Monitoare de studio si tratament acustic

Monitoare studio inregistrari audio

Monitoarele de studio

Monitoarele de studio sunt boxe sau sistem de boxe pe care se face monitorizarea sunetului in studiourile de inregistrari, mixari, masterizari, radio, TV, si altele. Inginerul de sunet modeleaza sunetul in functie de ce aude in monitoare, urmarind ca materialul audio la care lucreaza sa poata fi auzit cat mai corect pe orice sistem audio, sau pe cat mai multe sisteme audio mai bine zis.

Pentru asta, o caracteristica importanta a monitoarelor de studio este raspunsul cat mai liniar in frecventa. Aceasta caracteristica ofera posibilitatea monitoarelor de a reda intreaga gama de frecvente audio foarte liniar, si nu neaparat pe gustul majoritaitii oamenilor, urechea umana fiind mai sensibila in plaja de frecvete medii. Insa ce permite aceasta liniaritate, este monitorizarea corecta a materialelor audio, cu o cat mai mica influenta a semnalului din partea constructiva a monitoarelor.

Materialul audio (muzica, voce, sunete, etc) in final va trebui sa sune cat mai bine si pe sisteme Hi-Fi, si PA (public address) in cluburi sau spectacole, si in boombox-uri, si in boxele de PC, casti, telefoane, etc. Pentru asta, il faci sa sune bine pe monitoarele de studio, si astfel te asiguri ca va suna destul de bine si pe multe alte feluri de sisteme. La asta folosesc monitoarele de studio.

Insa un element important cand folosesti monitoarele de studio este si acustica incaperii in care faci asta, avand o influenta foarte mare asupra a ce auzi in monitoare (pentru ca nu vei auzi doar ce iese din monitoare ci si reflexiile directe din peretii incaperii. De aceea ai mai jos cateva informatii despre tratamentul acustic.

Monitoarele de studio sunt active sau pasive.

Monitoarele active au integrat in ele si amplificatorul construit special pentru ele, de multe ori sunt bi-amplificate, adica au amplificator separat pentru fiecare dintre difuzoare, in functie de gama de frecvente redata de respectivul difuzor. Avantajele sunt ca nu ai nevoie de inca un amplificator separat pentru ele, ci semnalul de linie care iese din mixer sau placa de sunet este perfect pentru a il trimite direct la monitoare.

Monitoarele pasive nu au amplificator integrat, deci pentru ele ai nevoie de un amplificator separat. Avantajele sunt ca poti pune orice amplificator, si il poti schimba daca vrei, cu ceva mai bun, ai posibilitatea sa combini orice monitoare cu orice amplificator. Un dezavantaj este ca iti ocupa un loc suplimentar prin studio, si din iesirea de linie trebuie sa duci semnalul la amplificator, apoi cu alte cabluri sa mergi din amplificator la monitoare.

Monitoarele pot fi ca si boxele de casa de altfel, cu bass-reflex sau inchise, cele cu bass-reflex au un orificiu prin care comunica interiorul cu exteriorul, aerul impins de difuzor putand circula prin acel orificu. Ambele feluri suna bine pe frecvente joase, dar “altfel”, diferit. Alegerea este si in functie de preferintele fiecaruia.

Unele monitoare se plaseaza in imediata apropiere a inginerului de sunet, altele la distanta mare, sau medie, cele mai multe fiind pentru pozitionarea aproape, numindu-se in engleza “nearfield” sau “close field“. Cele pentru distante mai mari sau medii sunt folosite si la puteri mai mari, ascultand mixul cum, suna la volum mare. Insa cele nearfield sunt foarte potrivite pentru studio, cu atat mai mult un home studio.

Se recomanda plasarea monitoarelor de studio, pe cate un stativ special realizat, simetric fata de peretii de pe laturile lungi ale camerei, astfel incat cu locul numit “sweet spot” – locul capului inginerului de sunet, locul ideal de auditie, sa formeze un triunghi echilateral cu laturile de 1-2 metri pentru monitoarele nearfield.

Se recomanda o aranjare simetrica a mobilei, sculelor audio, si tuturor elementelor din camera, simetrie pe axa cea lunga a camerei, iar locul ideal de auditie (sweet spot-ul) fiind undeva la 38% pe axa de simetrie, de evitat fiind orice punct ce se afla la sublmultiplu de 2 pe aceasta axa (1/2 sau 1/4 de exemplu, adica 50%, 25/75%, etc.), reducand astfel rezonantele nedorite in locul de auditie.

Aranjare monitoare de studio in camera inregistrari audio

Amplasarea monitoarelor de studio fata de locul ideal de auditie

Pozitionarea pe verticala sau pe orizontala a monitoarelor se face in functie de specificatiile producatorului. Neconformarea pozitionarii poate duce la o degradare a imaginii stereo, si deci la un mix de calitate mai slaba.

Tratamentul acustic

A nu se confunda cu antifonarea fonica. Daca antifonezi o camera, inseamna ca o izolezi fonic de exteriorul ei, astfel incat sa nu iese sunetul din ea si sa nu intre sunetul in ea, daca nu se doreste asta. Si asta este un subiect important pentru cluburi sa locuri care din cauza volumului prea mare sau la ore tarzii, noaptea, pot deranja vecinii. Dar noi vorbim acum despre tratamentul acustic, asta insemnand tratarea unei camere cu materiale ce ii imbunatatesc acustica.

Eu locuind la casa, eram obisnuit cu felul cum suna in camera aproape cubica, boxele Hi-Fi. Cand le-am scos in curte intr-o vara, fara sa dau la volume impresionante, am ramas uimit de diferenta de sunet, si nu imi explicam. Sunau considerabil mai bine, parca nu erau aceleasi boxe, m-au uimit! Apoi am inteles dupa un timp, era vorba de reflexiile camerei netratate acustic, care imi stricau sunetul in camera.

Tratament acustic inregistrari audioIn camerele paralelipipedice, in special cubice, sunetul se reflectqa dintr-un perete in altul si inapoi pana se pierde, formand unde stationare, care intra in rezonanta, amplificandu-se, sau anulandu-se daca sunt in antifaza, in anumite locuri ale camerei.

Astfel, aceeasi pereche de boxe sau monitoare de studio, suna diferit in camere diferite, precum si altfel decat in aer liber. Daca, in schimb, peretii camerei se trateaza cu materiale pentru imbunatatirea acusticii, vei auzi sunetul mult mai liniar, fara reverberatii si ecouri, mai bine, iar cand faci mixajul unei piese pe monitoare, ai toate sansele sa auzi ce trebuie si sa faci un mixaj bun, pentru ca nu te mai pacaleste acustica deficita a camerei.

Multi nu isi trateaza acustic incaperea in home studio, mai ales ca este si putin contraintuitiv: dai bani pe ceva ce nu te ajuta in mod direct sa produci muzica sau sa compui. Poate preferi o interfata audio mai buna, sau alte scule ce le consideri necesare, dar daca tot ai investit intr-o pereche de monitoare de studio, liniare, scumpe, sau relativ scumpe, te chinui sa le pozitionezi, sa le faci sau cumperi stativul lor, apoi sunetul tot nu este extraordinar, si ai crede ca ai nevoie de monitoare mult mai scumpe, insa nu acolo e problema in prima faza, ci la tratamentul acustic.

O camera se trateaza cu panouri de absorbtie, ce absorb o mare parte din sunetul ce ajunge la ele, si reflectand o (foarte) mica parte din el, capcane de bas (bass trap) folosite in colturile camerei pentru absorbtia cu precadere a frecventelor joase ce se acumuleaza in colturi, panouri de difuzie, ce disipa sunetul, il imprastie in diverse directii, dar nu il reflecta precum un perete drept.

burete tratament acustic inregistrari audioCamera se trateaza atfel incat la final camera sa nu fie “surda” (complet lipsita de reverberatii si ecouri), ci tratarea acustica trebuie sa elimine reflexiile primare pentru locul ideal in care se face auditia, si in alte locuri este nevoie sa disipe sau sa reflecte sunetul, pentru a lasa camera “sa respire”.

Inginerul de sunet, ce lucreaza intr-o camera “surda“, ce nu prezinta reflexii sonore, are tendinta sa introduca mai mult reverb in mix, astfel incat sa sune bine in acea camera, in locul unde el asculta, insa asta poate dauna mixului, acesta fiind ascultat pe multe alte feluri de sisteme si in alte incaperi.

Poti inregistra intr-o camera mica tratata acustic, facuta in camera home studio-ului, prin taierea camerei mari, asa-numitul “borcan“, sau booth, un spatiu mic tratat acustic pentru inregistrarea vocilor sau diverselor instrumente, e mai ieftin, si cel putin poti inregistra o voce in conditii bune, sau chiar o chitara acustica, sau vioara… orice incape acolo. Dar pe partea de mixaj tot la tratarea acustica a incaperii unde mixezi ajungi, si chiar daca nu iti vine sa dai bani pe asa ceva, odata tratata acustic o camera, te vei bucura de beneficile aduse.

O varianta folosita in home studio-uri, ar fi sa faci mixajul in casti, iar inainte sa zici ca e gata, testezi mixul pe multe feluri de sisteme audio (masina, Hi-Fi, boombox, PC, casti ieftine, etc). Poate te ajuta articolul 5 pasi pentru a finaliza un mix. In casti se schimba putin imaginea stereo, ai nevoie de niste casti performante, cat mai liniare (adica un raspuns cat mai liniar in frecventa).

Asa ca pentru o verificare buna, testezi mixul pe sisteme diferite, si apoi iarasi vii si il ajustezi unde si daca este necesar, apoi iar testezi, iar ajustezi, pana e gata si suna bine pe mai multe feluri de sisteme audio.

Varianta simpla si ieftina este: cumperi un pachet complet de tratament acustic, ce contine si capcane de bas, si panouri absorbante, adeziv special pentru a le lipi de pereti, eventual si panouri de difuzie, si iti tratezi camera dupa diverse tutoriale de pe net, sau daca poti ia legatura pe forumurile de specialitate cu cei care deja au facut asta si au ceva experienta – cel putin ai putea sa eviti greselile facute (si constientizate) de ei.

Varianta mai scumpa dar mai performanta este sa apelezi la cineva care se ocupa in mod special cu tratament acustic. De exemplu poti apela la Flaviu Oros  ale carui date de contact le poti gasi si pe site-ul sau http://www.jfstudiodesign.ro/. Ca sa stii pe ce dai banii, poti incerca sa contactezi fosti clienti ai sai si sa intrebi cat sunt de multumiti.

Nota de final:

Acest articol se vrea a fi un ghid de pornire pentru achizitionarea unei perechi de monitoare de studio si a tratarii acustice a camerei unui home studio. Iti recomand sa citesti recenzii (review-uri) pentru diverse monitoare si sa le asculti cu propria ta ureche inainte sa dai banii pe ele – daca ar fi posibil chiar in locul unde le vei folosi, ar fi si mai bine. E util sa asculti mai multe modele inainte sa alegi o pereche/set.

Si pentru tratare acustica iti recomand sa studiezi articole, carti, si materiale de specialitate care intra si mai mult in detalii. Si pentru monitoare si pentru tratament acustic, si chiar si pentru alte echipamente, vorbeste cu oameni care deja au facut asta si invata de la ei ce poti, sa faci alegerile in cunostinta de cauza, atat cat e posibil.

In articolul urmator vorbim despre controller MIDI si recorder portabil, ambele fiind utile intr-un home studio. Desi controller-ul MIDI este mai des intalnit in studiouri si home studiouri, am sa iti arat cateva secrete ce fac un recorder portabil de neinlocuit, si cum sa scoti “toata zeama” din el rezolvand mai multe probleme cu el cand vrei sa lucrezi in studio.

Iti multumesc ca ma citesti, lasa-mi un comentariu mai jos despre problemele care le intampini pe partea de inregistrari la tine in studio, si daca pot, te ajut cu placere. Scrie-mi experienta ta legata de subiectele monitoare de studio si tratare acustica. De asemeni, te astept si daca ai ceva de completat la acest articol.

Un set de monitoare intr-un studio tratat acustic… Suna bine! Suna tot mai bine!

Iti multumesc ca ma citesti,

Armin Fatol

PS:

  • Nu arunca electronice la gunoi, acestea se pot recicla.
  • Cumpara discurile originale, vei avea o satisfactie mai mare ascultand muzica!

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in studio and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Monitoare de studio si tratament acustic

  1. nicu says:

    foarte fain articolul!de abia astept sa mai itesc si altele,mult mai detaliate!m-ar interesa in special asezarea instrmentelor in mix,panoramari,etc!

  2. Zaharie Paul says:

    Foarte util articolul. Felicitari !!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?