Cum verifici daca setarile unui efect (compresor, EQ, delay, reverb, etc) sunt cele potrivite?

Desi pana la etapa de mixaj, avem de a face cu preproductia, apoi inregistrarea, editarea si abia apoi vine mixajul, partea de mixaj desi este printre cele mai frumoase, ne ofera si o sumedenie de provocari interesante, pentru ca fiecare lucru se poate face int-un milion de alte feluri, si cumva fiecare isi formeaza propriul stil.

Ma gandeam ca sunt multe lucruri marunte pe care le facem in decursul mixajului. Unele la care ne gandim bine – care este varianta optima de a le face, iar unele pe care le facem din reflex, insa nu le mai dam atata atentie pentru ca vin de la sine cumva.Una dintre chestiile simple pe care le faci sau le poti face este verificarea faptului ca aplici setarile potrivite pentru un anume efect.

De exemplu, ai un mix in care ai reglat volumele canalelor audio, ai reglat EQ, si vrei sa aplici compresie, sau reverb, sau orice alt efect, pe un canal audio, sa zicem compresie pe o inregistrare vocala. Dupa ceva timp de reglat compresorul, zici ca suna bine. Oare chiar suna?

Cum putem verifica?

Lasa sa mearga piesa un timp si apoi dezactiveaza compresorul de pe acel canal, in timp ce asculti. Asculta cu atentie – chiar suna mai bine cu compresor sau nu chiar? Daca nu suna mai bine, deci daca nu imbunatateste inregistrarea, atunci cu siguranta setarile de la compresor nu sunt cele mai potrivite. Va trebui sa il reglezi astfel incat sa imbunatateasca inregistrarea, altfel isi pierde sensul in lantul audio. Sau poate chiar nu e nevoie de compresor acolo!

Desigur, decizia finala o iei tot in functie de ce auzi tu, asadar este o decizie subiectiva, insa aici tu faci mixul, deci tu iei decizii de mixaj :).

Asa ca daca nu suna bine, mai fa reglaje, si testeaza din nou. Testul acesta il poti face fie pe un singur efect ce tocmai l-ai inserat, fie pe intreg setul de efecte de pe insert-urile unui canal.

Daca suna mai bine – inseamna ca mixul este pe drumul cel bun.

Asta e valabil pentru orice efect sau procesor de semnal. Orice modificare faci in acest sens, asculta cum suna cu efect si fara, iar daca nu suna exact asa cum e la tine in minte, atunci nu e ce trebuie, pentru ca te-ai gandit sa pui in acel loc acel efect, cu un anume scop. Este esential sa nu treci peste pasi, si sa acorzi atentie fiecarui pas de mixaj, pentru ca daca ceva nu suna cum trebuie, acel ceva iti va ramane in mix exact asa cum l-ai lasat – la o calitate mediocra.

Pentru nivelul volumului unui canal audio, se aplica acelasi fel de test?

In mod similar ideea este aplicabila si pentru cand reglezi volumele inregistrarilor. Atunci cand nu stii daca volumul unui canal este cel potrivit in cadrul mixului, un mod simplu si super fain de a verifica este urmatorul: pune pe Mute canalul respectiv, si in timp ce asculti mixul cateva secunde fara sa auzi acel canal, activeaza volumul canalului (il scoti de pe MuteUnmute). Atentie! – nu din fader, ci din butonul de Mute/Unmute.

Urechea umana se adapteaza la ceea ce aude, cele cateva secunde in care asculti mixul fara acel canal sunt utile pentru ca urechea sa se obisnuiasca cu mixul fara acel canal; odata ce activezi canalul, dupa cateva secunde de ascultat mixul fara el, imediat iti poti da seama daca este prea tare sau prea incet, pentru ca urechea ta va raporta volumul canalului respectiv, la volumul cu care s-a obisnuit – cel al mixului fara acel canal.

Scrie-mi intr-un comentariu mai jos  cum procedezi tu, daca ai o alta metoda de a face aceste lucruri, sau daca acest mod te ajuta in vreun fel sa faci mixuri mai bune.

Te las cu un citat fain ce l-am gasit de curand ;).

“Learning never exhausts the mind.” (“A invata nu este obositor pentru minte”) – Leonardo da Vinci

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?