Compresia dinamica side-chain pentru kick si bass in trei pasi simpli

In timpul mixajului, cand vrei ca instrumentele ce le mixezi sa sune mai legat, ca un tot unitar, aplici ceva EQ si compresie dinamica, nu? Uneori pe canalul de instrument direct, alte ori pe un grup sau canal de efecte la care trimiti o parte din semnalul instrumentului, sau chiar pe tot mixul. Sau chiar combinatii din aceste variante. Dar ce te faci cand ai doua instrumente care acopera cam aceeasi plaja de frecvente, mai cu precadere in zona frecventelor joase? E clar ca ele nu se prea inteleg intre ele, dar noi vrem sa le auzim clar pe ambele. Fiind frecvente joase, au foarte multa energie si se bat intre ele pentru plaja dinamica. Noi le vrem impreuna, dar ele se cearta intre ele. Si parca vad ca nici difuzorul de joase nu se descurca prea bine cand trebuie sa impace pe toata lumea :).

Ca exemplu concret, un kick si un bass s-ar intelege bine daca prin compozitia piesei, ele nu se suprapun. Ai o masura de patru patrimi, si ai kick (patrime) pe fiecare din cei patru timpi, iar bass-ul intra cu note de optime de fiecare data intre timpii masurii, intre kick-uri. Atunci, auzi kick-ul, care poate ocupa lejer toata plaja dinamica din frecventele joase, si cand nu se aude kick-ul, ai notele de bass care iarasi, pot ocupa lejer toata plaja dinamica; kick-ul si bass-ul alternand, ele nu “se cearta”, ci se aud clar ambele.

Dar cand vrem sa le suprapunem, adica notele de bass sa inceapa fix pe timp, cand incepe si kick-ul, sau sa fie mai lungi astfel incat sa treaca la timpul urmator suprapunandu-se cu kick-ul urmator, atunci cele doua sunete incep sa se “certe”, fiecare dorind sa fie mai in fata, mai tare.

Poti aplica compresie dinamica pe ambele, dar desi ambele vor suna mai tare si pierzi ceva din mult dorita dinamica, ele tot nu se vor imbina armonios. Hai sa folosim compresia dinamica side-chain pentru a rezolva in mod elegant aceasta problema! Iti arat un exemplu care sper sa te insipre, si sa il folosesti pentru a-ti modela singur(a) felul in care vrei sa folosesti compresia dinamica side-chain.

Pasul 1:

Ai kick-ul pe un canal, ai bass-ul pe alt canal. Setezi iesirile celor doua canale sa trimita semnalul Pe un insert al canalului de bass setezi un compresor de dinamica la alegere dar care sa aiba functia de side-chain. Poti incepe cu niste setari mai agresive, gen Ratio 5:1, Threshold -25 dB, Make-up gain 6 dB, Attack 30 ms, release 20 ms. Oricum acestea le vei modifica ulterior in functie de cum vrei sa sune in piesa.

Pasul 2:

Seteaza compresorul ca side-chain compressor – trebuie sa ai undeva pe el un buton/comutator special pentru asta.

Pasul 3

De pe canalul kick-ului trimite semnal din unul din send-uri catre compresorul setat ca si side-chian. Cantitatea de semnal pe care o trimiti de aici va influenta cantitatea de compresie aplicata canalului de bass, in functie de semnalul de la kick. Incepe cu 0 dB (adica semnal maxim, fara distorsiuni) iar ulterior la nevoie poti modifica aceasta setare.

Pasul 4.

Atat, ca am zis ca sunt doar 3 pasi. Deci asta e tot! 🙂

Stiu ca e mult mai usor cand vezi si auzi in mod practic ce se intampla. Teoria o stim cu totii, dar practica ne omoara, nu? Pai hai sa vedem si practic ce am explicat aici.

Lasa-mi un comentariu mai jos si spune-mi daca folosesti aceasta tehnica sau daca ti se pare interesanta si planuiesti sa o folosesti la urmatorul tau proiect audio.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?