Cum setezi corect nivelul de inregistrare

VU-Meter-inregistrari audio nivel inregistrare

Setarea nivelului de inregistrare pare ceva simplu insa multi o folosesc gresit si apoi nu inteleg de ce mixurile lor nu suna pe atat de bine pe cat ei si-ar dori.

Cel mai probabil, este ca si tu folosesti pentru a inregistra, un computer, o interfata audio si un soft de tip DAW. Exista tendinta de a inregistra semnale la un volum cat se poate de ridicat, pana aproape de distorsiuni (clipping), si stai cu ochii pe indicatorul de nivel, sperand ca nu trece de limita.

O metoda simpla de a scapa de stres, si de a avea semnale optime pentru a face un mixaj reusit, este sa setezi un semnal de inregistrare mai mic. Mult mai mic. Am sa explic in continuare.

Suntem obisnuiti, de la folositea sculelor analogice de inregistrare, sa setam un nivel cat mai aproape de maxim, de inregistrare, pentru ca asa stim ca suna mai bine.

Insa nu se aplica si in lumea digitala.

Inregistrarea pe scule analogice cu nivele mari rezolva doua probleme: una a zgomotului de fond, cand acesta trebuia acoperit cu orice pret, deci dai mai tare semnalul inregistrat, pentru o gama dinamica sporita, si a doua problema era ca sculele analogice au fost gandite sa lucreze lejer pana in +24 dBu (VU-metrele masoara nivelul mediu al semnalului, deci nu cel maxim), ceea ce iti permitea sa impingi putin limita semnalului cu cativa decibeli, uneori pentru efectul de compresie pe banda sau pentru acea saturatie “calda” a semnalului analogic.

Acum, in lumea digitala, trecerea peste 0 dBFS inseamna distorsiune, sunet metalic, sunet prost, neplacut. Inregistrarea digitala nu iti ofera acea saturatie si “caldura”, ci daca treci de indicatorul 0 dBfs, semnalul este distrus iremediabil.

In urma cu ceva ani de zile, cand am inceput sa mixez sunete in DAW si sa creez propriile mele piese, aveam aceeasi tendinta, ca doar veneam si eu din era anlogica. Apoi am avut o surpriza, dar am crezut ca “asa trebuie”: la mixarea track-urilor, aveam nevoie sa le dau pe toate mai incet. Mult mai incet. Undeva intre 6 si 20 dB mai incet. De ce? Pentru ca la mixaj, semnalele se insumeaza, or, eu aveam semnale pana in -3 chiar -1 dBFS ! pai normal ca volumul general era in rosu, si distorsionat.

Ba chair faceam si alta greseala mare: inregistram sunete pe teren cu un MiniDisc portabil, si apoi inainte sa le introduc in sesiunea multitrack, le normalizam pana la -0.1 dBFS :D. Asta doar ca apoi la mixaj sa le dau pe toate iarasi mai incet. M-am gandit la un moment dat, dupa ani de zile: ce sens are?

Nu mai bine le las cum le-am inregistrat si apoi la mixaj le diminuez mai putin? Oricum le diminuez (ceea ce scadea per total nivelul zgomotului de fond), de ce sa le mai si normalizez, nu? Si gandeste-te ca pe atunci lucram pe 44.1 KHz/16 bit!

Acum, cei mai multi, lucram cu formate audio pe 24 bit, ceea ce ne ofera o dinamica si mai mare, si loc mult pana la 0 dBFS (headroom). Zgomotul de fond este la un nivel mult mai jos pe sistemele digitale fata de cele analogice, deci nu are sens sa inregistrezi prea tare.

Iar pe sistemul analogic, VU-metrul iti indica doar cativa dB peste 0VU, dar asta nu inseamna ca restul de 20 dB nu sunt acolo, ci doar ca nu ii vedem afisati pe VU-metru. Cu alte cuvinte, exista un headroom (plaja de dinamica, disponibila) de 20 dB, doar ca nu il vedeai afisat. Sistemele digitale afiseaza inclusiv acel spatiu, insa multi nu inteleg la ce foloseste acel headroom.

Inregistrarea semnalelor la volum mare, ridica probleme la inregistrarea unei interpretari live, iar apoi face anevoioasa mixarea instrumentelor intre ele, toate fiind la volume mari care se insumeaza rezultand probabil distorsiuni, sau un mix aglomerat. Iar daca apoi vrei sa adaugi si efecte pe diverse canale audio, cu atat mai greu va deveni mixajul.

dBU dBFS VU metru inregistrari audioIdeea e sa inregistrezi undeva la -18 dBFS, adica echivalentul in mediul digital al indicatorului de 0VU din mediul analogic. Desigur, asta e o medie a semnalului, vei avea varfuri poate pana in -10 dBFS, asta nu va fi o problema. Dar daca setezi media sa zicem la -3 dBFS in loc de -18 dBFS, iti dai seama ca acele varfuri ti-ar ajunge la +5 dBFS adica trece de 0 dBFS ceea ce inseamna distorsiuni.

Dupa ce faci mixajul inregistrarilor in DAW, cu siguranta vei avea la final o gama dinamica mai mica, adica semnalul va creste de la media de -18 dBFS  la ceva mai mult, insa ramane tot sub 0 dBFS.

Eliminarea acelui headroom face parte din etapa masterizarii piesei finale, si nu din etapa mixajului. Dupa masterizare probabil ca vei avea o piesa cu sound uniform, ce se ridica pana foarte aproape de 0 dBFS, dar va suna mai curat pentru ca ai facut un mixaj bun.

Daca faci mixajul bun, si masterizarea poate fi excelenta, insa invers nu.

ATENTIE! Este foarte important de unde dai semnalul mai incet.

Nu se da mai incet din fader-ul din DAW, pentru ca acel fader al canalului pe care inregistrezi controleaza cat semnal iese din mixerul din DAW, nu cat intra, or, tu vrei sa reduci semnalul care intra in sistemul digital. Potentiometrul de pe interfata audio corespunzator canalului pe care inregistrezi este raspunzator de nivelul de inregistrare al semnalului in sistemul digital. De acolo reglezi nivelul de inregistrare, faci o proba de inregistrare, asculti ce ai inregistrat, si daca e totul in regula, dai drumul la inregistrarea efectiv.

Provocarea pentru tine este ca la urmatoarea sesiune de inregistrare, sa incerci cel putin sa inregistrezi o medie a semnalului pe la -18 dBFS si apoi sa mixezi in DAW ce ai inregistrat, sa observi daca este vreo diferenta fata de cum inregistrai inainte (in caz ca difera de ce am recomandat eu aici), si apoi sa imi lasi un comentariu cu observatiile tale.

Daca ti-a placut acest articol, da-mi un Like pe Facebook la pagina InregistrariAudio, iar daca nu ti-a placut invita 10 prieteni sa dea Like la pagina! :)

Cu drag,

Armin

P.S.: Iti multumesc ca urmaresti mesajele mele!
Stii pe cineva caruia munca mea ar putea sa-i fie utila?
Recomanda-i acest site!

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in inregistrari and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Cum setezi corect nivelul de inregistrare

  1. Cip says:

    Orice placa de sunet mai serioasa va afisa, cumva, faptul ca distorsiunea e aproape sau chiar prezenta. Folosesc (alternativ) un Avid Mbox 3 si un Cakewalk V-Studio 100, si pe ambele se observa. Cred ca pe orice placa de sunet mai serioasa (Focusrite, Motu, RME, Apogee, etc.) exista macar un led care sa afiseze prezenta distorsiunii, insa nu trebuie sa se ajunga pana la aprinderea led-ului pt ca distorsiunea la finalul mixului sa existe. In cazul unei clape cea mai sigura varianta (si mai buna, ca sunet) este sa se micsoreze volumul direct din clapa, inainte de a intra in placa de sunet, cel putin din experienta mea.

  2. Em says:

    La inregistrari cel putin pentru voce tinzi sa dai mai tare si pentru ca asa cere cel care inregistreaza! In rest, good point!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?