Editare carti audio (audiobook):

Editarea si procesarea unei carti audio (audiobook) presupune unul, mai multe sau toate actiunile urmatoare:

  • Filtrarea zgomotului de fond de pe inregistrarea initiala bruta
  • Egalizarea semnalului audio (eliminarea gamei de frecvente foarte joase, ajustarea unor frecvente astfel incat sa creasca claritatea materialului audio)
  • Compresie dinamica a materialului inregistrat, pentru a suna optim pe mai multe feluri de sisteme audio (castile hands-free de telefon mobil, boxele de masina, combine audio, sisteme Hi-Fi, casti mp3-player portabil, laptop, tableta, boxe de calculator, etc)
  • Editarea efectiva, prin care se elimina scurte portiuni de sunete nedorite dintre cuvinte/fraze, precum si pauzele prea mari intre fraze sau pasaje
  • Adaugarea unei scurte portiuni muzicale pentru introducere si incheiere, pentru fiecare capitol / episod. Portiunea audio poate fi ori o bucata dintr-o piesa audio anume, ori compozitie proprie
  • Salvarea organizata a fisierelor in formatul audio solicitat, cu foldere, sub-foldere (daca este cazul) si titlurile asa cum apar in carte sau cum se solicita

Pentru a beneficia de serviciile de editare ale unei carti audio, procedura este foarte simpla: imi trimiti pe internet materialele audio la cea mai mare calitate posibila, eu le prelucrez, si ti le trimit inapoi tot pe internet.

Descrierea editarii unui audiobook, pe larg

Materialele audio in forma bruta se prelucreaza pentru a obtine cartea audio in format final. Ce se urmareste prin aceste editari si procesari: Imbunatatirea calitatii si claritatii materialelor audio, optimizarea pentru auditii pe o gama larga de sisteme audio, uniformizarea materialelor, eliminarea greselilor/imperfectiunilor de inregistrare, salvarea in format final, in mod organizat, al cartii audio.

Am sa descriu in continuare detalii despre fiecare punct de mai sus.

Prin filtrarea zgomotului de fond intelegem eliminarea partiala sau totala a zgomotului ce se aude continuu pe fundalul inregistrarii – datorat in principal echipamentelor de inregistrare, dar si zgomotelor constante ce se inregistreaza ca si semnale parazite.

Urmarim ca procesarea ulterioara a materialului audio sa fie facuta pe un material cat mai curat; daca materialul initial este inregistrat la un volum prea mic, constant, vom normaliza intai materialul, apoi il vom filtra de zgomot de fond.

Egalizarea semnalului audio. Chiar si pentru o voce de barbat, frecventele sub 70-80 Hz nu sunt necesare pentru a putea distinge corect cuvintele, insa aceste frecvente ocupa foarte mult loc din plaja dinamica, chiar daca nu se prea aud, ele influenteaza prelucrarea semnalului audio. Asadar se inlatura frecventele aflate sub cca 80 Hz (in functie de vocea din inregistrare, pragul poate fi mai sus sau mai jos de 80 Hz). Apoi se ajusteaza egalizorul in functie de vocea inregistrata, astfel incat sa scoata in evidenta vocea cat mai mult, sa o faca sa sune mai clar si sa fie mai usor de inteles.

Compresia dinamica. Semnalul audio la inregistrare de cele mai mutle ori are o dinamica mare, ceea ce pentru auditia cartilor audio nu este util, ci de multe ori face mai greu de ascultat materialul, pentru ca unele portiuni se aud mai tare, alele mai incet. Compresia dinamica, facuta cu simt de raspundere, in acest caz poate fi extrem de benefica echilibrand nivelul intregii carti audio. Astfel, daca sunt portiuni inregistrate mai tare iar altele mai incet (aproape inevitabil, vor fi!), compresia dinamica le aduce la acelasi volum. In acelasi timp, compresia dinamica faciliteaza audierea pe diverse sisteme audio – laptop, tableta, masina, telefon cu hands-free, sisteme Hi-Fi, combine audio, etc. Este foarte util pentru cel (cea) care asculta cartea, sa nu auda unele pasaje mai incet iar altele mai tare, ci volumul sa fie constant. Astfel ascultatorul/ascultatoarea se poate concentra mai usor pe continutul cartii, si nu pe diverse probleme tehnice. Prin comprimarea dinamica creste si usurinta de auditie a cartii in mediile zgomotoase – de exemplu daca asculti in troleibuz, tramvai, pe strada, pe bicicleta, adica in medii zgomotoase, desi ai castile in/pe urechi, datorita compresiei dinamice poti auzi cartea mai bine decat sunetele exterioare.

Editarea efectiva. Acest pas este esential pentru editarea cartii audio; se elimina scurte portiuni de sunete nedorite dintre cuvinte/fraze, plescaituri, precum si pauzele prea mari intre fraze sau pasaje. La inregistrare, persoana care citeste se poate intrerupe sau poate gresi, caz in care trebuie doar mentionat in inregistrare ca s-a gresit, si se reia fraza de la inceput, continuand inregistrarea fara oprire, iar in faza de editare acea pauza si mentiunea cum ca s-a gresit, se elimina, pentru ascultatorul final aceasta operatiune fiind transparenta. Tot in aceasta faza se elimina pauzele de la capetele inregistrarii si se imbina la nevoie fisiere la care s-a gresit inregistrarea dar compun impreuna acelasi capitol/episod al cartii. Asadar, daca ai gresit, si ai oprit aparatul cu care inregistrezi, nu e problema, continui de unde ai ramas, si mentionezi ca cele doua (sau mai multe daca este necesar) fisiere vor forma in final un singur fisier.

Se obisnuieste, dar nu este strict necesar, ca la capete, la inceput si la final sa se introduca o tema muzicala, pentru a marca inceputul si sfarsitul capitolului. Acea tema muzicala poate fi o portiune anume dintr-o melodie comerciala, sau se poate compune ceva original. Pentru o tema dintr-o melodie este posibil sa fie nevoie a fi platite taxe pentru drepturi de autor. In cazul folosirii unei compozitii originale, nu se aplica aceasta conditie.

Salvarea organizata va consta in folder(e) cu o structura clara intuitiva sau dinainte stabilita, si fisierele denumite corespunzator, in ordinea in care ele vor fi ascultate. Ai tinde sa crezi ca acest pas nu este foarte important, insa daca vei avea cel putin doua fisiere care la final vor compune unul singur, si ai titluri stabilite pentru fiecare capitol/episod, este foarte utila denumirea corecta, intuitiva, organizata, a fiecarui fisier si aranjarea lui in foldere si sub-foldere daca este cazul. De exemplu poti avea o carte audio intr-un folder in care ai trei sub-foldere ce reprezinta volumele cartii respective, iar in fiecare sub-folder ai capitolele pentru fiecare volum, ca titluri de fisiere.

Citeste si despre inregistrarea cartilor audio (in curand…).

Comments are closed.

Acest site foloseste cookie-uri. Utilizand acest site, acceptati modul in care utilizam cookie-urile.Afla mai multe aici.