S.A.S. – Sindromul Achizitiei de Scule

SAS - sindromul achizitie de scule echipamente audio electronice home studio inregistrari

Din titlu ti-ai dat seama ce inseamna S.A.S. Este Sindromul Achizitiei de Scule. Este un fenomen ce apare cand te indragostesti de sculele audio. Atunci tinzi sa cumperi si sa tot cumperi, uitand sa mai faci si muzica, adica uitand de motivul pentru care de fapt le cumperi.

Dintr-o data o singura chitara nu iti ajunge, trebuie sa ai 17. Un singur microfon bun pentru voce nu ajunge, trebuie sa ai un dulap plin de microfoane. Sau trebuie sa cumperi o gramada de plugin-uri… sa fie, DACA iti trebuie?!

Mda, e fain sa ai un perete plin cu scule, din podea pana in tavan. Eu ridic problema S.A.S. doar ca tu sa te gandesti la ea, si apoi sa iei decizia cea mai buna pentru tine.

Multi posesori de studio de inregistrari acasa, adica home studio, tind sa cumpere intr-una scule pentru studio. Problema nu este achizitia in sine de scule audio, ci faptul ca poti deveni atat de prins cu achizitia de scule, incat uiti sa mai faci si muzica in studioul tau plin de scule audio.

Mi-amintesc vremea cand nu aveam controler MIDI. Cand nu stiam sa lucrez in Cubase, aveam interfata audio doar integrata, aveam un computer nu doar ca depasit moral, dar care se si bloca la fiecare cateva zeci de minute si pierdeam deseori ce nu era salvat din timp, si apoi trebuia sa refac ultimele minute lucrate, de cand nu am mai salvat sesiunea.

Toate astea nu m-au oprit sa fac muzica; ba chiar consider ca eram si foarte creativ pe vremea aia pentru ca voiam sa fac muzica, asadar TREBUIA sa ma descurc cu ce aveam la indemana.

Ca o mica paranteza, vorbeam zilele trecute cu un prieten si ne gandeam cata munca depuneau oamenii in studio in anii ’80, cand nu aveau la indemana ce avem noi acum intr-un DAW, ci trebuiau sa faca editarile audio prin taierea si lipirea benzii magnetice cu cea mai mare precizie, si sa lucreze pe un numar finit de canale audio, si totusi, au creat in acele conditii muzica de foarte buna calitate – atat tehnica, cat si artistica.

Editarea benzilor magnetice

Asadar, noi, cei care lucram fain-frumos intr-un DAW acasa si avem cateva scule in studio, nu avem nici o scuza sa nu realizam inregistrari de calitate si sa nu dam drumul creatiei, in loc sa fim preocupati cu faptul ca “nu pot face lucrul X pentru ca nu am aparatul Y sau plugin-ul Z”.

Am mai scris si in alte articole, ca incurajez oamenii sa invete sa “scoata toata zeama” din sculele pe care le detin deja, inainte sa mearga sa isi cumpere scule noi pentru studio.

La un moment dat, cu totii ne intrebam daca sculele scumpe isi merita banii. Insa intrebarea este “oare chiar avem nevoie de acele scule?”

Daca te-as fi intrebat ce aparat nou ti-ai cumpara pentru studioul tau, ai fi avut un raspuns? Probabil ca da. Ba chiar foarte probabil sa ai o lista mare de scule pe lista de dorinte pentru studioul tau.

Este foarte fain sa visezi la un studio perfect si apoi sa iti cumperi tot ce vrei, pentru a-ti face acel studio, insa tine cont de S.A.S.!

Din cand in cand, sigur ai nevoie sa iti cumperi cate o jucarie noua in studio. Nu zic sa nu o cumperi. Zic sa nu o cumperi degeaba, ci sa te gandesti ce obtii daca o cumperi, cum iti poti imbunatati inregistrarile cu acea jucarie noua, sau cum iti usureaza munca, sau ce rezultate obtii daca ai acea scula noua fata de inainte cand nu o aveai.

SAS - sindromul achizitie de scule echipamente audio electronice home studio inregistrari 02

De obicei vezi ceva fain pe net, sau iti arata un prieten, sau vezi intr-un magazin de scule audio, si pac! vrei si tu. Ca sa nu dai banii si apoi sa iti para rau ca ai luat o decizie impulsiva, lasa sa treaca o saptamana din momentul cand te-ai gandit sa o cumperi. Daca dupa o saptamana inca ii vezi necesitatea, si stii ca te-ar ajuta foarte mult sa obtii rezultate mai bune si/sau mai repede in studio, atunci, poate chiar merita sa o cumperi.

Altfel, intr-o saptamana iti dai seama ca nu este ceva necesar si nu merita sa dai bani pe acel ceva, asadar ramai cu mai multi bani pentru o alta achizitie, mult mai importanta, si poate mai scumpa, daca mai aduni niste bani.

Eu acum ma gandesc ca ma voi muta in curand intr-un alt apartament, si acolo voi avea nevoie de tratament acustic in camera unde voi inregistra. Dar cum nu este apartamentul meu, am nevoie ca tratamentul acustic sa fie… portabil :).

Nu vreau sa dau gauri in pereti sau sa fac modificari la apartament, asadar voi concepe o strategie ce imi va oferi tratament acustic, ce il voi putea demonta si re-monta unde am nevoie, fara sa stric peretii.

Pentru acest proiect, practic trebuie sa dau niste bani, obtinand un studio mai bun. Este important, pentru mixuri si inregistrari bune, sa am o camera buna din punct de vedere acustic. Voi cauta solutii optime din punct de vedere al raportului pret/calitate. Neaparat ce voi construi acolo va fi demontabil, pentru cand urmeaza sa ma mut din nou. Daca ai o casa a ta, stabila, nu este nevoie sa faci asta, ci poti sa tratezi o camera acustic fara sa iti bati capul cu aceasta portabilitate, dar nu despre tratament acustic este acest articol oricum :).

Si mai am ceva pe lista de cumparaturi pentru home studio, si dupa ce tratez camera acustic: un set de monitoare de studio. Asadar, si eu am o lista, si urmeaza sa imi cumpar niste chestii, nu zic ca e rau sa cumperi scule in studio daca iti sunt necesare. Insa de prea multe ori ne avantam in achizitia de scule pe care ulterior nu le prea folosim.

Sau avem atat de multe variante dintre care putem sa alegem, incat in loc sa folosim timpul si energia pentru a produce muzica, le risipim testand 47 de microfoane, sau 17 chitare diferite, sau 25 de plugin-uri, fiecare avand sute de sunete presetate.

Dupa 3 ore in studio, constati ca nu ai realizat nimic, doar ai testat microfoane. Si te gandesti ca mai bine lucrai la o compozitie noua, sau la un mix mai bun pentru o piesa inregistrata.

(auto)limitarea te forteaza sa fii creativ!

Nu ai ţâ-şpe microfoane, inregistreaza cu cel pe care-l ai! Nu ai 17 chitare, ai doar una – petrece timp facand o compozitie de exceptie, in loc sa te gandesti toata ziua ca daca ai avea 17 chitare, ce muzica faina ai face.

Sunetistii buni folosesc scule bune!

Intr-adevar, cam asa este.

Dar de multe ori aceasta afirmatie este interpretata gresit sau incomplet.

Sunetistii buni nu sunt buni PENTRU CA au scule bune.

Ci exact invers.

Achizitia unei scule bune pentru studioul tau nu face din tine un sunetist mai bun. Cunoasterea modului de utilizare, creativitatea, cunostintele din domeniul audio, experienta – ACESTEA sunt lucrurile care te fac un sunetist mai bun. Pentru asta trebuie sa studiezi, sa citesti, sa experimentezi, sa inveti sa lucrezi extraordinar de bine cu ceea ce DEJA ai in studio – de la scule si instrumente, la plugin-uri si alte softuri.

SAS - sindromul achizitie de scule echipamente audio electronice home studio inregistrari 01

Din lista de scule pe care vrei sa ti le cumperi pentru studio, incearca sa alegi unul care are prioritatea cea mai mare. Gandeste-te cum te va ajuta in procesul de creatie, inregistrari, etc. Cum iti va usura munca, cu ce te va ajuta efectiv sa faci mai fain sau/si mai repede ceea ce faci. Daca acea scula este necesara in studio, o vei cumpara si o vei folosi cu succes, meritand banii dati.

Asadar sculele bune nu iti garanteaza inregistrari bune. TU trebuie sa stii sa le folosesti si de tine depinde calitatea rezultatelor, atat pe partea tehnica, cat si pe partea artistica. Mai ales daca tu esti si interpretul, si sunetistul.

Lasa-mi mai jos un comentariu, scrie care va fi urmatoarea achizitie pentru studioul tau si cum te va ajuta acel lucru sa obtii rezultate mai bune.

Cu drag,
Armin

PS: nu lasa S.A.S. – Sindromul Achizitiei de Scule sa iti scoata banii din portofel si sa iti diminueze creativitatea!

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in studio and tagged , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to S.A.S. – Sindromul Achizitiei de Scule

  1. james says:

    ˝Sau avem atat de multe variante dintre care putem sa alegem, incat in loc sa folosim timpul si energia pentru a produce muzica, le risipim testand 47 de microfoane, sau 17 chitare diferite, sau 25 de plugin-uri, fiecare avand sute de sunete presetate.¨
    Mai corecteaza-ti din cand in cand greselile, omule !

  2. armin armin says:

    Florin,

    Da, compresia dinamica (Side Chain) se poate aplica si pe un track-uri audio oarecare, controlat de un alt track audio oarecare.
    Pentru ca anumite instrumente sa se lase mai jos cand intra vocea, e nevoie ca track-ul de voce sa controleze buss-ul acelor instrumente pe care este compresorul side-chain.

    Ai vazut in video cum am directionat cateva instrumente intr-un buss; apoi acel kick controla compresia de pe buss-ul de instrumente. Ei bine, pentru ceea ce vrei sa faci, in loc de acel kick, pui vocea care sa controleze compresia buss-ului de instrumente. Sper ca am fost destul de clar in exprimare.

  3. florin says:

    Sal! M-am regasit in cele spuse de tine si incep sa ma gandesc mai bine de acum 🙂 As vrea sa stiu daca ceea ce folosesc in studio este ok pentru inregistrarea vocii. Mic. AT4033a, Preamp. Focusrite VoiceMaster Pro, Ultrafex II BEHRINGER, si apoi placa de sunet Focusrite Scarlett 2i2. Monitoare nEAR 05 by ESI Model: nEAR 05 eXperience. Problema mea este ca de fiecare data trebuie sa ascult ce inregistrez in masina, pe laptop, pe tv, de pe stik, si chiar pe telefon ueori. Ce monitoare ar trebui sa iau pentru a eliminia aceste cai de verificare? Iti multumesc!

    • armin armin says:

      Cam ai tot ce iti trebuie; nu pot sa imi dau cu parerea despre un set de scule pe care eu nu le-am folosit/ascultat. Incerc sa explic ucrurile tehnice intr-un mod cat mai obiectiv, pentru a-ti da TIE posibilitatea sa iti faci o parere pertinenta despre sculele pe care le ai.

      Daca cu ceea ce ai, obtii rezultate extraordinare la inregistrari, nici nu mai conteaza ce parere am eu sau altii. 🙂

      Daca ai monitoare, si tot asculti mixurile pe alte sisteme, spune si care e rezultatul, asculti pe alte sisteme, dar suna ok, sau de fiecare data iar trebuie sa revii sa faci modificari?

      Daca faci modificari pentru ca pe alte sisteme nu suna ok, verifica si imbunatateste daca e cazul, acustica incaperii in care mixezi, e posibi ca monitoarele sa se chinuie sa redea cat mai liniar insa camera sa iti altereze prea mult sunetul si de aici si rezultatele sabe.

      Poate ar fi o idee sa consideri si un alt set de monitoare, dar… eu personal nu cred ca asta ti-ar rezolva problema. Eventual daca ai un prieten de la care poti imprumuta niste monitoare mai bune sa le testezi in camera ta, nu la magazin, nu la el acasa. Si daca obti rezultate mult mai bune, atunci da, poti spune ca astea erau problema.

      • florin says:

        Salut! Revin cu cateva amanunte care mi-au scapat Camera este tratata acustic, iar tavanul este hasurat in patratele de 30x30cm. Problema mea este ca in studio se aude ok pe acele monitoare, dar in masina sau pe alte dispozitive, sunetul este total diferit. In acest caz, cred ca ar trebui sa le schimb… Vreau o parere despre niste monitoare care crezi ca sunt ok, mai ales pentru voce. Multumesc !

        • armin armin says:

          Din pacate nu imi pot da cu parerea despre ce monitoare ai nevoie, pentru ca noi, oamenii, suntem de multe ori foarte subiectivi, si ce mi-as lua eu, nu s-ar potrivi la tine, si invers. Apoi sunt o gramada de monitoare pe care eu nu le-am ascultat si nu am lucrat cu ele, nu ti le pot recomanda. Nici daca lumea pe forumuri zice doar cuvinte de lauda despre un anume model, tot nu as putea sa il recomand, si tot nu e sigur ca acel model si-ar face treaba in mediul tau. Incearca mergi intr-un magazin de scule audio, si asculta cateva monitoare cu urechile tale, pe un material audio bine cunsocut de tine, cum suna la tine pemonitoare, si cumpara ce iti place TIE cel mai mult cum suna. Cel putin ai deja un termen de comparatie, adica monitoarele actuale. Si desi e o metoda mai sigura decat alte metode, totusi nici aceasta nu iti garanteaza ca monitoarele alea vor suna liniar LA TINE in studio. Dar cel putin inlaturi o parte din riscuri.

          • florin says:

            Multumesc pentru raspuns!
            Vroiam sa te intreb daca acea compresie dinamica (Side Chain) se poate aplica si pe un track-uri audio (am incercat eu ceva dar nu am simtit nici o diferenta) de exemplu: avem cateva track-uri. 1 voce, 2 bass, 3 pian, 4 drum, etc. Se poate aplica compresia dinamica (side chain)astfel incat, in momentul in care intra vocea, anumite instrumente sa se lase usor mai jos?

  4. Darius Popa says:

    Salut,
    M-am abonat de curand la site-ul tau, si apreciez foarte mult ceea ce faci. Felicitari pentru articole dar si pentru partea creativa. Eu incerc sa imi fac acasa un mic (la propriu mic, pentru ca spatiul e foarte restrans) studio. Precizez ca in trecut ma ocupat doar de partea de compozitie in DAW, fara microfoane, interfete audio, etc. dar visul meu de mic e sa am 1 bucata microfon (mid level), una bucata chitara si una bucata clapa. In trecutul recent am achizitionat toate astea (Axiom Pro 49, Audio Tehnica AT2020). Am precizat modelul nu pentru a ma lauda, ci poate ai o parere despre produsele astea si as fi curios sa o aud/vad. Incerc sa fiu mai scurt 😀 Dilema mea actuala este ce DAW sa folosesc si ce OS. Pana in prezent am folosit Ableton si Reason (putin Logic Pro) si de curand mi-am instalat Bitwig dar inca nu am lucrat cu el foarte mult. Merita doar pentru Logic Pro X sa investesc o caruta de bani intr-un Mac? Daca poti, vrei, ai timp, lasa-mi te rog un contact si facem un “schimb” de experienta

    • armin armin says:

      Salut!

      Nu am o parerea despre sculele ce le ai, pentru ca nu am lucrat cu ele, dar in general sunt ok si poti face inregistrari performante cu ele.

      Ca si OS ce sa folosesti, tine strict de preferinte si de harware-ul pe care il detii. Daca duce Windows 7 sau 8, e ok, dar poate vrei MAC sau Linux, nu stiu… e ok oricare isi face treaba raportat la necesitatile tale. Nu de OS depinde muzica pe care o faci. Daca ai deja un computer PC, ceea ce este deja instalat pe el ar trebuie sa fie OK. Daca cumperi un PC, iti recomand de la Win7 in sus orice.

      Nu iti pot recomanda un anume DAW. Eu nu lucrez in cele enumerate de tine. Important e sa stii sa lucrezi in DAW, si sa il alegi pe cel in care te simti tu cel mai bine cand ucrezi, si in care lucrezi cel mai usor. Muzica buna se poate face in orice DAW. Ramane ca tu sa alegi in functie de preferintele personale. Testeaza cateva, si vezi care iti place

      Daca iti place unul pe care deja ai lucrat, ramai la el, si invata sa lucrezi foarte bine cu el. Mai bine unul in care sa stii sa lucrezi foarte bine decat 4 in care sa bajbai ca sa zic asa. Daca iti place si vrei neaparat sa lucrezi in Logic, da, ia-ti Mac. Daca vrei sisteme mai ieftine, ramai la PC si alege un DAW in care stii cel mai bine sa lucrezi. Desi, daca nu esti chiar multumit de el, testeaza cateva pana gasesti unul care iti place. Le poti vedea pe YouTube, ca sa nu le instalezi, si iti faci o idee.

      • Darius Popa says:

        Salut Armin,

        Mersi mult de informatii. O sa raman la Ableton deocamdata. Spor la munca si asteptam articole noi.

        O saptamana faina.

    • Mihai says:

      Dle Darius Popa mi-as dori sa avem un schimb de experinta pe tema celor doua DAW uri, Ableton si Reason, pe care le pretuiesc cel mai mult.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?