Căşti şi interfaţă audio
Căşti şi interfaţă audio
Căşti şi interfaţă audio – continuăm seria de articole ce dezvoltă lista celor 12 elemente necesare pentru un home studio, despre care am scris într-un articol trecut.
Având computerul, softul, căşti şi interfaţă audio, cu doar aceste 4 elemente poţi să te apuci de treabă.
Ideile muzicale ce le ai şi aşteaptă să fie materializate.
Dacă ai nevoie neapărat şi de voce, nu e suficient să ai doar aceste 4 elemente, ai nevoie şi de un microfon.
Despre computer (PC în special) şi software audio (DAW), am discutat în articolul acesta. Acum ne ocupăm de căşti şi interfaţa audio.
Căștile:
Problema alegerii caștilor potrivite pare foarte simplă.
Oricine are măcar o pereche de căști în casă, fie de la telefon, fie de la mp3-player sau și le-a luat să asculte muzică.
Când, însă, se pune problema să alegi o pereche de căști pentru un home studio, alegerea se face foarte greu.
Mai ales dacă nu ai posibilitatea să asculți înainte mai multe modele și să alegi apoi ce ai nevoie, ce iți place.
Te mai salvează internetul cu câteva recenzii.
Dar și pentru acele recenzii, trebuie să ajungi la modelul, sau câteva modele anume la care să cauți recenzii.
Apoi eu am dat de o alta problemă cu recenziile, când mi-am luat controlerul MIDI, nu am găsit pe net suficiente recenzii.
Asta poți păți cu unele echipamente ce vrei să le cumperi.
Dar până la urmă am adunat ce am aflat, cu ce mi-au mai zis alții și mi-am luat, știind aproximativ cam ce iau.
Și nu m-am înșelat.
Apoi în speranță că ajut și pe alții, am făcut eu recenzie la controller-ul MIDI Alesis Q88.
Căștile pentru un home studio trebuie să îndeplinească câteva condiții, după care vei face alegerea.
Sunt căști închise sau deschise.
La cele închise, cum sunt și cele de DJ, nu se aude zgomotul din afara, sunt atifonate, într-o anumită limită.
Și nici afară nu se aude ce muzică asculți. Ceea ce le face potrivite pentru monitorizare atunci când înregistrezi.
Cele deschise, permit trecerea sunetului din afară și auzi ce se întâmplă în jurul tău, dar și afară se aude ce muzică asculți.
Asta le face mai potrivite pentru mix/master, pentru că de obicei, cele deschise sună mai bine.
În ultimul timp se găsesc căști care sună bine, liniar, chiar și închise.
Aspectul contează atunci când faci overdubbing.
Ce asculți în caști redat de computer, nu ar trebui să capteze și microfonul cu care înregistrezi actuala interpretare.
În acest caz ai nevoie de căști închise.
O pereche de caști de DJ, nu cele mai scumpe neapărat, își fac foarte bine treaba. Aici te interesează o calitate a sunetului relativă.
Adică să sune ok, dar fară pretenții foarte mari.
Ideea e să te ajute să înregistrezi noua interpretare, adică la overdubbing.
Apoi pentru a asculta mai precis cum sună înregistrarea, folosești monitoarele de studio sau căștile celalalte, deschise.
De căștile deschise, ai nevoie daca nu ai monitoare de studio și mixezi doar în caști.
Dar și dacă ai monitoare de studio dar te ajuți de caști pentru a monitoriza pe două variante mixul, caști și monitoare.
Confortul căștilor.
Un alt aspect important în munca de studio, este confortul oferit de căști pe termen lung.
Daca le iei pe cap și le simți confortabile, e foarte bine, dar testul se face după mai multe ore de stat cu ele pe cap.
Daca le ții 3-5 ore pe cap, asculți, și nu sunt obositoare nici urechilor ca sunet, nici fizic ca purtare, ai ales bine.
Cele antifonate, de DJ, presează mult pe cap și nu sunt așa de confortabile.
Însă pe termen scurt sunt OK, mai ales că DJ-ul le folosește pe termen destul de scurt.
Adică ascultă, apoi le dă jos, iar ascultă, iar le dă jos… nu stă cu ele 3 ore, cum vei sta tu când vei lucra la un mix.
Detaliu constructiv.
Căștile mai pot fi alese și după un alt criteriu constructiv: circumaurale, supra aurale, sau în ureche.
Cele circumaurale se așează pe cap înconjurând întregul lob al urechii externe.
Asta, în general, le face mult mai confortabile în sesiunile lungi de utilizare.
Cele supra aurale se aseaza direct pe urechea externă, presând pe ea.
Pentru cei care poartă ochelari, după un timp este foarte probabil să le fie incomode.
Pentru că urechea e prinsă între cască și rama ochelarilor, sau/și cap.
Este cazul audițiilor lungi; pe termen scurt, până înregistrezi un instrument pentru o piesă, nu deranjează.
Căștile de tip “în ureche” (“în-ear”)
Astea, în afară de cele scumpe profesionale, sunt mai mult pentru portabilitate.
Calitatea este slabă în cele mai multe cazuri, nu sunt confortabile pe termen lung, și nu e nici sănătos să le porți mult timp.
Nu se recomandă să folosească mai mulți oameni o pereche, din motive de igienă.
Nu recomand astfel de căști pentru home studio.
Ar mai fi o discuție despre impedanțele căștilor, dar nu vreau să intru în detalii care nu te ajută cu foarte mult.
Am să menționez că pentru căști de 250-600 ohmi vei avea nevoie de un amplificator de căști mai performant, mai puternic.
Unele interfețe audio deja pot “duce” lejer o astfel de pereche de căști fără extra amplificare.
Asta e o combinație faină de căşti şi interfaţă audio, fără să mai ai încă un amplificator.
Cele mai multe căști sunt de 32 ohmi, pe acestea le poți folosi și pe portabile, și pe interfețe audio, mixere, etc.
Dacă poți, ascultă și compară câteva perechi de căști înainte să dai banii.
Cum sună.
Toate datele tehnice pălesc în fața testului audio: sună bine sau nu sună bine.
Doar nu o să iei căști că să te uiți toată ziua la datele lor tehnice, ci să asculți muzica :).
Ale detalii de care poți să ții cont, sunt: mufe, cabluri, suport, greutate.
E bine să fie ușoare, să ai un suport pe care le pui când nu le folosești, să aibă un cablu suficient de lung.
Multe căști pentru studio sau DJ vin cu mufă jack de 3.5 mm, și au adaptor pentru mufă de 6.3 mm.
Interfața audio (placa de sunet).
O mai găsești și cu denumirea de sound card, audio interface.
Dacă ai căşti şi interfaţă audio, computer și soft, poți începe producți aaudio.
Interfețele actuale din comerț, sunt tot mai ieftine și tot mai calitative.
Majoritatea celor potrivite pentru home studio, sunt cu conexiune pe USB.
Ele au tot felul de conexiuni disponibile: intrări de linie, instrument, microfon, ieșire de căști, ieșire de linie, eventual și balansată, au intrare și ieșire digitala S/PDIF, și MIDI.
Multe dintre controlerele MIDI de azi vin pe USB și nu mai ai nevoie să folosești interfața audio pentru a le conecta.
Ce aș vrea să te îndrum, nu este să iți zic ce intrerfață audio să iți iei pentru home studio, pentru că fiecare dintre noi, avem nevoi diferite.
Dar te pot îndruma cum să iți alegi interfața audio care se potrivește pentru necesitățile tale.
Pentru asta vezi acest video.
Cam asta a fost despre căşti şi interfaţă audio.
În următorul articol vom continua seria de articole despre Home Studio.
Vom vorbi despre microfoane, preamplificator pentru microfon, cabluri.
PS:
Pe YouTube găsești un video fain despre 10 lucruri de care să ții cont atunci când vrei să îți faci un Home Studio:
https://youtu.be/5dyJl8bzCj0?si=1lHdHEUS7YYemgnG
Nu arunca electronice la gunoi, acestea se pot recicla.
Cumpără muzică pe format fizic, vei avea o satisfacție mai mare ascultând muzica!
15 Comments
Salut pot fosi un mixer dynacord power 2 in loc de placa de sunet? Daca da cum sa o pot conecta
salut cum procedez sa conectez spre exemplu 5 casti la interfata audio
Salut
Ce interfata audio este?
Banuiesc ca daca ai pus aceasta intrebare, interfata nu are 5 iesiri de casti sau mai multe, ca altfel era simplu :). O sa presupun ca ai doar o singura iesire.
Ideal ar fi sa ai sau sa adaugi la sistemul tau audio, un amplificator de casti dedicat cu numarul de iesiri corespunzator necesitatilor.
Un exemplu ar fi Behringer AMP800, sau ceva mai versatil cu 6 iesiri, ART Head Amp 6 – http://www.proaudiostar.com/art-headamp-6-pro.html
O alta solutie ar fi legarea in cascada a mai multor placi de sunet cu cate una sau doua iesiri fiecare. Din iesirea de linie de la una intri in intrarea de linie de la alta, avand la fiecare, potentiometru de volum separat pentru iesirea de casca.
Mai sunt solutii artizanale de a lega in paralel mai multe perechi de casti, insa nu recomand asa ceva, decat daca esti super pasionat si priceput in electronica – prespun ca nu este asa, si ca vrei doar un produs care sa isi faca treaba cat mai simplu.
Nu as recomanda pt monitorizare sub nicio forma castile DJ, sau nu majoritatea lor cel putin, pt ca au tendinta de amplificare a sunetelor de bass / joasa frecventa (ca sa nu mai mentionez, cum spuneai si tu, problema confortului, in cazul unei folosinte indelungate). Intre castile deschise si cele inchise, cele deschise suna de multe ori MULT mai bine, dar nu pot fi folosite daca inregistrezi, din motive evidente. Din cele inchise, se gasesc foarte multe modele competitive si nu trebuie sa coste o avere, eu folosesc AKG K-271 MKII care, desi inchise, sunt foarte confortabile si au un sunet complet neutru, flat, nu amplifica si nu reduc nicio frecventa aiurea. Nu sunt foarte scumpe (http://www.thomann.de/gb/akg_k271_mkii.htm) si se gasesc si la noi 🙂
Am o intrebare legata de modul de conectare la PC a claviaturii MIDI. Am o clapa model M-Audio keyRig49 pe USB iar multe DAW uri au configurare doar pe MPU, cablu MIDI IN-OUT care se conecteaza la mufa ptr jocuri, cum se mai spune, a placii de sunet. Stiu ca viteza de comunicare a USB este mai mare, nu cu mult decat cea a cablurilor MIDI( 40Mb/sec fata de 48MB/sec la USB). DAW ul emuleaza sunetul in cele din urma. Ma intereseaza daca ruleaza mai bine o clapa midi pe aceasta conectica sau sa rama pe usb deoarece nu pot realiza latente mai mici de 12-13 ms. Stiu ca acestea vin de la driverul special ASIO4ALL sau alte variante gen Steinberg sau Avid, etc. Am tot testat la drivere si editii ale ASIO dar putine scot performanta dorita. Poate ca latenta de 12ms nu este un rea…mi-ar face placere sa comentam mai mult pe acest subiect.
Din ce am testat eu, pe USB merge excelent; daca poti canta sincronizat bine cu un negativ din DAW, si rezultatul suna excelent, atunci inseamna ca latenta este atat de mica incat o putem numi practic zero, pentru ca in practica e prea mica pentru a conta; daca nu poti face asta, atunci latenta este prea mare, insa eu am rezultate foarte bune pe USB. Fa proba practica: merge bine sau nu? nu te lua ca is 12 ms sau cat or fi… zero nu o sa fie oricum, dar 12 ar trebui sa fie suficient de mica latenta. Daca ai posibilitatea sa testezi ambele modalitati, alege-o pe cea mai buna; poate la tine avand alt sistem , alt controller, alta interfata, poate se potriveste altceva decat la mine. Mie pe USB imi raspunde instantaneu si merge impecabil. Daca faci testul, te rog sa revii si sa scrii cum iti merge cel mai bine si daca e multumitor. Merci!
Legat de subiectul “Casti pentru studio” mi-am pus si eu destule intrebari 1. Cum sa fac ca microfonul condenser sa nu mai “prinda” si instrumentalul din casti gandidu-ma ca prin trompa lui Eustatio vine acest sunet captat de microfon dar poate exista casti mai bune. Am o pereche JVC tip Dj si Pro cu impedanta 80 ohmi, asa zis profesionale, eu le-am luat doar de control. Am un Behringer C-1 celebru ca este ieftin dar sunt multumit de el. Il folosesc cu o interfanta Tube Ultragain MIC100 cu Phantom 48V. Inginerul de sunet unde mi-am facut cablurile XLR spunea ca micorfonul are o buna dinamica pe joase si o caldura data de tubul electronic, lampa tip TV.Eu am un home studio doar pentru mine si nu am pretentii sa fac intregistrari ca intr-unul profesional dar trebuie sa ai niste echipamente minimale dpv profesional. Mi-as achiziona o placa de sunet Asus externa cu amplificator pe casti si buton de switch rapid intre boxe si casti sau sa iau una interna ESI Prodigy pe PCIe X-Fi NRG. Ce casti antifoneaza sunetul cel mai bine? Nu tipul ci in mod express modelul fiindca e clar ca tipul Overhear fac acest lucru.
Personal nu am testat atatea casti cat sa iti fac o recomandare de model anume, insa eu folosesc o pereche de Sennheiser HD 205 care isi fac bine treaba. Ideea e sa fie inchise in spate, si sa apese suficient pe ureche ca sa nu scape sunet. Desigur, asta inseamna ca devin obositoare dupa un timp, dar le folosesti doar cat tragi voce, si gata, eventual faci pauze daca devin obositoare. Inca o idee este sa dai volumul ceva mai incet, la limita de incet cat sa auzi negativul ok in casti; daca cel care canta se aude si pe sine in casti, e mai usor sa lasi un volum mai mic al negativului, astfel microfonul captand mai putin sau deloc din ce iese din casti. Mergi la cel mai apropiat magazin de scule si instrumente muzicale, si testeaza niste casti; e cel mai bine, si tot timpul recomand sa alegi astfel de scule cu urechea, sa le vezi la treaba, sa auzi personal ce poate fiecare, si sa cumperi in cunostinta de cauza.
Iar pentru alegerea unei interfete audio, iti recomand sa citesti pdf-ul gratuit “Cum alegi cea mai buna placa de sunet pentru TINE” ce il primesti daca te abonezi la noutatile acestui site, sau, daca deja te-ai abonat, l-ai primit deja. Acolo nu vei primi o recomandare pentru o anume placa de sunet, ci vei invata sa iti alegi placa potrivita pentru necesitatile tale!
Se face ca am folosit una dintre perechile de casti ce apar in poza pusa de tine in articol (Sennheiser). Le-am luat acum… 3 ani sau 4, cam asa, si vreau sa spun ca sunt foarte bune. Dadusem 50 de euro. Singura problema este ca iti cam rup urechile, daca le folosesti prea mult dintr-o data.
Am auzit pe multi care sunt multumiti de Sennheiser, mai ales pentru raportul calitate-pret. Daca e vorba de castile HD205, acestea pe termen lung sunt obositoare, insa pentru activitatea de DJ sunt foarte bune. Eu folosesc HD555 pentru monitorizare in studiio, care sunt foarte comode, chiar daca port ochelari de vedere, nu ma deranjeaza nici dupa ore in sir (se stie ca multe casti devin inconfortabile pentru cei care poarta si ochelari, pentru ca apasa pe rama, langa ureche)
Salut. Mi-am achizitionat un microfon de la un magazin cu produse muzicale si un cablu bun recomandat de ei (professional noiseless balanced).
Insa cum il conectez la calculator, chiar si cu microfonul inchis de la buton se aude un zgomot de fond foarte puternic, un fasait.
Ce placa de sunet recomanzi? Externa ma gandesc ca e mai buna… Multumesc
Salut.
Da, externa e mai buna, desi sunt si interne performante. Daca folosesti placa de sunet integrata pe placa de baza, atunci pe intrarea de microfon sa nu te astepti la performante deosebite. Probabil ai gasit ghidul meu pentru alegerea unei placi de sunet, in format pdf, te va ajuta sa alegi o placa de sunet.
Ce microfon ai cumparat si ce placa folosesti in prezent, cea onboard? Si inca ceva important ar fi exact ce vrei sa inregistrezi sau la ce vrei sa folosesti acest sistem cu microfon? Inregistrari de voce pentru muzica? Incearca acelasi microfon si cablu pe alt PC la un prieten daca poti, si vezi daca se aude la fel acelasi fasait.
Te astept sa revii si sa rezolvam problema cu fasaitul :).
Salut, da, ceva muzica pentru cineva. Am downloadad si ghidul tau.
Am mai citit si cred ca ceva de genul asta ar fi bun: Blue Icicle (preamplificator de microfon cu iesire USB). Daca ai sa imi recomanzi ceva la capitolul asta ar fi bine 🙂
Salut,
Nu ma ocup de inregistrari insa am o mare pasiune pentru ascultat muzica la calitate cat mai buna. Pentru mine pretul “sculelor” a fost criteriul de baza in alegerea lor. Celor care vor sa cumpere o pereche de casti mai ieftine le pot recomanda 2 modele pe care le-am ascultat si mi-au placut foarte mult. Acestea sunt Samson – SR850 si Superlux HD-668 B foarte asemanatoare ca design si sunet. Ambele se vor a fi casti pentru inregistrari- studio, costa in jur de 150 RON si se gasesc pe site-uri online de la noi. In aceasta categorie de pret sunt foarte bune, nu ma lungesc cu descrierea lor deoarece gasiti o gramada de review-uri pe internet. Nu recomand modelul Samson CH700, nu e nimic spectaculos la el. Daca o sa cumparati sony, philips, pioneer, sennheiser etc in aceasta categorie de pret o sa fiti total dezamagiti de calitatea sunetului. Castile sunt foarte confortabile si dupa 3-4 ore de stat cu ele pe urechi te simti foarte bine. Daca doriti sa stoarceti toata seva din aceste casti va recomand sa le ascultati prin iesirea de casti a unui amplificator sau chiar la unul dedicat pentru casti. Eu le folosesc atat pe o placa de sunet integrata impreuna cu un amplificator de casti dedicat (home made) cat si pe o placa creative extreme music impreuna cu iesirea de casti a amplificatorului sansui; in primul setup se aud chiar mai bine, un amplificator de casti de calitate schimband total datele problemei. Va urez auditie placuta.
Salut Bogdan,
Iti multumesc pentru interventia ta, e util sa aflam pareri de la cei care au lucrat pe anumite scule.
In gama asta de pret eu am fost impresionat de Audio Technica ATH-SJ5, sunt usoare, confortabile, au difuzoare cu diametru de 40mm, rezistente in timp, facute in special pentru scule portabile, seamana cu castile de DJ.
Merci si te mai astept!