Prima melodie creata de mine pe PC

casti portativ muzica in-ear prima melodie PC inregistrari audio

M-as bucura ca acest articol sa inspire si pe altii in creatia muzicala. Eu de aici am plecat, e prima mea realizare… cam abstracta dar m-am bucurat mult de ea. In 2004 la cursul de DJ am invatat cate ceva despre masuri, despre numararea “beat”-urilor, numaram 4-8-16-32 sau 64 de “beat”- uri ca sa potrivim piesele de club la mixaje. Mi-am dat seama ca “simt” piesele fara sa numar, stiam cand se schimba masura, cade piesa, sau se intampla ceva.

S-au facut niste conexiuni la mine in minte, aveam un PC AMD K7 cu o placa de sunet ieftina daca nu chiar onboard, si afland cum sta treaba cu ritmul piesei de club, si am vrut sa incerc sa fac si eu. Am deschis Cool Edit Pro, si imediat la scurt timp Adobe Audition 1.0 parca, apoi 1.5. In Audition deja aveam la dispozitie 128 de track-uri stereo, ceea ce era mult si imi erau suficiente.

Am luat un “beat” de la o piesa de club, un sunet de “clap” de la alta, si tot asa si cu sunetul pe inalte dintre “beat”-uri, le-am aranjat, si deja suna a ritm simplu, cel mai simplu, de piesa de club – eram cel mai fericit! Apoi experimentand, dupa ce am facut aranjamentul de ritm, am sters track-ul cu “beat-uri”, si am dat play, vazand ca suna fain, si asa a ramas piesa sa inceapa cu inaltele “off-beat”.

Din graba si pentru ca nu stiam sa setez tempo-ul piesei in soft, faceam niste improvizatii care-mi consumau mult timp in soft: de exemplu luam o melodie al carei tempo este cat vreau eu, adica 126 BPM (Beats Per Minute – batai pe minut), puneam in vizualizarea multitrack piesa de club, sub primul ei “beat” puneam “beat”-ul meu (decupat din alta piesa, ca nu aveam altul), inseram o secunda de pauza in fisierul wav cu beat-ul, imediat dupa el, notam cu cursorul locul unde incepe al doilea “beat” de la piesa de club luata ca sablon, si de acolo taiam fisierul cu “beat”-ul meu, astfel durata fisierului cu “beat”-ul era exact o bataie intreaga dintr-o piesa, iar aranjand una dupa alta 8 astfel de beat-uri, imi iesea tempo-ul 126 BPM.

Acestea le selectam ca si grup, pe care il faceam sa se repete pe toata durata piesei, si apoi pe acest “beat” cladeam restul piesei. Imediat ulterior am descoperit ca pot seta BPM-ul din soft, si pot seta wav-ul sa se repete la un anumit numar de “beat”-uri ceea ce mi-a usurat mult munca. Si tot asa invatand softul tot mai bine gaseasm, intuiam facilitati ce-mi erau foarte utile.

In alte piese ulterior am sunete de pian, dar erau efectiv sample-uri separate feicare, pentru fiecare “clapa” apasata era un wav pe un track din soft. Adica “munca de chinez batran”. Cand am dat apoi de FL Studio lucrurile s-au simplificat pentru o scurta perioada de timp, insa crescand posibilitatile hardware si software, au crescut si ideile si necesitatile, deci iar s-au complicat, si au ramas asa – asta e partea frumoasa :).

Am zis ok, am ritmul – ma grabeam sa merg inainte cu melodia, abia asteptam sa fie gata – cum adaug alte sunete? Pai nu am. Ok, hai sa le inregistrez: si asa a venit ideea de a inregistra eu propriile sunete. Nu aveam alt soft la indemana, nu aveam chitara, clape, nimic. Clape nu am nici acum, dar urmeaza in (foarte) curand sa am :).

Am luat MiniDisc-ul (atat deck cat si unul portabil, pe rand) si am facut o pasiune din a inregistra… orice: greieri, trenuri, pasari, lilieci, voci de oameni care povestesc diverse (bunicul si bunica de exemplu), clopote de biserica, bariera de cale ferata, etc. Din toata colectia asta am ales sunete si le-am prelucrat in soft – reverberatie, rulare inversa, si multe alte efecte, experimentam mult, apoi le-am pus unul langa altul sa se potriveasca pe ritm. Nu stiam teorie muzicala deloc, totul am facut dupa ureche cum am simtit eu.

Asa arata o sesiune in Adobe Audition, desi softurile pentru productie audio acum sunt mult complexe si mai simplu de utiliza, eu am folosit un soft de editare la aranjarea intregii piese, azi nu mai lucrez asa, dar a fost un inceput, o experienta:

audition inregistrari audio multi track session daw

Sesiune in Adobe Audition

Stateam pana la 4:30 AM sa inregistrez si sa prelucrez sunete, de unde si numele piesei. Aveam niste casti Watson, mi le-am luat din Metro, pentru cursul de DJ si alte aplicatii; monitorizarea o faceam in boxe Jazz Hi-Fi pe 3 cai, si un amplificator Delia Electromures, apoi am trecut pe boxe Unitra de 75w si amplificator Emerson Selene – vechi dar bun, si azi in 2013 functioneaza perfect. Faptul ca nu aveam scule performante m-a determinat sa scot toata zeama din ce aveam, tineam si tin si azi, la calitate, daca nu suna bine,mai bine nu ascult muzica.

Am trimis piesa la Severin la un coleg de forum (hi-fi(punct)ro, nu mai exista din pacate) ce se ocupa cu scule profesionale, sa o asculte la volum mare sa imi dea un feedback, si mi-a zis ca kick-bass-ul e prea tare fata de restul, in rest era ok. Am corectat, si am tinut cont si la urmatoarele piese.

Daca-mi amintesc bine, softul mi-arata ca la piesa asta am stat sa lucrez undeva la vreo 50 de ore in total, iar dupa un timp (1-2 ani) invatand mai multe, si avand mai multa experienta, am revenit asupra piesei pentru mici modificari, am mai cizelat-o putin.

Iata cum suna acum piesa asta, finalizata in 2007:

Si iata cum suna o piesa mai noua de-a mea, tot fara teorie muzicala dar cu scule ceva mai performante si ceva experienta:

Acum studiez FL Studio, Cubase, pian, chitara si teorie muzicala, pt ca… nu se mai poate fara – dar am in continuare idei de integrare a multor sunete inregistrate din natura, in alte compozitii, si abia astept sa le realizez.

Daca iti vine sa compui ceva, nu te lasa limitat de nici un regulament, inregistreaza un sunet care iti place si integreaza-l in muzica ta. Au mai facut asta multi pana acum, dar fiecare poate face asta in modul sau original.

M-am bucurat ca am dat viata unor sunete inregistrate si a iesit o melodie. Apoi au urmat alte piese pentru care am inregistrat multe alte obiecte, si cand am ajuns la 12 piese am facut un album – Essential Thoughts. Mi-a venit ideea ca unele piese sa treaca dintr-una intr-alta si asa am folosit sunetul unui tren, o locomotiva electrica ce pleaca de pe loc, si se aude cum suna, cum pornesc ventilatoarele de racire, compresorul, etc, iar la finalul piesei a doua care incepe cu aceasta locomotiva, se aude cum franeaza trenul in gara. Nu am lansat albumul, ci i-am facut o coperta si l-am dat la prieteni si rude.

Scrie-mi cum ai inceput tu sa faci muzica si care este prima experienta legata de prima piesa. Daca ai o intrebare sau comentariu despre articol, scrie-mi mai jos.

Suna bine! Suna tot mai bine!

Iti multumesc ca ma citesti,

Armin Fatol

PS:

  • Nu arunca electronice la gunoi, acestea se pot recicla.
  • Cumpara discurile originale, vei avea o satisfactie mai mare ascultand muzica!
Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in inregistrari and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?