Inregistrare chitara acustica stereo

Inregistrare chitara acustica stereo 3

Inregistrezi chitara acustica stereo pentru ca suna mai fain, dar cum ar trebui pozitionate microfoanele? Sa vedem in continuare cateva tehnici de a capta stereo chitara acustica, cu cateva microfoane. Oricum, suna mult mai fain daca o chitara acustica este inregistrata stereo, nu mono; mai ales daca chitara acustica este un element esential in piesa pe care o inregistrezi. Vei avea de ales cate microfoane vei folosi, cum pozitionezi microfoanele si cum alegi incaperea in care faci inregistrarea.

Mai jos vei gasi si un exemplu, cum am inregistrat eu o chitara acustica in contextul unei piese anume. Spun ca e un exemplu, pentru ca poate alta data voi proceda diferit, in functie de mai multi factori, insa in acest exemplu vei vedea cum am facut eu acum, si la ce rezultate am ajuns.

Locul unde faci inregistrarea  

Incaperea in care faci inregistrarea influenteaza in mod direct felul cum suna si deci cum se va inregistra, chitara. Pe langa forma geometrica a camerei si a amplasarii chitarei si microfoanelor, suprafetele lucioase, ce reflecta sunetul, vor influenta in mod direct felul in care microfonul va capta atat sunetul ce vine direct de la chitara, cat si reflexiile sunetului din suprafetele alaturate, aceste reflexii fiind usor defazate si adaugandu-se la sunetul direct. Foarte posibil ca o chitara buna si un microfon scump sa sune…nu suficient de multumitor.

Daca in schimb camera este tratata acustic, sau contine multe elemente care absorb sunetul, reflexiile vor fi diminuate sau chiar oprite, astfel inregistrand doar sunetul ce vine din chitara. Daca ai ascultat vreodata cum suna chitara acustica la o iesire la iarba verde, probabil ti-ai dat seama ca aceeasi chitara suna diferit acolo fata de cum suna intr-o camera de gen sufragerie. Pentru ca acolo nu (prea) ai elemente care sa reflecte sunetul, si auzi doar chitara (bun, si pasarile… 🙂 )

Important este sa incerci sa inregistrezi in incaperea pe care o ai, si apoi ascultand inregistrarea sa iti dai seama daca acela este sunetul pe care ti-l doresti de la inregistrare sau trebuie sa cauti alta incapere. Eu personal prefer spatiile mai “surde”, fara reflexii daca se poate, iar daca ulterior vreau sa dau un “spatiu” chitarei, pot face asta dintr-un reverb usor din DAW, cu avantajul ca acel reverb il pot folosi si la alte instrumente din acel mix, ceea ce ar face mixul mai consistent.

Daca nu ai o camera tratata acustic asa cum vrei tu, poti cauta o incapere care suna cat de bine se poate. In general camerele goale, mari, fara covoare, cu mobila din lemn ce reflecta sunetul, cu vitrine de sticla, forme cubice, peretii paraleli, sunt camerele de evitat, sunt camerele cu acustica proasta.

Pe de alta parte, o camera mai mica, plina de rafturi de carti, discuri de vinil, cu covoare pe jos, draperii, multe haine, fara vitrine, camerele cu forma diferita de forma paralelipipedica, in special diferita de cea cubica, au sanse sa sune mult mai bine.

Fa cateva teste de inregistrare si observa aceste aspecte. Daca ai posibilitatea sa tratezi acustic incaperea, ar fi minunat. Mai conteaza si locatia din camera unde plasezi chitara si microfoanele. Fa teste, vezi unde suna cel mai bie. Toate acestea merita facute pentru ca daca nu inregistrezi bine chitara de la inceput, ulterior nu mai poti face modificari de sunet in sensul ca nu poti scoate din DAW reflexiile cauzate de acustica incaperii, la inregistrare.

Tehnica asezarii microfoanelor in modul X-Y:

Inregistrare chitara acustica stereo microfon XYAceasta tehnica presupune folosirea a doua microfoane identice, unidirectionale, sau cardioid, asezate foarte aproape unul de celalalt, in directii orientate la 90 grade unul fata de celalalt, avand fiecare diafragma indreptata catre diafragma celuilalt microfon.

Aceasta tehnica ofera o imagine sterofonica buna. Daca interpretul se misca usor pe parcursul inregistrarii, nivelul de inregistrare pentru cele doua microfoane nu se va schimba considerabil. Cu cat distanta dintre microfoane si chitara este mai mica, cu aceasta miscare va fi mai perceptibila si va influenta deci  inregistrarea.

Poti ruga interpretul la chitara sa tina cont de aceste aspecte pe timpul inregistrarii, si chiar ii poti pune sa asculte inregistrarea pentru a intelege ce se poate imbunatati.

Aceasta tehnica ofera si compatibilitate la auditiile in mono. Deci cand melodia se asculta la un radio mono (da, acestea sunt tot mai rare dar inca mai exista), televizor mono sau pe orice alt sistem de sunet mono, melodia va suna la fel de bine, doar ca va fi mono. Cu alte cuvinte, nu apar probleme de anulari de faza ale semnalului.

Tehnica asezarii microfoanelor in modul ORTF (Side-Other-Side):

Inregistrare chitara acustica stereo microfon ORTFAceasta tehnica presupune folosirea a doua microfoane identice, unidirectionale, sau cardioid, asezate aproape unul de celalalt, in directii opuse, la un unghi intre 90 si 135 grade.

Poti incerca o inregistrare cu microfoanele in pozitie similara dar sa lasi vreo 10 cm distanta intre ele (deci distanta va fi si mai mare intre diafragmele lor), sunetul se va schimba.

Primul impact cand folosesti aceasta tehnica, este ca suna mai bine, mai mare, mai larg, imaginea stereofonica este mai mare. Va suna mai fain, atat pentru muzicieni, cat si pentru oamenii care nu au treaba cu domeniul audio. Diferentele de faza si de intarziere a semnalului captat de cele doua microfoane duc la aceasta senzatie placuta de imagine stereofonica mare, larga.

Insa toate acestea au si o latura mai putin placuta. Va trebui sa te gandesti inca din momentul inregistrarii, cum va fi folosita acea inregistrare de chitara, cu ce o vei mixa. Daca mixul final va contine pe langa aceasta chitara si alte chitare si instrumente de percutie, una sau mai multe voci, alte instrumente muzicale sau sunete, s-ar putea ca in contextul mixului chitara inregistrata astfel sa nu fie chiar cea mai potrivita idee. Pentru ca se amesteca cu celalalte sunete din mix. In schimb daca inregistrezi astfel chitara si o mixezi doar cu o voce care este mono, ai toate sansele sa sune bine sau foarte bine, pentru ca nu se amesteca cu vocea, cele doua elemente din mix fiind complet separate.

Tehnica asezarii microfoanelor in modul A-B:

Inregistrare chitara acustica stereo microfon ABAceasta tehnica presupune folosirea a doua microfoane identice, unidirectionale, sau cardioid, ambele orientate catre chitara, avand diafragmele in acelasi plan, si fiind situate la o distanta de 50, sau 70 cm unul fata de altul, fiecare captand cu precadere o anumita parte a instrumentului.

Le poti departa chiar pana la momentul cand ele ajung aproape de capetele chitarei, indreptate fiind spre aceasta. Cu cat le departezi mai mult, cu atat si imaginea stereofonica va creste. Dar acest lucru vine si cu cateva dezavantaje, efectul nu trebuie folosit excesiv, ci trebuie gasit echilibrul, punctul unde chitara suna bine in context. Daca melodia contine doar o voce si chitara, ai posibilitatea sa alegi o departare mai mare intre microfoane, fara ca acest aspect sa produca prea multe daune colaterale (in mod similar modului ORTF).

Aceasta tehnica permite captarea sunetelor direct de la rozeta, de catre unul din microfoane, si captarea sunetelor de la gatul chitarei, de catre celalalt microfon, iar cele doua impreuna vor inregistra pe langa sunetul chitarei, si sunetele produse de miscarea mainilor chitaristului pe corzi, ceea ce daca se doreste, poate fi un efect fain. Acest efect se amplifica odata cu apropierea microfoanelor de chitara.

Daca chitaristul se misca in timpul interpretarii, nivelul de inregistrare poate diferi de cel initial pentru cate unul sau pentru ambele microfoane, asadar trebuie acordata atentie acestui aspect.

ATENTIE! la compatibilitatea in mono! Cand asculti mono, chitara inregistrata cu doua microfoane prea departate, poate sa sune mult mai rau, datorita anularii semnalelor de faza opusa.

Inregistrare chitara acustica stereo 4Pentru a intelege mai bine acest efect, vom considera sursa de sunet ca fiind punctiforma, adica provine dintr-un punct, si are o durata foarte scurta in timp (ceea ce in realitate chitara nu este asa, pentru ca ea genereaza sunet din cutia de rezonanta, unde se petrec unele intarzieri ale sunetului, care se adauga la sunetele directe, asadar pe langa ca vibreaza intreg corpul chitarei (avem mai multe puncte ce genereaza sunet), avem si variatii in timp ale sunetului.

Daca unda sonora pleaca de la sursa de sunet si ajunge exact in acelasi timp la ambele microfoane (asta presupune ca distanta dintre sursa de sunet si cele doua microfoane sa fie absolut identica), vom avea pe ambele canale semnale identice, de aceeasi faza si intensitate – difuzoarele, la auditie, vor vibra simultan in aceeasi directie, pe ambele canale, si vom percepe sunetul cu aceeasi intensitate de la ambele canale, in mijlocul acestora. Practic asta inseamna mono. Auzi in doua boxe, dar ai senzatia ca sunetul este fix in mijloc intre ele.

Datorita faptului ca chitara produce sunete cu toata cutia de rezonanta, si datorita obiectelor din jur care absorb sau reflecta sunetul in proportii diferite, la fiecare microfon va ajunge un cate un grup de sunete foarte asemanator, insa totusi usor diferit, ceea ce face ca cele doua semnale sa fie deci usor diferite.

La aceasta, se adauga si faptul ca daca distanta de la fiecare din cele doua microfoane la chitara difera usor (unul e mai aproape de rozeta, altul mai aproape de gatul chitarei), apare un usor defazaj, este chiar defazajul care ne ajuta pe noi ca oameni sa distingem directia din care percepem ca vine sunetul in general (daca inchizi ochii si o persoana vorbeste in camera unde esti si tu, vei stii precis din ce directie vine vocea acelei persoane, pentru ca sunetul ajunge defazat la cele doua urechi, si nu doar defazat ci mai sunt si alte aspecte ce il diferentiaza – volum, plaja de frecvente – insa nu vreau sa intru in detalii acum – adaug scurt doar, ca stii daca vocea este in fata ta sau in spatele tau, desi esti cu ochii inchisi).

Pe langa acest defazaj si diferente de frecvente si intensitati ale celor doua semnale, la departarea in exces a celor doua microfoane cu care captam chitara, apar intarzieri ale semnalului, pe cate unul din cele doua microfoane, aceasta intarziere poate crea un defazaj foarte mare fata de semnalul de pe celalalt canal; aparent suna interesant, insa in mono, acest aspect se manifesta prin anularea acelor unde de semnal care au intensitati si frecvente identice insa sunt opuse ca faza. Cele doua semnale nu erau identice, asadar se va anula doar o parte din semnal, iar noi vom avea in mix semnalul care a mai ramas.

Oricum, este recomandat sa mixezi (si) in mono. Daca faci mixul sa sune bine in mono, va suna bine si in stereo. Asadar, indiferent cum inregistrezi chitara, asigura-te ca suna bine ulterior si in mono.

Uneori prin departarea microfoanelor suficient de mult, semnalul inregistrat va fi perceput ca venind de la doua chitare. Acesta nu este neaparat un lucru rau. Daca asta vrei sa faci in mix… da-i-nainte! :).

Nu exista o metoda buna si una rea pentru amplasarea microfoanelor, fiecare are avantaje si dezavantaje, ramane sa decizi care se potriveste mai bine pentru ce ai de inregistrat. Poate vrei sa inregistrezi chitara cu un singur microfon si sa o faci sa sune stereo in mod artificial, ulterior, din DAW. Cine asculta ulterior piesa o sa poata sa zica daca ii place sau nu, nu te intreaba nimeni cum ai inregistrat si de ce asa si nu altfel. Rezultatul este cel mai important.

Poti combina metodele, poti folosi si alte metode, sau le poti imbunatati si adapta la sculele pe care le ai la conditiile tale. Vezi in exemplul de mai jos cum am facut eu.

Inregistrare chitara acustica stereo 5Exemplu cum am inregistrat eu o chitara acustica pentru o melodie. Iti ofer acest exemplu, nu pentru a face neaparat fix cum am facut eu, ci pentru a te inspira sa faci orice fel de combinatii de tehnici si de scule audio ca sa ajungi la sunetul pe care il doresti pentru mixul tau.

Locatia in care am facut inregistrarea este o camera de gen sufragerie, partial tratata acustic. Nu este complet “surda”, insa are covor, perdele, haine, si pe doi pereti este burete profilat pentru absobtie fonica si tratament acustic. As prefera o camera mult mai surda, insa de data asta m-am descurcat cu ce am avut.

Plasarea in camera am ales-o astfel incat sa fie diferita de cea centrala, la 1/3 distanta de un perete scurt, camera fiind paralelipipedica.

Chitara am inregistrat-o pe 4 canale, din care credeam ca voi folosi doua, insa le-am folosit pe toate 4 – dupa cum urmeaza:

  • un canal mono – microfon Audio-Technica AT2035 plasat la cam o treime din distanta dintre rozeta si fretul 12, spre rozeta, cam la 15-20 cm de chitara
  • un canal stereo – recorder Tascam DR-40 cu microfoanele deschise, in modul A-B, plasat la aproximativ 20-25 cm de chitara, microfoanele fiind orientate unul spre rozeta altul spre gatul chitarei, inregistrare stereo cu ambele microfoane ale recorderului. Aici mai mentionez ca pe acest recorder modul A-B coincide cu modul ORTF descris mai sus, microfoanele fiind la 90 de grade si avand o distanta de aproximativ 8 cm intre diafragmele lor
  • un canal mono – iesirea prin cablu din chitara, din doza chitarei, chitara fiind electro-acustica. Doar pentru ca nu ma incurca cu nimic sa il am acolo, pentru ca poate suna fain, poate interpretarea iese foarte bine dar am sunete nedorite ce apar pe inregistrarile prin microfon (datorita interpretului sau alte zgomote), iar daca am inregistrarea prin cablu, tot e ceva, poate ma ajuta. In caz ca nu, e simplu – nu o folosesc.

Insa de data asta am folosit inclusiv inregistrarea prin cablu. Am ajuns la un rezultat care imi place cum suna inca imediat dupa inregistrare, neprocesat. Canalul mono de la microfonul Audio-Techinica AT2035 l-am panoramat maxim stanga, canalul mono de pe cablu l-am panoramat maxim dreapta, regland volumele celor doua sa fie cat de cat apropiate, si lasand canalul stereo al recorderului demodificat. Impreuna cele patru suna bine, inregistrarea de pe recorder este mai deschisa, cu detalii pe frecvente inalte, iar celalalte doua mai mult pe joase, fiecare cu particularitatile sale – microfonul si cablul de la doza interna a chitarei. Ulterior am facut si verificarea in mono, si suna bine si in mono.

Scopul este sa sune fain. Daca suna fain, nu mai conteaza ca ai folosit o tehnica iesita din tipare. Tiparele, tehnicile standard, sunt pentru a invata si pentru a te inspira. Mai departe poti face cum consideri, cum iti suna tie fain.

Vezi materialul video urmator pentru a vedea si a asculta inregistrarile:

Iti multumesc ca ma citesti, nu a fost usor de scris acest articol dar sper sa iti fie util. Nu consider ca am acoperit aici tot ce ar fi de acoperit despre inregistrarea unei chitare acustice, insa cred ca acest articol poate fi un punct de start, de la care poti alege o varianta de inregistrare a chitarei, potrivita pentru tine.

Cu drag,
Armin

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in inregistrari and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Inregistrare chitara acustica stereo

  1. armin armin says:

    Multumesc pentru aprecieri!

  2. Fain, foarte fain…multe lucruri le ştiam deja dar multe am mai învăţat de la tine…mulţumiri, faci o treabă excelentă…!

  3. Miatov Ivan says:

    Multumiri ! Apreciez si munca depusa pt a posta ceea ce faci !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?