Inregistrezi mono sau stereo?

Stereo inregistrari audio

Cum e cel mai bine sa inregistrezi: mono sau stereo?

Probabil te gandesti ca este evident ca stereo, de ce sa inregistrezi mono daca poti face totul stereo, nu? Dar raspunsul la intrebarea asta nu este chiar asa simplu. Cea mai mare majoritate din noi cei care facem mixuri si piese sau diverse materiale audio, in general rezultatul final este stereo pe doua canale, poate chiar 5.1, pentru a putea fi ascultate pe computer, smartphone, sisteme de inalta
fidelitate (Hi-Fi), in casti, in masina, etc. Cam toate aceste sisteme fiind stereo, normal ca vrem ca mixul final sa fie stereo.

Dar intrebarea era cum e cel mai bine sa inregistrezi nu sa asculti 🙂 . Ma refer aici la modul in care inregistrezi fiecare din instrumentele pe care urmeaza sa le mixezi. Adica chitara acustica, chitara electrica, tobe (percutie in general), bass, pian, si altele, toate acestea putand fi inregistrate fie stereo, fie mono. Plecam de la ideea ca daca inregistram stereo suna mai natural, mai plin, mai consistent, drept pentru care, este o solutie mai buna in stereo. Hai sa vedem de ce nu e chiar asa…

Problemele de faza

Sunt convins ca multi dintre inginerii de sunet, inregistreaza chitara acustica stereo, sau orice alt instrument, cu rezultate excelente; adica inregistrezi cu doua microfoane o singura interpretare a acelui instrument, la care poti panorama canalele stanga-dreapta si mai mult decat erau ele in inregistrare, sau daca suna bine le poti lasa panoramarea naturala, asa cum ai inregistat, si poate suna excelent. O problema ce poate interveni la astfel de inregistrari este anularea de faza, adica sunete care avand faza opusa se anuleaza reciproc. Aceasta anulare de faze iti poate distruge sunetul, mai ales in mix.

Anulare-de-faza-antifaza-inregistrari-audio

Cu cat folosesti mai multe microfoane pentru inregistrarea unei surse de semnal, cu atat ai sanse mai mari sa ai de-a face cu anularea de faza, rezultand un sunet “spart”, ciuntit. In special pentru cei care sunt la inceput cu inregistrarile in studioul de acasa (home studio), se recomanda evitarea captarii sunetelor instrumentelor cu mai multe microfoane, si se recomanda captarea acestora mono, cu un singur microfon.

Cum se manifesta inregistrarile stereofonice in mix

O alta problema ce apare cand mixezi instrumente inregistrate stereo, este ca pierzi focusul in mix, si nu se aud clar instrumentele, nu se separa unul de altul suficient. Ai percutie stereo, pian stereo, chitara stereo, sintetizator stereo, totul este stereo dar nu poti spune precis unde in spatiul stereo este fiecare instrument. Ajungi la un mix murdar pe care cu greu sa deloc il poti repara. Fiecare instrument suna, separat, excelent! Insa in mix se peird toate.

Ai si cateva solutii la problemele acestea, de care poti tine cont cand faci un mix. Una dintre ele este, de exemplu, sa inregistrezi chitara din doua interpretari (double tracking) mono, le asezi in sesiunea de lucru pe cate un canal fiecare, si panoramezi acele canale unul maxim stanga, altul maxim dreapta. Apoi pianul sa zicem, sau alt instrument ce il vrei stereo in mix, il inregistrezi stereo, dar il panoramezi 70-80% stanga-dreapta, si daca ai inca un instrument il panoramezi mai spre centru, sa zicem 20-30% stanga-dreapta, sau doar intr-o singura parte, lasand loc pe partea opusa inca unui instrument – ai putea pune astfel doua instrumente de suflat diferite, ce canta in tandem de exemplu. E doar o idee.

Asta sunt doar cateva exemple ca sa prinzi ideea, nu te limita la astea ci incearca mai multe astfel de setari – poate nici nu ai pian in piesa la care tocmai lucrezi si tu citesti aici cum sa il panoramezi 🙂 – deci nu e vorba de pian in sine neaparat, ci de orice instrument ai in piesa la care lucrezi.

O alta solutie pentru a rezolva problema: alege un singur instrument stereo. Gandeste-te care dintre instrumentele piesei este cel mai important in piesa, care trebuie sa iese neaparat in evidenta. Acela lasa-l stereo sa se desfasoare larg pe tot campul stereofonic,  iar celalalte inregistreaza-le mono, chiar daca le panoramezi cu ceva procente stanga sau dreapta.

In final vrei ca mixul sa sune clar, plin, inchegat, si sa scoata in evidenta ce e mai bun la instrumentele folosite. Inregistrarile stereo pentru toata paleta de instrumente nu prea te ajuta sa faci asta. Adica daca toate instrumentele din mixul tau sunt stereo, apar probleme la mixaj.

O alta idee care te poate ajuta este sa lasi piesa cat mai aerisita, sa nu o aglomerezi cu instrumente, astfel focusul cade pe fiecare instrument pe rand, sau pe cel mai important, in functie de compozitie. Citisem pe undeva chiar ca e o idee sa compui o pisa, si cand zici ca e gata, sa scoti unul dintre instrumente, pe ideea ca oricum faci, sunt prea multe. Asta merge in cazul ca nu ai o formatie cu  un numar clar de componenti, instrumentisti, de inregistrat, caz in care trebuie sa ii inregistrezi pe toti. Si apoi sa ii mixezi! Daca tragi totul stereo… o sa vezi ce iese :).

Insa ce poti sa faci cu o pereche de microfoane este sa inregistrezi ambianta camerei in care inregistrezi, daca aceasta este una placuta, plus instrumentul mono cu alt microfon, si apoi poti mixa daca si cand e cazul, acea inregistrare a ambiantei cu instrumentul in cauza.

Chiar mai mult, daca inregistrezi pe rand instrumentele in aceeasi incapere, lasa cele doua microfoane sa inregistreze in acelasi loc ambianta pentru fiecare din instrumente, astfel avand in final o ambianta comuna, mixul va suna cu acea ambainta frumos, toate instrumentele avand aceeasi ambianta, si daca depui putin efor, chiar si panoramarea intrumentelor se poate face face si in functie de cele doua microfoane in mix.

As recomanda spre auditie niste Pink Floyd si Dire Straits pentru a observa cum sunt mixate si cum comunica instrumentele intre ele, chiar daca poate tu mixezi altfel de muzica; si daca acesta este cazul, cel putin observi ideea aplicata, si apoi o poti aplica la tine, indiferent ce fel de muzica faci/inregistrezi. Pentru ca vorbim aici inclusiv de instrumente virtuale.

Nu uita ca orice regula sau idee citesti sau inveti de oriunde, poate fi incalcata fara nici o problema, daca mixul suna bine. Nici o regula nu e mai importanta decat cum suna mixul tau, deci ramai concentrat pe cum suna mixul, nu pe reguli; e bine sa cunosti regulile, sa experimentezi si sa asculti, apoi iei decizii in functie de cum suna, dar aceste idei sau reguli te ajuta sa te ghidezi dupa ele mai usor, sa ai un punct de plecare.

Experiment practic:

In final, iti propun un mic experiment pentru observarea anularii semnalelor identice cu faze diferite la 180 de grade:

– deschide o melodie in DAW, orice DAW modern multitrack, si pune melodia pe track-ul 1; copiaz-o pe track-ul al doilea, imediat sub ea, la inceputul sesiunii, ca cele doua sa fie perfect sincronizate – daca sunt aliniate la stanga la inceputul sesiunii, ar trebui sa fie sincronizate; apoi pe unul din cele doua canale stereo pe care e piesa, sa zicem pe al doilea, aplica functia “invert” – fie o gasesti din meniu, fie o gasesti pe mixer, direct pe canalul stereo. In caz ca nu ai asa ceva, fa invert in fisier si salveaza-l cu alt nume, si apoi deschide si fisierul original si cel cu “invert” aplicat, pe track-uri diferite, dar sincronizate. Ai sa observi ca desi indicatoarele de nivel merg pentru ambele canale, pe canalul master, principal, nu se aude nimic, si nu iese nimic din placa de sunet; daca setezi sa se auda doar unul din cele doua canale, oricare, se va auzi acel canal. Daca le setezi pe ambele sa se auda, desi indicataorele de nivel de la ele indica semanal, pe canalul master nu se aude nimic, si nici indicatorul de semnal nu indica nimic grafic.

– intr-un mixer de DJ sa zicem, intri cu acelasi semnal pe doua canale de intrare, dar pe unul inversezi faza cu 180 de grade. Practic poti obtine asta din inversarea firului de masa cu firul de semnal, printr-o lipire incorecta a cablurilor pe mufe, de exemplu. Eu chiar am patit asta in mod practic dintr-o eroare, un cablu lipit aiurea, si efectiv vedeam semnal pe ambele intrari insa pe iesire nu auzeam nimic; daca lasam doar unul din cele doua canale, se auzea semnal pe iesire, daca ridicam amandoua cai, nu se mai auzea nimic, desi indicatoarele de nivel indicau semnal aproape maxim.

Deci fiind in atifaza, se anulau.

Daca ai intrebari si crezi ca te pot ajuta, sau ai o experienta legata de acest subiect, ce crezi ca merita povestita, lasa-mi mai jos un mesaj.

Iti multumesc ca ma citesti, imi doresc sa iti fie de folos materiale ce le citesti pe acest site.

Te poti abona la noutatile inregistrariaudio.ro completand formularul din dreapta (datele tale vor fi in siguranta).

Cu drag,

Armin

P.S.: Stii pe cineva caruia munca mea ar putea sa-i fie utila?
Recomanda-i acest site!

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in inregistrari and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Inregistrezi mono sau stereo?

  1. Cip says:

    Problema asta o patesc eu cand vreau sa inregistrez ceva de pe Moog Little Phatty, synth-ul fiind, evident, mono, ca aproape toate Moog-urile (Polymoog oricum nu mai exista si nu se mai fabrica de f mult timp). Pur si simplu trag pe un track, inserez un al doilea track si il copiez pe primul fix sub, in al doilea. Panoramare 180 de grade pe L pt primul track, la fel si la al doilea, doar ca spre dreapta, R. Problem solved 🙂

  2. Em says:

    Multi trag si vocea stereo. Eu prefer mono cam tot si daca vreau aditional mai trag un canal si panoramez (cum ai spus si tu). Un articol excelent. Insista mult pe erorile astea de cablaj. Si eu le patesc mai mereu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?