Mai putine instrumente – mix mai bun!

inregistrariaudio.ro

Vrei ca mixul la care lucrezi sune “plin”, dinamic, mare, sa scoata toata “zeama” din difuzoare, nu? Poti face asta la tine acasa in studio, prin diminuarea numarului de piste folosite pentru inregistrari si mixaj. In prima faza ti se pare contra intuitiv, insa hai sa vedem cum stau lucrurile:

Daca vrei ca mixul sa sune foarte bine, trebuie sa mai lasi afara cateva din pistele inregistrate; stiu ca in mod normal ai zice ca fix acele piste cu sunete/instrumente fac ca mixul sa sune bine, insa de multe ori exact acelea iti stau in calea unui sunet excelent al mixului. Asadar unul din lucrurile usor de aplicat este sa elimini cateva piste/canale/instrumente din mix.

Scopul mixajului este ca pistele, instrumentele inregistrate, sa sune bine impreuna. Pare a fi simplu, dar nu este. Cu cat sunt mai multe, cu atat se vor deranja intre ele si vor fi mai greu de mixat, iar sunetul final al mixului poate deveni obositor, sau oricum, neplacut.

Cu cat sunt mai multe piste/instrumente in mix, cu atat mai probabil o parte dintre ele vor fi acoperite de altele, uneori suprapunandu-se plaje de frecvente ce eclipseaza unul dintre instrumentele mixate, sau mai multe.

Posibil ca singure, pe “solo”, pistele / intrumentele sa sune foarte foarte bine, insa in mix sa se aglomereze si sa se eclipseze reciproc.

Cand incepi sa lucrezi la o melodie, la inceput ai unul sau doua instrumente care ti se pare ca suna extraordinar de bine, curat, cu forta. Apoi adaugi inca un instrument, si inca unul, si inca unul, pana cand iti dai seama ca nu mai suna ca la inceput, desi ai adaugat instrumente care ar trebui sa sune bine si sa ajute mixul.

Extrema opusa

In extrema opusa ai taia tot lasand un minim strict necesar. Si nu asta e ceea ce vrem sa facem. Dar nici sa ai multe instrumente simultan ce ocupa toata plaja de frecvente nu este solutia. Nu este atat de important cate instrumente ai de fapt, ci este foarte important felul cum le combini intre ele. Cand inregistrezi un instrument, faci asta pentru ca este nevoie in piesa de acel instrument, el trebuie sa aduca un plus piesei, sa fie util, astfel ca daca nu l-ai integra in piesa, piesa ar avea de suferit

Trebuie sa fii sincer cu toate instrumentele/pistele ce le introduci in mix: chiar este nevoie de acel instrument/pista in plus? In final poti avea 10 piste/instrumente sau poti avea 30 de piste/instrumente in mix; nu asta conteaza. Conteaza daca este nevoie de toate in acel mix, sau nu.

Am scris piste sau instrumente, pentru ca uneori un instrument poate fi pe mai multe piste, caz in care mixezi toate pistele, cu toate ca ai putine instrumente.

Da, exista mixuri cu multe instrumente/piste, ce suna foarte bine, facute de oameni de mixaj renumiti, cu experienta, si nu numai. Deci se pot face, normal. Insa un mix cu multe instrumente/pista va fi un mix mult mai greu de facut, si va trebui sa faci mai multe compromisuri, dar nu este imposibil sa faci asta.

Insa daca vrei sa sune excelent si nu e nevoie sa adaugi toate acele multe piste si instrumente, fie acustice, fie electronice, fie virtuale, nu conteaza, poti obtine ceva deosebit pastrand simplitatea.

De ce exista tentatia de a folosi multe sunete pentru o piesa? Cam orice DAW la ora asta iti ofera posibilitatea de a folosi un numar imens (practic infinit) de piste, foarte multe instrumente virtuale, si de a adauga o multime de alte instrumente virtuale. Foarte multe dintre ele suna super fain si vrei si tu sa le folosesti, insa… trebuie sa ai grija cum faci asta. Si putin mai jos am sa scriu si cum poti face asta intr-un mod in care si mixul sa sune aerisit, dinamic, “plin”.

Nu are nici un sens sa adaugi multe piste si instrumente daca nu ai nevoie de ele si nu contribuie fiecare in mod pozitiv pentru felul cum suna mixul tau.

cubase daw muzica electronica sunet inregistrari audio mix master cursuri audio

Cateva sugestii:

– Compozitia piesei. Din felul cum este compusa piesa, modul in care instrumentele evolueaza unele fata de altele, si aranjamentul instrumentelor in piesa, poti avea un mix mai aglomerat si mai greu de mixat, sau un mix mai aerisit, ce suna frumos. La ce ma refer cand spun asta. Daca ai 5 tonuri de chitara electrica intr-o piesa, si toate canta simultan cate ceva, o sa fie greu sa le mixezi pentru ca toate acopera cam aceeasi plaja de frecvente si se vor “lupta” fiecare sa iese in fata. In schimb, daca cele 5 tonuri de chitara intra pe rand, si comunica in mod armonios unele cu altele si cu mixul intreg, vei avea intr-un moment al piesei poate una sau doua chitare, tonuri de chitara ce vrei sa se auda, caz in care mixul suna mai aerisit, si atentia ascultatorului poate fi directionata usor pe cate una din ele, ceea ce devine placut si usor de ascultat.

– Daca introduci un instrument si apoi cand asculti piesa fara el, piesa nu isi peirde din valoare si ti se pare ca ori lasi acolo acel instrument, ori il scoti afara, valoarea piesei e tot acolo, mai bine lasa-l afara, pentru acelasi rezultat al piesei dar un mix mai bun, sau poate mult mai bun.

– Ziceam intr-un articol ca este foarte util sa lasi pe tot campul stereofonic al piesei un singur instrument la un moment dat, iar restul sa fie mono, pentru ca acel isntrument sa iese in evidenta, iar pentru asta alegi acel instrument care este cu adevarat important si vrei sa iese in evidenta. Asta este o solutie si aici, lasa instrumentul cel mai important sa se desfasoare in muzica, fara sa fie deranjat de altele, astfel mixul va suna mai curat, mai aerisit. De exemplu daca ai un solo de chitara, desi o sa ai si alte instrumente pe langa, fa-i loc in mix sa se desfasoare, fara sa fie deranjat de alte instrumente.

– Un alt punct foarte important este calitatea inregistrarilor. Orice instrumente consideri ca sunt necesare la tine in piesa, ai grija sa fie inregistrare ireprosabil. Calitatea inregistrarii se va reflecta in felul cum suna piesa. De exemplu o chitara acustica inregistrata exceptional, nu va avea nevoie de alte instrumente care sa o sustina in ceea ce “ea” interpreteaza, ci singura va capta atentia si va suna foarte placut, astfel nu e nevoie sa adaugi ceva, deci obtii efect maxim cu efort minim si piste/instrumente putine.

– Cand intra un instrument important, ce trebui sa iese in evidenta, le diminuezi sau chiar opresti pe celalalte. De exemplu urmeaza un solo de chitara; pe final de masura de dinaintea acelui solo, creezi putina tensiune, eventual o mica aglomerare de instrumente, si apoi cand intri in masura de solo, eliberezi “scena” si lasi instrumentul important, adica cel care face acel solo, sa se desfasoare liber,  mentii odata cu el doar ce e strict necesar, sa zicem ritumul, si ceva armonie, dar asta nu e o reteta, da-ti voie sa fii creativ, asculta si decide singur ce e bine sa ramana si ce nu, dar prin acest mod indrepti atentia ascultatorului spre acel instrument, chitara in cazul nostru. Poate ai observat la concerte cand se face cate un solo de baterie, cum restul instrumentistilor se opresc din cantat, luminile mai bat doar pe baterist, si el isi desfasoara activitatea nestingherit, urmand la final de solo sa intre pe rand sau simultan si celalalte instrumente. Observa cum atentia ascultatorilor a fost directionata doar catre baterie, si ce fain suna slo-ul de baterie, fara celalalte instrumente, nu? E cam acelasi principiu si la mixurile noastre de studio.

– Zicea cineva mai demult, ca dupa ce finalizezi o piesa, sa scoti afara unul dintre instrumente, ca urechea celui care o face/produce/compune se obisnuieste si are tendinta sa ii placa, chiar daca e prea aglomerata, insa acest lucru nu il poti face daca inregistrezi o trupa rock din 5 membri pentru ca fiecare este strict esential pe bucata lui, nu poti trage o piesa rock si la final sa scoti afara chitara bass de exemplu, ca s-a stricat tot. Dar in muzica electronica, dance, pop, etc, daca lucrezi cu instrumente virtuale, atunci poti aplica asta, si la final poti scoate ceva – aproape sigur ceva este in plus acolo, poate dintr-un exces de zel, sau, cum am patit eu, am uitat acolo in mix o pista ocupata cu un bass redundat, si totul s-a schimbat in bine cand am modificat acea pista.  Facusem o line de bass faina cu un instrument virtual, insa nu suna parca destul de “plin” acel bass, si nici din compresie nu i-am schimbat sunetul in bine, asa ca am cautat alt instrument virtual, alt sunet, care sa se potriveasca cu ce am vrut eu acolo, si cum in format MIDI era deja acolo linia melodica, am dublat canalul si am schimbat doar instrumentul. Se auzea prea tare impreuna, si am zis ca – ok, nu il las impreuna cu vechea linie de bass pentru ca e prea mult, ci doar pe alocuri. Asa a ramas, si am uitat ca pe alocuri, pe unele fraze aveam dublura la bass care murdarea bass-ul si nu se mai auzea clar, am lucrat la restul piesei, si la final nu stiam ce e in plus sau ce lipseste. Apoi am observat ca erau cele doua linii de bass pe alocuri – asta era! Am decis sa las prima linie de bass, mai “moale” doar in locul unde nu am percutie, si kick-bass, adica in locurile unde “cade” piesa, iar in rest, cealalta linie de bass se potrivea de minune. Astfel, nici nu le-am suprapus, nici nu am renuntat definitiv la prima, ci am folosit-o in frazele din piesa unde suna bine si nu este eclipsata de cealalta linie, dar nici nu eclipseaza alte sunete/instrumente. Si asa a iesit mixul si mai aerisit si suna bine in final.

inregistrari audio mix master cursuri audio instrumente muzicale cubase daw

Incearca sa faci un mix de test: inregistreaza o fraza cu doar 3 instrumente: unul pentru ritm, unul pentru armonie, si unul pentru melodie. Doar astea 3. Mixeaza-le, si observa cum suna mixul. Ai sa iti faci o idee mai precisa despre cum suna un mix mai aerisit, si poate vei tine cont la urmatoarea inregistrare.

M-as bucura sa aflu ca acest material ti-a fost util, pentru asta imi poti lasa un comentariu mai jos. Iti multumesc ca citesti articolele de pe acest site, si te mai astept!

Nu uita ca te poti abona la noutatile de la acest site, completand formularul din dreapta acestei pagini; astfel vei primi cate un e-mail de la mine cand se intampla ceva pe site, sau apare un articol nou.

Cu drag,
Armin

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in mix and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?