7 ponturi pentru egalizare eficienta (EQ)

eq egalizare cubase

Cum nu exista o reteta unica pentru egalizarea unui anume instrument sau a unei voci, la fel si aceste ponturi pot sa nu fie valabile la tine. Aceste idei nu sunt unicele de care trebuie sa tii cont cand faci egalizare, dar te ajuta sa te canalizezi pe ceea ce este important. Nu le lua direct “de bune”, te invit sa le testezi in practica, la tine in mix. Testeaza, si pastreaza doar ce ti se potriveste si te ajuta.

1. Motivul pt care faci EQ

Cunoaste intotdeauna motivul pentru care faci egalizare. Egalizarea nu trebuie facuta pentru ca “da bine” sau ca “asa trebuie”, si nu trebuie sa iti pui problema ca mixul tau suna bine dar nu prea are egalizare. Ideea e sa sune bine! Lasa egalizarea! 😉

Asadar motive pentru egalizare sunt cand ceva nu suna bine, sau vrei sa faci loc in mix unui instrument anume, sau cand unele instrumente contin frecvente care doar umple spectrul insa sunt inutile in mix – cum de exemplu ar fi unele voci, care sunt destul de inalte incat sa nu coboare sa zicem sub 100 Hz, insa inregistrarea acelei voci contine sunet, zgomot de fond, “gunoaie”, in acel spectru, sub 100 Hz.

Acelui canal, fie ii tai ce este sub 100 Hz printr-un filtru trece-sus, fie nu ii tai acea banda de frecvente, se aude la fel. Dar daca ai lasa inregistrarea nefiltrata, acele “gunoaie” mici din inregistrare, ce sunt sub 100 Hz, adauga volum, energie, la mixul intreg, si poate deranja alte instrumente a caror timbru sonor coboara sub 100 Hz.

Daca tai acea banda de frecvente pe canalul de voce, ramane in mix mai mult loc pentru instrumentele care folosesc acea banda. Daca ai 8 canale de voce plus alte instrumente care nu coboara asa de jos in spectrul audio, toate acele canale se insumeaza, si vor genera si mai multa energie inutila pe partea de frecvente de sub 100 Hz. Kick-bass-ul si chitara bass sigur coboara sub 100Hz si ele se vor mixa cu sunetele inutile de pe celalalte canale. Daca tai pe celalalte canale sub acea frecventa, probabil ca kick-ul si bass-ul vor suna mai curat.

2. Cunoaste-ti frecventele

E bine sa stii cum suna fiecare frecventa. Ok, nu chiar toate frecventele, dar sunt unele foarte importante. Daca stii cum suna fiecare frecventa importanta, te ajuta enorm in mix. Daca nu stii, le poti invata, destul de simplu. Generezi semnale sinusoidale in Audacity (sau orice alt soft DAW), le asculti, si incerci sa tii minte ce e important.

Stii cum suna 100 Hz? Dar 2000 Hz?

Petrece ceva timp pentru a invata cum suna diverse frecvente, te va ajuta sa depistezi ce nu suna bine in mix. Nu trebuie sa le stii pe toate intre 20 Hz si 20KHz, nici nu cred ca ai cum :). Incearca sa tii minte cel putin frecventele de pe un egalizor grafic cu 31 benzi, adica:

20 Hz, 25 Hz, 31.5 Hz, 40 Hz, 50 Hz, 63 Hz, 80 Hz, 100 Hz, 125 Hz, 160 Hz, 200 Hz, 250 Hz, 315 Hz, 400 Hz, 500 Hz, 630 Hz, 800 Hz, 1K Hz, 1K25 Hz, 1K6 Hz, 2K Hz, 2K5 Hz, 3K15 Hz, 4K Hz, 5K Hz, 6K3 Hz, 8K Hz, 10K Hz, 12K5 Hz, 16K Hz, 20K Hz.

Atentie la volum cand faci teste cu generatorul de sunete/frecvente, fiecare frecventa se comporta diferit la acelasi volum al sistemului tau de redare/auditie, chiar daca tu cand generezi, pastrezi nivelul semnalului generat constant. Frecventele prea joase la volum mare pot distruge difuzorul in care asculti.

3. Cauta frecventa deranjanta, nu taia prima frecventa gasita, care deranjeaza

Se intampla sa auzi pe un canal ca ceva deranjeaza, si vrei sa aplici EQ pentru a inlatura problema. De multe ori ridici o banda de frecvente, apoi cauti mai in sus sau mai in jos banda care deranjeaza, iar pe masura ce cauti, ajungi la ceva ce nu suna bine, si acolo tai frecventele.

Cauta mai mult, nu te opri la prima frecventa (banda de frecvente) care deranjeaza, pentru ca este posibil ca de fapt alta banda sa fie cea care deranjeaza mai mult. Cauta in continuare, ridica benzile de frecvente pe rand, treci de prima care deranjeaza, o vei auzi pe cea care deranjeaza cel mai mult, vei trece putin de ea, iar cand iti dai seama ca ai trecut, revii la ea, si acolo e locul unde trebuie sa tai.

Deci nu taia la prima banda care ti se pare ca nu suna bine, ci cauta a doua sau a treia. de exemplu, daca ridici volumul frecventelor la 100 Hz, si cauti spre dreapta, ajungi la 200 Hz si ti se pare ca asta e locul unde trebuie sa tai, nu taia inca, mai cauta. Vei ajunge la 400 Hz, si iti vei da seama ca acolo suna si mai rau si ca acolo trebuie sa tai; apoi cautand in continuare ajungi la 800 Hz… dar efectul este ca si la 200 Hz, adica nu rezolvi problema; ok, te intorci la 400 care suna cel mai rau, si acolo tai.

Acest lucru se intampla si din cauza armonicelor, care, daca ai o problema la 400 Hz, e posibil sa ai un pic de problema si la 200 si la 800 hz, insa trebuie sa cauti zona optima pentru a taia.

4. Taie inainte sa adaugi

Este mai bine sa tai din frecvente decat sa le ridici. Adica sa scazi volumul acelor frecvente in loc sa il maresti. Important este rezultatul final, nu o sa te intrebe nimeni cand asculta o piesa mixata de tine daca ai taiat la egalizare sau ai adaugat. Dar, hai sa vedem de ce e mai bine sa tai frecvente si cand e bine sa adaugi.

eq egalizare 2Sa zicem ca pe un canal al unui instrument ai nevoie de mai multe joase si inalte si mai putine medii. Asta poti face ridicand efectiv inaltele si joasele cat consideri, si ai terminat. Simplu. Acelasi efect, il mai poti obtine lasand joasele si inaltele nemodificate, dar taind din medii, poti taia din medii pana ajungi la acelasi rezultat ca si mai devreme, curba egalizarii este identica, deci efectul este identic.

Adaugand joase si inalte, practic cresti volumul intregului canal/instrument. Cand ai 20 de astfel de canale/instrumente si ridici cate putin volumul la fiecare, prin faptul ca ridici din egalizare diverse vrecvente, toate acestea se insumeaza, mixul va avea un nivel total mai ridicat.

Daca deja ai setat volumele celor 20 de canale, iarasi trebuie sa le reglezi pe toate, pentru ca e foarte probabil ca indicatorul de nivel sa bata pe rosu, si mixul sa intre in distorsiuni – nu e neaparat sa se intample asta, dar de multe ori se intampla, mai ales daca cauti sa lucrezi la limita de sus a volumului.

Asadar, ridicarea volumelor cate putin aici, cate putin dincolo, duce la o crestere a mixului, ceea ce iti poate crea alte probleme.

Poti sa cresti o banda de frecvente, doar ca sa auzi mai precis unde este problema egalizarii pentru canalul in cauza, insa odata depistata problema, e bine ca acolo sa tai din frecventele care deranjeaza, deci folosesti cresterea doar pentru depistarea problemei.

Repet, din punct de vedere al egalizarii, efectul este acelasi, insa scapi de alte probleme ce iti pot aparea in mix daca cresti in loc sa tai frecvente. Mai bine tai din chestiile naspa ca sa faci loc chestilor faine ;).

Poti folosi si crestere in loc de taiere daca de exemplu pe un canal ai o voce care ai vrea sa iese putin mai in evidenta, ai nevoie sa cresti o banda ingusta de frecvente (Q-factor relativ mare) cu cativa dB in zona frecventelor medii-inalte. Daca e sa mergi pe principiul taierii, ar trebui sa tai tot restul spectrului, adica 90% din toata plaja de frecvente, ca sa lasi doar partea care te intereseaza. In acest caz e mai usor si mai eficient sa cresti doar partea unde te intereseaza.

eq egalizare voce5. Egalizeaza in context, si nu pe “solo”

Un lucru nu tocmai usor de facut, dar extrem de util. Ce sens are sa faci egalizarea unui singur canal, cand cel care va asculta mixul nu va asculta in acest mod, ci va auzi toate canalele simultan.

Poti egaliza pe “solo” vocea si sa o faci sa sunet extraordinar, insa apoi cand o asculti in context cu mixul, observi ca ti-ai cam pierdut vremea. Important este ca vocea, sau orice alt instrument, sa sune bine in mix, si nu de unul(una) singur(a).

Poate ca in “solo” suna chiar rau! Nu conteaza! Conteaza in mix sa sune foarte bine!

Este mai greu de facult astfel egalizarea, dar rezultatul obtinut te va rasplati!

Nu zic acum sa nu mai atingi niciodata butonul de “solo”, in nici un caz! poti cauta anumite frecvente, poate vrei sa depistezi o problema, acel buton de “solo” este foarte util in aceste cazuri, si altele. Dar cand egalizezi, asculta in context, cum suna canalul acela in mix.

Sau poti face o egalizare grosiera in solo, dar imediat asculta si in mix. De exemplu daca egalizezi o chitara bass, stii ca de la frecventele medii in sus de obicei nu ai semnal. Dar pe solo poti asculta si poti modela putin sunetul, mai ales daca ai acel atac al ciupirii corzilor, care acopera frecventele medii-inalte, in functie si de tonul ales, probabil ca o sa vrei sa se auda pentru ca de multe ori suna bine. Poti face deci egalizarea taind frecventele care sunt peste ce este util, sau taind putin din acel atac daca este prea strident sau daca vrei sa ai chitara in mix fara el, iar apoi asculti chitara bass in mix, sa observi daca e bine ce ai facut si daca mai este nevoie de alte ajustari, in functie de restul intrumentelor din mix.

6. Nu te baza pe egalizor, cand inregistrezi

Nu te gandi ca ce nu suna bine la inregistrare, va putea fi reparat in mix. In engleza expresia cunoscuta este “fix it in the mix”, probabil ai auzit-o. Deci nu. Daca ai o inregistrare proasta, du-te si inregistreaza din nou, nu te gandi ca repari din egalizare.

In primul rand egalizarea nu este pentru asta, in al doilea rand ai sa pierzi mult timp egalizand iar rezultatul nu va fi grozav, in al treilea rand, de multe ori dureaza mai putin sa reinregistrezi corect acea voce/instrument/sunet, decat sa egalizezi. Iar pentru ca vei reinregistra bucata corect de aceasta data, pe langa faptul ca castigi timp, castigi si calitate, pentru ca semnalul-sursa este curat.

Mai e si varianta ca incerci sa il reglezi din EQ 20 de minute, iar apoi reinregistrezi, pentru ca nu suna bine… ai pierdut timpul, dar bine ca macar suna bine in final :).

Mai poti face inregistrarea direct cu un mic EQ aplicat. Unii zic ca e bine asa altii zic ca nu. Eu zic sa incerci si sa iti dai tu seama daca e bine asa sau asa. Ideea este ca odata aplicat un EQ pe semnalul inregistrat, inainte de inregistrare, se inregistreaza asa, si nu il mai poti face inapoi cum era. In schimb daca il inregistrezi direct cume ste el, si faci EQ ulterior, il poti modela cum vrei si te poti razgandi dupa un timp daca folosesti egalizare non-destructiva (cam toate DAW-urile moderne lucreaza non-destructiv, adica nu afecteaza fisierul direct, ci este doar o setare in DAW, daca asculti acel fisier intr-un alt player sau ii importi in alta sesiune in DAW, va fi fara egalizare, il vei auzi cum a fost inregistrat)

audio technica at2035 low cut eq egalizareDaca ai optiunea pe microfon sau pe mixer sa tai frecventele sub 80 Hz de exemplu, cand inregistrezi o voce feminina ce nu coboara prea jos oricum, atunci da, poti folosi acest mic EQ, pentru ca vei avea un semnal mai curat direct din inregistrare.

Dar din nou: testeaza si vezi cum iese.

7. Asculta mai multa muzica

Asculta multa muzica, multe feluri de muzica. Asta te ajuta sa stii cum suna diverse sunete, diverse kituri de tobe, divese instrumente in mixaje la fel de diverse. Nu trebui sa faci ca altii, doar sa stii cum fac altii, si sa ai un punct de reper.

E greu sa mixezi bine un kit de tobe daca nu stii cum trebuie sa sune un kit de tobe. Plus ca exista o varietate foarte mare de feluri de muzica, de feluri cum suna un kit de toba, de efecte aplicate, etc.

Poti invata multe lucruri de la altii, ascultand alta muzica. Multa muzica. Si multe genuri muzicale.

Indiferent ce fel de muzica asculti sau mixezi, ascultatul de muzica foarte diversificata te poate ajuta foarte mult. Asculta cum au fost egalizate diverse instrumente, vei vedea ca uneori se foloseste egalizorul doar pentru un efect interesant, de exemplu pasaje in piese egalizate sa sune “ca in telefon”, adica pe o banda ingusta de frecvente, de obicei medii. Efectul asta se foloseste din ce am auzit, pe multe posturi de radio, pe vocile din spoturi. E un fel de moda, “se ia”… ce sa ii faci. Dar am auzit si in melodii, strofele cu efect pe voce, refrenul fara efectul acesta.

Interesant.

Tema de casa studio

La asta nu te asteptai, nu? Vreau sa iei un calendar unde iti tii tu agenda zilnica, si sa consideri ca ai un client, care te plateste sa zicem 100 de euro pentru o sesiune de o ora in studio la tine. Ma gandesc ca ai accepta oferta, nu? :). Ia calendarul, noteaza o data anume cand esti liber si poti face asta cat mai curand posibil, si programeaza-te pe tine ca si client si ca si inginer de studio.

Vreau sa alegi cel putin unul din punctele de mai sus, care te atrage pe tine cel mai mult, si incearca sa il aplici in practica. Incarca niste canale audio in DAW, si “joaca-te” cu egalizarea, asa cum am scris aici, sa vezi daca acel punct se aplica iti este util in practica, sa vezi daca merge.

Nu pot verifica daca ti-ai programat in calendar sau daca o sa iti faci tema, dar imi doresc sa o faci pentru ca doar punand in practica ce citesti, te ajuta si intr-adevar inveti. E fain sa citesti, ma bucur ca citesti acest site si ca ai citit acest articol, dar totul este fara sens daca nu pui si in practica.

Nu te alegi cu suta de euro, dar ai invatat ceva in plus, nu?

Revino cu un comentariu mai jos si scrie-mi ce ai reusit sa faci.

Armin

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in mix and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to 7 ponturi pentru egalizare eficienta (EQ)

  1. Validela says:

    Salut, Armin!
    Am primit de la tine emailul cu informația de a achiziționa instrumentul virtual, Xpand!2! Sincer, nu am incredere in site-ul respectiv, dar, dacă ai bunăvința să mă ajuți să-mi procur acest instrument la prețul ofertei promoționale, iti propun un târg: trimite tu comanda pe numele tău, iar după ce primești coletul mi-l expediezi pe adresa mea, iar eu fac plata ramburs la primirea coletului de 2, 3, 4 sau chiar 5 ori valoarea produsului (1,19 euro)! Ce spui?

    • armin armin says:

      Salut Vali,

      Cativa cititori ai site-ului au cumparat si ei, si este ok, si un prieten de al meu pe care il cunsoc personal a cumparat si este in regula, nu trebuie sa iti faci griji de site.

      Plata se face online si vei descarca software-ul si licenta direct de pe site, nu primesti colet cu acel soft.

  2. nick says:

    multumim frumos pentru sfaturi si pentru rabdarea de care dai dovada in explicatiile oferite!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?