Casti si interfata audio (placa de sunet)

inregistrari audio placa sunet interfata audio casti sennheiser focusrite 150x150

Continuam seria de articole ce dezvolta lista celor 12 elemente necesare pentru un home studio, despre care am scris intr-un articol trecut: castile si interfata audio (placa de sunet). Asa cum am mai scris, avand computerul, softul, castile si interfata audio, cu doar aceste 4 elemente poti sa te apuci de creat , inregistrat, editat, mixat, masterizat muzica, ideile muzicale ce le ai si asteapta sa fie materializate. Daca ai nevoie neaparat si de voce, nu e suficient sa ai doar aceste 4 elemente, ai nevoie si de un microfon. Despre computer (PC in special) si software audio (DAW), am discutat in articolul acesta. Acum ne ocupam de casti si interfata audio.

Castile:

inregistrari audio sennheiser casti  akg audio-technica

Problema alegerii castilor potrivite pare foarte simpla, toata lumea are macar o pereche de casti in casa, fie de la telefon, fie de la mp3-player sau si le-a luat sa asculte muzica. Cand, insa, se pune problema sa alegi o pereche de casti pentru un home studio, alegerea se face foarte greu, daca nu ai posibilitatea sa asculti inainte mai multe modele si sa alegi apoi ce ai nevoie, ce iti place.

Te mai salveaza internetul cu cateva recenzii (review-uri – trebuie sa apreciezi ca ma straduiesc sa scriu cat se poate in romana, nu “romgleza”, desi unele cuvinte nu le pot, sau nu stiu sa le traduc pentru a si suna bine 🙂 ). Dar si pentru acele recenzii, trebuie sa ajungi la modelul, sau cateva modele anume la care sa cauti recenzii.

Apoi eu am dat de o alta problema cu recenziile, cand mi-am luat controller-ul MIDI, nu am gasit pe net suficiente recenzii, ceea ce poti pati cu unele scule ce vrei sa le cumperi, dar pana la urma am adunat ce am aflat, cu ce mi-au mai zis altii si mi-am luat, stiind aproximativ cam ce iau, si nu m-am inselat. Apoi in speranta ca ajut si pe altii, am facut eu recenzie la controller-ul MIDI Alesis Q88.

Castile pentru un home studio trebuie sa indeplineasca cateva conditii, dupa care vei face alegerea. Sunt casti inchise sau deschise, asta inseamna ca la cele inchise, cum sunt si cele de DJ, nu se aude zgomotul din afara, sunt atifonate, intr-o anumita limita. Si nici afara nu se aude ce muzica asculti. Cele deschise, permit trecerea sunetului din afara si auzi ce se intampla in jurul tau, dar si afara se aude ce muzica asculti.

Aspectul acesta te intereseaza cand vrei sa interpretezi mai multe instrumente care sa le inregistrezi pe rand pe computer, cand faci overdubbing. Ce asculti in casti redat de computer, nu ar trebui sa capteze si microfonul cu care inregistrezi actuala interpretare. In acest caz ai nevoie de casti inchise. o pereche de casti de DJ, nu cele mai scumpe neaparat, isi fac foarte bine treaba. Aici te intereseaza o calitate a sunetului relativa; adica sa sune ok, dar fara pretentii foarte mari, ideea e sa te ajute sa inregistrezi noua interpretare, adica la overdubbing. Apoi pentru a asculta mai precis cum suna, instrumentul singur, sau in mix, folosesti monitoarele de studio sau castile celalalte, deschise.

Castile deschise, nu ai nevoie de ele pentru ca sunt deschise, insa de multe ori acestea suna mai bine, multi recomanda deschise daca vrei sa sune bine spre excelent. De ele ai nevoie daca nu ai monitoare de studio si mixezi doar in casti, precum si daca ai monitoare de studio dar te ajuti de casti pentru a monitoriza pe doua variante mixul, casti si monitoare.

Un alt aspect important in munca de studio, este confortul oferit de casti pe termen lung. Daca le iei pe cap si le simti confortabile, e foarte bine, dar testul se face dupa mai multe ore de stat cu ele pe cap. Daca le tii 3-5 ore pe cap, asculti, si nu sunt obositoare nici urechilor ca sunet, nici fizic ca purtare, ai ales bine. Cele antifonate, de DJ, preseaza mult pe cap si nu sunt asa de confortabile, insa pe termen scurt sunt OK, mai ales ca DJ-ul le foloseste pe termen destul de scurt – asculta, apoi le da jos, iar asculta, iar le da jos… nu sta cu  ele 3 ore, cum vei sta tu cand vei lucra la un mix.

Castile mai pot fi alese si dupa un alt criteriu constructiv: circumaurale, supra aurale, sau in ureche.

Cele circumaurale se aseaza pe cap inconjurand intregul lob al urechii externe, ceea ce in general le face mult mai confortabile in sesiunile lungi de utilizare.

Cele supra aurale se aseaza direct pe urechea externa, presand pe ea – cei care poarta ochelari, dupa un timp este foarte probabil sa le fie incomod, deoarece urechea e prinsa intre casca si rama ochelarilor, sau/si cap. Este cazul auditiilor lungi; pe termen scurt, pana inregistrezi un instrument pentru o piesa, nu deranjeaza.

Castile de tip “in ureche” (“in-ear”), in afara de cele scumpe profesionale, sunt mai mult pentru portabilitate, pentru ascultat la mp3-player, telefon, etc. Calitatea este slaba in cele mai multe cazuri, nu sunt confortabile pe termen lung, si multi oameni se plang ca le ies singure din ureche – daca intorci capul intr-o directie, cade usor casca, sau daca nu cade, iese putin si nu le mai auzi la fel. Nu recomand astfel de casti pentru home studio.

Ar mai fi o discutie despre impedantele castilor, dar nu vreau sa intru in detalii care nu te ajuta cu foarte mult. Am sa mentionez ca pentru casti de 250-600 ohmi vei avea nevoie de un amplificator de casti mai performant, mai puternic. Cele mai multe casti sunt de 32 ohmi, acestea le poti folosi si pe portabile, si pe placi de sunet, etc. Daca poti, asculta si compara cateva perechi de casti inainte sa dai banii. Toate datele tehnice palesc in fata testului audio: suna bine sau nu suna bine. Doar nu osa iei casti ca sa te uiti toata ziua la datele lor tehnice, ci sa asculti muzica :).

Ale detalii de care poti sa tii cont, sunt: mufe, cabluri, suport, greutate.

E bine sa fie usoare, sa ai un suport pe care le pui cand nu le folosesti, sa aiba un cablu de 2-3 metri, nu de un metru si ceva (chiar daca trebuie sa ii porti de grija sa nu il prinzi cand te misti cu scaunul), pentru ca de obicei placa de sunet sau amplificatorul, daca optezi pentru varianta asta, e mai departe de locul unde o sa folosesti castile, si ai nevoei sa te si misti putin pe langa acel loc.

Multe casti pentru studio sau DJ vin cu mufa jack de 6.3mm, si au adaptor pentru mufa de 3.5mm; daca nu au, e bine sa ai tu, ca nu se stie cine vine la tine in studio si are un player cu mufa de 3.5mm, asa cum e bine sa ai si adaptor invers, in caz ca vine cu castile sale ce au mufa jack de 3.5mm si tu ai mufa de iesire de 6.3mm. Ambele tipuri de adaptoare sunt utile, chiar cate doua de fiecare. Sculele din home studio-ul tau vor avea majoritatea mufa de 6.3mm pentru casti.

Interfata audio (placa de sunet)

inregistrari audio placa sunet interfata audio casti sennheiser focusriteO mai gasesti si cu denumirea de sound card, audio interface.

Interfetele actuale din comert, sunt tot mai ieftine si tot mai calitative. Majoritatea celor potrivite pentru home studio, sunt cu conexiune pe USB, sau firewire, au intrari de linie, instrument, microfon – deopotriva dinamic sau condensator, cu phantom power, atat pe mufa XLR (canon), cat si phono (jack de 6.3mm), au iesire de casti, iesire de linie, eventual si balansata, au intrare si iesire MIDI (desi multe din controller-ele MIDI de azi vin pe USB si nu mai ai nevoie sa folosesti interfata audio pentru a le conecta), au intrare si iesire digitala S/PDIF.

Ce as vrea sa te indrum, nu este sa iti zic ce placa de sunet sa iti iei pentru home studio, pentru ca fiecare dintre noi, care ne facem un home studio, avem nevoi diferite. Dar te pot indruma cum sa iti alegi placa de sunet care se potriveste pentru necesitatile tale.

inregistrari audio placa sunet interfata audio casti sennheiser focusrite MIDI USBAm scris un intreg articol pe tema asta, cu detalii care te ajuta sa alegi interfata audio potrivita. Ca sa nu il scriu aici in continuare, te rog sa il descarci in format pdf. Pentru asta, te rog sa te inscrii la newsletter-ul acestui site, in dreapta-sus a acestei pagini, introducand un nume si adresa ta de e-mail.

Inscrierea este gratuita, si iti da acces instant la acel pdf despre alegerea placii de sunet, si vei primi de stire pe e-mail de fiecare data cand voi scrie un articol nou pe site.

Oricand vei dori sa nu mai primesti mail cand scriu un articol, te poti dezabona, fara sa dai nici o explicatie. Nu ma supar nici daca te abonezi doar ca sa descarci pdf-ul si apoi te dezabonezi, dar daca ai ajuns pana aici, cred ca te-ar ajuta sa citesti si urmatoarele articole ce apar pe acest site.

In urmatorul articol vom continua seria de articole despre home studio, mai exact vom vorbi despre microfoane, preamplificator pentru microfon, cabluri – urmatoarele doua puncte din lista celor 12 elemente necesare pentru home studio, din acest articol.

Te astept cu un comentariu daca ai intrebari sau ceva de completat. Spune-mi ce probleme intampini sa te pot ajuta mai mult!

Suna bine! Suna tot mai bine!

Iti multumesc ca ma citesti,

Armin Fatol

PS:

  • Nu arunca electronice la gunoi, acestea se pot recicla.
  • Cumpara discurile originale, vei avea o satisfactie mai mare ascultand muzica!
Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in studio and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Casti si interfata audio (placa de sunet)

  1. salut cum procedez sa conectez spre exemplu 5 casti la interfata audio

    • armin armin says:

      Salut

      Ce interfata audio este?
      Banuiesc ca daca ai pus aceasta intrebare, interfata nu are 5 iesiri de casti sau mai multe, ca altfel era simplu :). O sa presupun ca ai doar o singura iesire.
      Ideal ar fi sa ai sau sa adaugi la sistemul tau audio, un amplificator de casti dedicat cu numarul de iesiri corespunzator necesitatilor.

      Un exemplu ar fi Behringer AMP800, sau ceva mai versatil cu 6 iesiri, ART Head Amp 6 – http://www.proaudiostar.com/art-headamp-6-pro.html

      O alta solutie ar fi legarea in cascada a mai multor placi de sunet cu cate una sau doua iesiri fiecare. Din iesirea de linie de la una intri in intrarea de linie de la alta, avand la fiecare, potentiometru de volum separat pentru iesirea de casca.

      Mai sunt solutii artizanale de a lega in paralel mai multe perechi de casti, insa nu recomand asa ceva, decat daca esti super pasionat si priceput in electronica – prespun ca nu este asa, si ca vrei doar un produs care sa isi faca treaba cat mai simplu.

  2. Cip says:

    Nu as recomanda pt monitorizare sub nicio forma castile DJ, sau nu majoritatea lor cel putin, pt ca au tendinta de amplificare a sunetelor de bass / joasa frecventa (ca sa nu mai mentionez, cum spuneai si tu, problema confortului, in cazul unei folosinte indelungate). Intre castile deschise si cele inchise, cele deschise suna de multe ori MULT mai bine, dar nu pot fi folosite daca inregistrezi, din motive evidente. Din cele inchise, se gasesc foarte multe modele competitive si nu trebuie sa coste o avere, eu folosesc AKG K-271 MKII care, desi inchise, sunt foarte confortabile si au un sunet complet neutru, flat, nu amplifica si nu reduc nicio frecventa aiurea. Nu sunt foarte scumpe (http://www.thomann.de/gb/akg_k271_mkii.htm) si se gasesc si la noi 🙂

  3. Mihai Dor says:

    Am o intrebare legata de modul de conectare la PC a claviaturii MIDI. Am o clapa model M-Audio keyRig49 pe USB iar multe DAW uri au configurare doar pe MPU, cablu MIDI IN-OUT care se conecteaza la mufa ptr jocuri, cum se mai spune, a placii de sunet. Stiu ca viteza de comunicare a USB este mai mare, nu cu mult decat cea a cablurilor MIDI( 40Mb/sec fata de 48MB/sec la USB). DAW ul emuleaza sunetul in cele din urma. Ma intereseaza daca ruleaza mai bine o clapa midi pe aceasta conectica sau sa rama pe usb deoarece nu pot realiza latente mai mici de 12-13 ms. Stiu ca acestea vin de la driverul special ASIO4ALL sau alte variante gen Steinberg sau Avid, etc. Am tot testat la drivere si editii ale ASIO dar putine scot performanta dorita. Poate ca latenta de 12ms nu este un rea…mi-ar face placere sa comentam mai mult pe acest subiect.

    • armin armin says:

      Din ce am testat eu, pe USB merge excelent; daca poti canta sincronizat bine cu un negativ din DAW, si rezultatul suna excelent, atunci inseamna ca latenta este atat de mica incat o putem numi practic zero, pentru ca in practica e prea mica pentru a conta; daca nu poti face asta, atunci latenta este prea mare, insa eu am rezultate foarte bune pe USB. Fa proba practica: merge bine sau nu? nu te lua ca is 12 ms sau cat or fi… zero nu o sa fie oricum, dar 12 ar trebui sa fie suficient de mica latenta. Daca ai posibilitatea sa testezi ambele modalitati, alege-o pe cea mai buna; poate la tine avand alt sistem , alt controller, alta interfata, poate se potriveste altceva decat la mine. Mie pe USB imi raspunde instantaneu si merge impecabil. Daca faci testul, te rog sa revii si sa scrii cum iti merge cel mai bine si daca e multumitor. Merci!

  4. Mihai Dor says:

    Legat de subiectul “Casti pentru studio” mi-am pus si eu destule intrebari 1. Cum sa fac ca microfonul condenser sa nu mai “prinda” si instrumentalul din casti gandidu-ma ca prin trompa lui Eustatio vine acest sunet captat de microfon dar poate exista casti mai bune. Am o pereche JVC tip Dj si Pro cu impedanta 80 ohmi, asa zis profesionale, eu le-am luat doar de control. Am un Behringer C-1 celebru ca este ieftin dar sunt multumit de el. Il folosesc cu o interfanta Tube Ultragain MIC100 cu Phantom 48V. Inginerul de sunet unde mi-am facut cablurile XLR spunea ca micorfonul are o buna dinamica pe joase si o caldura data de tubul electronic, lampa tip TV.Eu am un home studio doar pentru mine si nu am pretentii sa fac intregistrari ca intr-unul profesional dar trebuie sa ai niste echipamente minimale dpv profesional. Mi-as achiziona o placa de sunet Asus externa cu amplificator pe casti si buton de switch rapid intre boxe si casti sau sa iau una interna ESI Prodigy pe PCIe X-Fi NRG. Ce casti antifoneaza sunetul cel mai bine? Nu tipul ci in mod express modelul fiindca e clar ca tipul Overhear fac acest lucru.

    • armin armin says:

      Personal nu am testat atatea casti cat sa iti fac o recomandare de model anume, insa eu folosesc o pereche de Sennheiser HD 205 care isi fac bine treaba. Ideea e sa fie inchise in spate, si sa apese suficient pe ureche ca sa nu scape sunet. Desigur, asta inseamna ca devin obositoare dupa un timp, dar le folosesti doar cat tragi voce, si gata, eventual faci pauze daca devin obositoare. Inca o idee este sa dai volumul ceva mai incet, la limita de incet cat sa auzi negativul ok in casti; daca cel care canta se aude si pe sine in casti, e mai usor sa lasi un volum mai mic al negativului, astfel microfonul captand mai putin sau deloc din ce iese din casti. Mergi la cel mai apropiat magazin de scule si instrumente muzicale, si testeaza niste casti; e cel mai bine, si tot timpul recomand sa alegi astfel de scule cu urechea, sa le vezi la treaba, sa auzi personal ce poate fiecare, si sa cumperi in cunostinta de cauza.
      Iar pentru alegerea unei interfete audio, iti recomand sa citesti pdf-ul gratuit “Cum alegi cea mai buna placa de sunet pentru TINE” ce il primesti daca te abonezi la noutatile acestui site, sau, daca deja te-ai abonat, l-ai primit deja. Acolo nu vei primi o recomandare pentru o anume placa de sunet, ci vei invata sa iti alegi placa potrivita pentru necesitatile tale!

  5. Bogdan says:

    Se face ca am folosit una dintre perechile de casti ce apar in poza pusa de tine in articol (Sennheiser). Le-am luat acum… 3 ani sau 4, cam asa, si vreau sa spun ca sunt foarte bune. Dadusem 50 de euro. Singura problema este ca iti cam rup urechile, daca le folosesti prea mult dintr-o data.

    • armin armin says:

      Am auzit pe multi care sunt multumiti de Sennheiser, mai ales pentru raportul calitate-pret. Daca e vorba de castile HD205, acestea pe termen lung sunt obositoare, insa pentru activitatea de DJ sunt foarte bune. Eu folosesc HD555 pentru monitorizare in studiio, care sunt foarte comode, chiar daca port ochelari de vedere, nu ma deranjeaza nici dupa ore in sir (se stie ca multe casti devin inconfortabile pentru cei care poarta si ochelari, pentru ca apasa pe rama, langa ureche)

  6. ionescu_b says:

    Salut. Mi-am achizitionat un microfon de la un magazin cu produse muzicale si un cablu bun recomandat de ei (professional noiseless balanced).
    Insa cum il conectez la calculator, chiar si cu microfonul inchis de la buton se aude un zgomot de fond foarte puternic, un fasait.
    Ce placa de sunet recomanzi? Externa ma gandesc ca e mai buna… Multumesc

    • armin armin says:

      Salut.
      Da, externa e mai buna, desi sunt si interne performante. Daca folosesti placa de sunet integrata pe placa de baza, atunci pe intrarea de microfon sa nu te astepti la performante deosebite. Probabil ai gasit ghidul meu pentru alegerea unei placi de sunet, in format pdf, te va ajuta sa alegi o placa de sunet.
      Ce microfon ai cumparat si ce placa folosesti in prezent, cea onboard? Si inca ceva important ar fi exact ce vrei sa inregistrezi sau la ce vrei sa folosesti acest sistem cu microfon? Inregistrari de voce pentru muzica? Incearca acelasi microfon si cablu pe alt PC la un prieten daca poti, si vezi daca se aude la fel acelasi fasait.
      Te astept sa revii si sa rezolvam problema cu fasaitul :).

      • ionescu_b says:

        Salut, da, ceva muzica pentru cineva. Am downloadad si ghidul tau.
        Am mai citit si cred ca ceva de genul asta ar fi bun: Blue Icicle (preamplificator de microfon cu iesire USB). Daca ai sa imi recomanzi ceva la capitolul asta ar fi bine 🙂

  7. bogdan says:

    Salut,
    Nu ma ocup de inregistrari insa am o mare pasiune pentru ascultat muzica la calitate cat mai buna. Pentru mine pretul “sculelor” a fost criteriul de baza in alegerea lor. Celor care vor sa cumpere o pereche de casti mai ieftine le pot recomanda 2 modele pe care le-am ascultat si mi-au placut foarte mult. Acestea sunt Samson – SR850 si Superlux HD-668 B foarte asemanatoare ca design si sunet. Ambele se vor a fi casti pentru inregistrari- studio, costa in jur de 150 RON si se gasesc pe site-uri online de la noi. In aceasta categorie de pret sunt foarte bune, nu ma lungesc cu descrierea lor deoarece gasiti o gramada de review-uri pe internet. Nu recomand modelul Samson CH700, nu e nimic spectaculos la el. Daca o sa cumparati sony, philips, pioneer, sennheiser etc in aceasta categorie de pret o sa fiti total dezamagiti de calitatea sunetului. Castile sunt foarte confortabile si dupa 3-4 ore de stat cu ele pe urechi te simti foarte bine. Daca doriti sa stoarceti toata seva din aceste casti va recomand sa le ascultati prin iesirea de casti a unui amplificator sau chiar la unul dedicat pentru casti. Eu le folosesc atat pe o placa de sunet integrata impreuna cu un amplificator de casti dedicat (home made) cat si pe o placa creative extreme music impreuna cu iesirea de casti a amplificatorului sansui; in primul setup se aud chiar mai bine, un amplificator de casti de calitate schimband total datele problemei. Va urez auditie placuta.

    • armin armin says:

      Salut Bogdan,

      Iti multumesc pentru interventia ta, e util sa aflam pareri de la cei care au lucrat pe anumite scule.

      In gama asta de pret eu am fost impresionat de Audio Technica ATH-SJ5, sunt usoare, confortabile, au difuzoare cu diametru de 40mm, rezistente in timp, facute in special pentru scule portabile, seamana cu castile de DJ.

      Merci si te mai astept!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?