Microfon, preamplificator si cabluri

microfon vintage inregistrari audio condensator dinamic dynamic

Daca ai deja PC si software, casti si interfata audio, ziceam ca te poti apuca de treaba: poti face inregistrari, poti compune, crea muzica ta proprie deja. Dar daca vrei sa adaugi si voce pieselor tale, sigur ai nevoie si de microfon, sau daca vrei sa captezi alte sunete, nu doar voce, folosesti microfoanele.

In ziua de azi gasesti foarte multe microfoane bune, si mult mai ieftine decat erau acum cativa ani. Daca ai un microfon bun, un interpret bun, si o camera buna pentru inregistrari, poti scoate inregistrari excelente din toate astea. Microfoanele sunt de multe feluri, si toata lumea se intreaba ce microfon are nevoie pentru a inregistra ceva anume. Nu este o regula, sau o reteta standard. Dar cateva lucruri utile despre microfoane daca stii, vei stii ce sa alegi si cum sa le folosesti. Unul din criterii este pretul. Stii de ce bani dispui, si vrei sa alegi cel mai bun microfon pentru ce ai tu nevoie, in banii respectivi.

Microfoanele condensator

Lumea le mai spune si microfoane de studio, pentru ca se folosesc mult in studio, captand detalii si avand un raspuns in frecventa extins. Dar nu se folosesc doar in studio, si nu sunt singurele pentru studio, pentru captarea instrumentelor de percutie, microfoanele dinamice sunt cele care fac treaba buna.

Pentru a inregistra voce cu multe detalii, sau un instrument acustic, cel mai sigur ca un microfon condensator este potrivit.

Diafragma sa este formata din doua armaturi, asa cum sunt condensatoarele electrice, iar sunetul prin modificarea distantei dintre cele doua armaturi, produce proportional, variatia curentului electric de alimentare. Microfoanele condesator necesita pentru asta, alimentare suplimentara de 48V numita si Phantom Power.

Gasesti phantom power pe cele mai multe mixere audio pentru spectacole, concerte, studio, interfete audio, preamplificatoare de microfon, etc. Unele dintre acestea NU au phantom power, asa ca daca vrei sa folosesti un microfon condensator la o interfata audio de exemplu, trebuie sa ti cont ca ai nevoie neaparat de phantom power. Sau, poti sa folosesti o sursa separata de phantom power – dar eu zic ca e mai simplu sa fii atent cand alegi interfata audio sau mixerul, nu? 🙂

Microfoanele condensator sunt putin sensibile la umiditate, si condensul apei pe diafragma; daca treci microfonul de la rece la cald trebuie sa il lasi pana ajunge la temperatura camerei, si se evapora apa condensata pe el, inainte sa il folosesti. Si interpretul poate sa abureasca diafragma in timp ce canta, poti preveni asta folosind un pop-filtru asezat corect.

Microfoanele condensator cu diafragma mica, fata de cele cu diafragma mare, au zgomot propriu mai ridicat, sensibilitate mai scazuta, raspuns in frecventa mai extins, dinamica mai mare, influenteaza mai putin sunetul ce se capteaza. Unii spun ca cele cu diafragma mica sunt mai potrivite pentru instrumente, iar cele cu diafragma mare pentru voce. Dar in domeniu asta cum nu exista reguli, poti face orice daca la final suna excelent.

Microfoanele dinamice

Sunt folosite cu precadere pe scena, pentru spectacole si concerte, dar si in studio pentru diverse aplicatii. Au o constructie mai solida, si rezista la presiuni sonore mari – potrivite pentru captarea instrumentelor amplificate, cum e chitara electrica sau bass, instrumentele de percutie sau vocile microfon shure sm58 inregistrari audio condensator dinamic dynamicinterpretilor de pe scena.

Principiul de functionare este simplu: seamana cu cel al unui difuzor, dar inversat. Undele sonore misca diafragma (o membrana circulara de nylon in multe cazuri), aceasta la randul ei misca bobina ce e lipita de ea, intr-un camp magnetic permanent, iar prin inductie se genereaza un curent mic la bornele lui, in functie de frecventa cu care este excitata diafragma.

Acest tip de microfoane nu necesita alimentare suplimentara, si sunt relativ ieftine. In general au o figura polara cardioid sau hypercardioid, captand sunetul cu precadere din fata, ceea ce le face foarte potrivite pe scena unde se urmareste ca microfonul sa nu capteze nimic altceva decat pentru ce a fost pus (de exemplu, doar vocea interpretului, fara nimic altceva).

Sunt imune la alimentarea Phantom Power – nu se defecteaza daca activezi phantom power pe intrarea microfonului dinamic.

Microfoanele pe USB

Standardul USB permite pe langa functia de “plug and play“, si alimentarea aparatelor ce se conecteaza prin USB. Microfoanele USB folosesc curentul de la portul USB pentru a genera semnalul electric necesar. Avantajul este ca pentru un microfon USB nu mai ai nevoie de interfata audio, il pui direct in USB si merge. Este comod de utilizat, poti inregistra pe orice laptop, deci ai portabilitate, si se gasesc la preturi rezonabile.

Insa acestea prezinta si cateva dezavantaje. Semnalul trebuie amplificat pentru un nivel de linie, si pentru ca pe USB informatia se transmite digital, este nevoie ca microfonul sa contina in carcasa lui si convertorul AD (Analog-Digital), pentru a converti semnalul, pe langa preamplificatorul aferent.

In general, chiar daca aceste microfoane nu suna rau, dezavantaje vin din faptul ca acel convertor AD este unul destul de ieftin si fara prea mari pretentii, nu poti folosi un alt convertor mai calitativ, si nici un preamplificator mai calitativ, ci esti obligat sa il folosesti pe USB asa cum este.

Pentru inregistrari in home studio, microfoanele USB mai au un dezavantaj, si anume o mica intarziere a semnalului, ce deranjeaza daca vrei sa inregistrezi in timp ce DAW-ul tau reda melodia peste care vrei sa inregistrezi – daca faci overdubbing.

Altfel, microfonul USB se poate folosi cu succes la inregistrarea vocii in teren, pentru redactori, sau muzicieni ce doresc sa isi noteze ideile, etc.

Figurile polare ale microfoanelor

Figura polara

Cateva tipuri de figura polara a microfoanelor

Directionalitatea microfonului, sau figura polara, arata cat este de sensibil la sunetele ce le primeste din unghiuri diferite fata de axa lui centrala. Iti arata din ce directie capteaza cel mai bine sunetul.

Majoritatea microfoanelor condensator au posibilitatea de a seta mai multe moduri de captare a sunetului, cateva exempe uzuale sunt: cardioid, omnidirectionale, figura lui 8 (bidirectionale), directionale, etc.

Unele microfoane au posibilitatea de a seta modul de captare, fie printr-un buton pe microfon, fie prin schimbarea fizica a capsulei, acesta fiind livrat cu mai multe feluri de capsula. In figura de alaturi, microfonul ar fi asezat cu fata capsulei spre in sus – de mentionat ca la unele microfoane diafragma poate fi orientata diferit in raport cu fata capsulei.

Cele cu schimbarea modului de captare prin buton (comutator ar fi mai corect zis) au doua diafragme in capsula, si schimband nivelul si polaritatea curentului aplicat pe una din cele doua diafragme, se pot crea toate modalitatile de captare a sunetului.

Microfoanele cardioid capteaza sunetul mai mult din fata, si mai putin din spate si putin din lateral.

Microfoanele omnidirectionale capteaza sunetul din orice directie, in jurul lor, la fel.

Microfoanele bidirectionale, sau de tip figura lui 8, capteaza sunetul in mod egal din doua sensuri opuse.

Microfoanele directionale (shotgun) capteaza sunetul dintr-o singura directie , cu o acoperire foarte mica a locului de captare.

Alte feluri de figuri polare mai sunt hypercardioid, supercardioid, subcardioid. Daca browserul tau permite, tinand cursorul deasupra acestor cuvinte iti arata graficul figurii polare. Daca nu, poti vedea graficele cu click pe poza de mai sus unde sunt toate cele 7 de care am scris aici (se deschide intr-o noua fereastra).

Preamplificatorul pentru microfon

Preamplificator de microfon inregistrari audio lampi tub saturat studioDeoarece semnalul electric de la bornele unui microfon este foarte mic, acesta trebuie adus la nivelul semnalului de linie, pentru a putea fi ulterior prelucrat/inregistrat/redat, etc. Pentru asta ai nevoie de preamplificatorul de microfon (preamp de microfon). Un preamp amplifica semnalul foarte mult, de calitatea sa depinzand si acuratetea semnalului ce il amplifica.

Gasesti preampuri de microfon pe cam toate consolele de mixaj, majoritatea interfetelor audio externe pe USB sau firewire, inclusiv pe cele interne. Si pe interfetele audio, mixere, etc, calitatea preamplificatoarelor de microfon variaza, pot fi si mai bune si mai slabe. Sau gasesti preamplificatorul de microfon si ca aparat de sine statator, facut doar pentru asta.

Preamplificatorul de microfon trebuie sa accepte semnal mare de intrare, sa nu distorsioneze semnalul la presiune sonora mare, si sa fie liniar in amplificare pe toata plaja frecventei audio. Apoi amplificandu-l, semnalul trebuie sa ramana curat, fara zgomod de fond sau alte perturbatii. Distorsiunile preamplificatoarelor pe tranzistori sunt neplacute, in timp ce distorsiunilor preamplificatoarelor pe lampi adauga armonice placute auzului. Astfel acest aspect poate fi folosit in mod constructiv/creativ.

In general, cum tehnologia a evoluat si achipamentele de sunet au devenit mai accesibile ca pret, a crescut si calitatea preamplificatoarelor din interfetele audio, sau din mixerele mai ieftine. Daca vrei sa inregistrezi voce intr-un home studio, un microfon condensator cu diafragma mare si o interfata audio pe USB cu phantom power ar trebui sa isi faca foarte bine treaba.

Se aplica iarasi teoria aceea simpla… foloseste-ti urechile si alege sculele pe care lucrezi dupa cum suna, nu dupa marca, date tehnice, pret, etc. Sigur, si astea te ajuta sa te orientezi, dar daca ai de ales intre un echipament ce suna bine la un pret si altul ce suna la fel de bine dar de firma mai cunoscuta, mult mai scump, etc… nu are sens sa dai bani daca nu obtii nimic in plus calitativ la semnalul pe care il inregistrezi. Daca ai un interpret bun, un microfon rezonabil, cabluri bune, tratament acustic, si stii sa lucrezi cu toate astea, s-ar putea ca nu preamplificatorul de microfon (fie el de sine statator, sau integrat in mixer sau interfata audio) sa fie piesa slaba din lantul audio, si sa nu ai nevoie de unul mai scump/bun. Daca, pe de alta parte, scoti toata zeama din ce ai deja, si vrei mai mult, ai facut totul dar stii sigur ca doar un preamplificator de microfon mai performant ti-ar satisface cerintele calitative… abia atunci e momentul sa il achizitionezi.

Cabluri pentru interconectarea echipamentelor audio

microfon cablu proel inregistrari audio condensator dinamic dynamicExista pe forumurile de audiofili tot felul de discutii despre cabluri. Unii au cablurile cele mai ieftine; altii au cabluri bune, ceva mai scumpe; altii cabluri scumpe, mai cu pretentii, si altii au cele mai scumpe cabluri ale caror vanzatori promit marea cu sarea, si cei care le au, sigur spun ca ei aud diferente de sunet, si ca ce e mai ieftin e prost.

Probabil ca adevarul e undeva la mijloc. Conteaza si restul echipamentelor foarte mult.

Pentru audiofili, care asculta muzica acasa, cablurile nu se uzeaza prea mult, te tin mult in timp. Nu se merita sa te chinui cu cele mai ieftine cabluri, dar nici cele mai scumpe nu merita banii. Eu personal caut sa evit cablurile cele mai ieftine pentru ca sunt proaste, nu fac contact mufele cum trebuie, nu sta bine prinsa mufa de cablu calumea, materialele din care e confectionat denota ca parca e de unica folosinta, nu rezista fizic la interconectari repetate, sau la solicitari mecanice (daca din greseala calci pe el, sau asezi pe el ceva greu, etc)

Unii sunt de parere ca pe cabluri ieftine muzica suna mai prost decat pe cabluri scumpe. Altii spun ca au testat si nu e nici o diferenta, ci diferenta consta in rezistenta fizica si conectarea foarte buna cu mufele echipamentelor, nu in calitatea sunetului.

Sfat: asculta cu urechile tale! Daca mergi intr-un magazin de electronice sa cumperi cabluri, roaga pe cei de acolo sa ti le puna pe un sistem audio pe rand sa te convingi daca merita diferenta de bani sau nu.

Pentru home studio si aplicatii audio profesionale, e valabil testul cu urechile pe partea de calitate a sunetului, iar si aici nu se recomanda cele mai ieftine cabluri. In home studio, cablurile cele mai importante sunt cele de la sursele de inregistrare (microfon, chitara, etc) la preamplificator/interfata audio si PC, si cele de la interfata audio la monitoare. Aceste cabluri sunt foarte importante si in ele merita sa investesti mai mult decat in altele care nu le folosesti in puncte critice sau nu iti afecteaza calitatea inregistrarilor in vreun fel.

Castile au cablul lor. Eu mai tot timpul calc cu rotile de la scaunul de birou peste cablul de casti :).

Ideea de baza este: ia-ti cele mai bune cabluri pe care ti le permiti.

Daca le poti testa si compara, alege ce ti se potriveste. Apoi iata cateva aspecte-cheie de care sa tii cont cand cumperi un cablu:

  • constructie solida
  • mufe solide, eventual contacte aurite (fac legatura mai bine decat cele nichelate)
  • prinderea mufei pe cablu
  • ecranarea foarte buna cablului
  • lungimea necesara pentru tine – ia in calcul eventuale modificari viitoare a locului echipamentelor
  • rezerva pentru punctele critice (dubluri)

E bine sa ai si dubluri, chiar si mai slabe calitativ daca te preseaza bugetul. Daca ai doar un singur cablu de chitara si se intampla sa se rupa o mufa exact sambata seara cand tu vrei sa inregistrezi, nu o sa fie placut sa astepti pana luni cand poti merge la magazin sa cumperi altul.

Tot in sectiunea cablurilor intra si mufele adaptoare si cele de rezerva. Adaptoare ai nevoie sa folosesti un cablu anume dar cu alta mufa pentru a se potrivi intr-un anume echipament. Iar mufe de rezerva e bine sa ai daca se defecteaza vreo mufa sa o poti schimba, nu sa iei un cablu nou in loc. Putina indemanare si un ciocan de lipit face treaba sa mearga.

Te astept cu un comentariu daca ai intrebari sau ceva de completat. Spune-mi ce probleme intampini sa te pot ajuta mai mult!

Suna bine! Suna tot mai bine!

Iti multumesc ca ma citesti,

Armin Fatol

PS:

  • Nu arunca electronice la gunoi, acestea se pot recicla.
  • Cumpara discurile originale, vei avea o satisfactie mai mare ascultand muzica!
Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in studio and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Microfon, preamplificator si cabluri

  1. SOBO says:

    Frate cum pot sa scoti un sunet clar fara zgomot de fundal .. adica cum este cel in voice over clar fara urma de zgomot de fond
    am un mixer yamaha mg 10 xu si pe parcurs as vrea sa imi achitionez si un microfon ! rode nt1 a ! as dori sa scot si eu un sunet clar fara zgomot de fond …. de ce echipament am nevoie ?

    • armin armin says:

      Salut SOBO!

      Cu combinatia descrisa tine ar trebui sa obtii un sunet bun, curat.

      Mai conteaza sa ai liniste in jurul tau cand inregistrezi, acustica incaperii, amplasarea microfonului fata de sursa de sunet, puterea sursei de sunet, nivelul de inregistrare, si poate mai sunt si altele, insa toate acestea influenteaza felul cum suna inregistrarea.

      De exemplu, daca ai o sursa ce sopteste, tii microfonul departe de sursa de sunet, si ai o incapere cu o acustica proasta si dai nivelul de inregistrare la maxim, si folosesti rezolutii mici de inregistrare, posibil sa ai si un zgomot de fond mare pe inregistrare.

      Si invers, daca ai microfonul relativ aproape de sursa de sunet, o camera cu o acustica buna, sursa de sunet mai puternica, si prin acestea deci, poti seta un nivel de inregistrare mai mic dar potrivit, si inregistrezi la rezolutii mari, se va auzi inregistrarea mult mai curat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?