Sabloane in DAW pentru sesiunea de lucru

Cum ne usuram munca in studio: lucrand cu sabloane sau facand totul de la zero la fiecare proiect nou? Probabil ca ai testat ambele variante pana acuma, in caz ca nu, iti recomand sa incerci, ca sa vezi ce se potriveste pentru tine.

Ce este un sablon (template) pentru un DAW?

Este o sesiune in DAW-ul tau, in care faci setarile canalelor, cu sau fara plugin-uri, cu sau fara setarile plugin-urilor, denumesti canalele intuitiv, eventual le aloci si o cate culoare pentru o vizualizare mai usoara, si iti faci setarile cu care incepi sa lucrezi la o melodie. Cand setarile generale sunt gata, salvezi acea sesiune cu un nume sugestiv. Apoi salvezi din nou cu numele piesei la care vrei sa incepi sa lucrezi (diferit, evident), salvand modificarile pe acest fisier, adica pe fisierul sesiuniii piesei. Pentru a doua piesa, deschizi sablonul, si il salvezi cu numele celei de-a doua piese, facand modificarile pe acel fisier, nu pe cel al sablonului, sablonul ramanand intact, cum a fost salvat dupa setarile initiale. Acele setari ale sablonului se vor regasi pe toate piesele acelui album, si iti va usura munca – desi le poti schimba in timp ce lucrezi la o anume piesa, fara nici o restrictie.

Planuiam un album mai elaborat, de ceva vreme, mi-am notat intr-un fisier excel cateva detalii de care vreau sa tin cont si sa nu le uit, mi-am facut o structura a pieselor de pe album, si am ales deja titlurile pieselor, relativ la tema albumului.

Toate bune si frumoase pana aici, insa de aici mi-a venit o idee super faina: ce ar fi sa optimizez inca de pe acum procesul de mixare si masterizare al pieselor?!

Ideea completa este in felul urmator:

Am de facut un album care are un set de piese ce nu neaparat suna la fel, dar ce suna uniform, ce formeaza un tot unitar (acesta fiind unul dintre scopurile masterizari, de a aduce piesele la acel stadiu). M-am gandit sa imi iau un canal de referinta pe care sa am un sunet constant pe care il setez ca volum la inceput, si ramane asa la toate piesele, celalalte canale mixandu-le in functie  de acest canal de referinta. Acea referinta poate fi un kick ce se repeta, sau un zgomot alb, sau orice sunet cat de cat constant, indiferent ca e percutie sau altceva, si acel sunet nu este obligatoriu sa faca parte si din piesa finala, ci se poate lua doar ca referinta pentru volum.

Astfel, daca mixez fiecare piesa, ficare canal al fiecarei peise in functie de acea referinta, teoretic ar trebui sa sune toate destul de uniform, nu? Si prin asta am mai putin de lucru la masterizare, dar si suna mai fain! Pentru ca toate canalele de la toate piesele sunt mixate in functie de aceeasi referinta.

Evident, volumul canalului de master al mixerului ramane pe zero, si volumul canalului de referinta ramane constant – probabiol nu va fi zero, ci sub, pentru ca celalalte canale trebuie sa le duci fie sub el ca volum, fie peste, asadar daca il pui si pe acesta pe zero, peste el nu prea poti urca decat in distorsiuni. Asa ca daca ai un kick si il setezi la -12 dB sa zicem, cred ca ar fi suficient.

Am facut un sablon cu acest canal, si am zis ca fiecare piesa noua de pe album, adica fiecare proiect nou, sesiune de Cubase, o incep din acel sablon, avand deja setat canalul de referinta. Pentru o optimizare si mai buna, ma gandeam ca si asa am niste instrumente virtuale pe toate piesele, de ce sa nu le inserez si pe ele pe niste canale in sablon?! Zis si facut. Mi-am gasit cateva instrumente virtuale ce suna fain, si asa am ajuns la… peste 50 de canale – asta nu e o problema; problema a venit cand mi-am dat seama ca nu am compus nimic, nu am nici un sunet, nici o masura, nici o nota muzicala! Si nici inspiratie!

Te invit sa deschizi imaginea urmatoare sa o vezi mare – click pe ea.

Sesiune sablon CUbase

Epic, nu? 🙂

Asta este tragic. Am o gramada de instrumente virtuale (nu 50, undeva pana in 20 sa zicem, pentru ca sunt canale care folosesc la acelasi instrument pentru iesiri diferite, plus alte tipuri de canale) dar nu am compus nimic. Am gasit, intr-adevar, cateva instrumente ce imi plac foarte mult. Dar mi-a cam disparut inspiratia.

Planul era sa fac in aceeasi sesiune / proiect de Cubase, seturi de cate 3 piese, avand in total 4 seturi a cate 3 piese pe album, in ideea ca se leaga intre ele, fara pauza. Ca urmare, daca folosesc acest sablon cu multe instrumente, si pentru a doua si a treia piesa din set, voi putea schimba cateva din instrumente la celalalte piese, vandu-le deja incarcate in sesiune.

Doar ca fara inspiratie nu am ce sa fac cu instrumentele :).

Mi-am dat seama ca un astfel de sablon este foarte util, dar nu chiar asa de vast cum am vrut eu sa il fac. Adevarul este ca l-am organizat bine. Am pus mai multe instrumente virtuale, fiecare in cate un folder cu canalele sale, apoi toata percutia intr-un alt folder. Apoi alte instrumente la fel, pe cate un folder ce contine toate canalele acelui instrument – MIDI, audio, automatizare, etc.

Dar totusi, e prea vast. Pentru ce am eu nevoie la acest album este suficient un sablon mai mic, ce sa contina doar  canalul de referinta, si cateva instrumente virtuale ce le voi folosi sigur in toate piesele. Atat! urmand ca apoi, pe parcurs, sa intruduc pentru fiecare din piese cate un instrument pe masura ce imi vine inspiratia si stiu ce vreau.

Acum, imagineaza-ti ca ai de inregistrat un album pentru o trupa rock sa zicem. Ai de inregistrat pentru tot albumul, urmatoarele instrumente:

  1. Percutie (un kit de tobe)
    1. overhead – 2 canale
    2. kick drum – 2 canale
    3. snare – 1 canal
    4. tomuri – 2 canale
  2. chitara electrica
    1. direct prin cablu – 2 canale
    2. prin microfonul 1 – 1 canal
    3. prin microfonul 2 – 1 canal
  3. chitara bass
    1. direct prin cablu – 1 canal
    2. prin microfon – 1 canal
  4. clape
    1. analogic stereo – 2 canale
    2. digital MIDI – 1 canal
  5. Chitara electroacustica
    1. direct prin cablu – 1 canal
    2. doua microfoane, stereo – 2 canale
  6. voce 1 canal

Aici este doar un exemplu, tu stii ce instrumente si voci ai acolo :). Probabil o sa ai si subgrupuri, o sa ai efecte, etc.

Deci, ai de inregistrat 20 de canale, si stii ca altceva nu prea adaugi la piesele de pe acel album. Ar fi fain sa ai un sablon de pe care sa incepi inregistrarea fiecarei piese? Cu siguranta ca da! Pentru ca deja ai reglat nivelurile, deja ai canalele aranjate, notate, preferabil in aceeasi ordine la toate piesele pentru a face munca ce urmeaza, mai usoara, si setarile din interfata audio si gestionarea semnalelor audio, sunt deja facute pe sablon, nu mai pierzi timpul si la urmatoarea piesa. Plus ca esti liber(a) sa adaugi oricand inca un canal daca ai nevoie de alte sunete sau instrumente.

Un sablon, te poate ajuta pe atat de mult pe cat te poate incurca. Fa-l sa te ajute, si nu te lasa limitat (a) de acel sablon. Daca il faci prea stufos, e posibil sa te incurce, cum m-a incurcat pe mine cel pe care l-am facut pentru proiectul meu glorios. Dar daca ai de tras de fiecare data aceleasi si aceleasi instrumente… simplifica-ti viata si foloseste sabloane.

Totodata, te incurajez ca la fiecare album nou sau proiect cu totul diferit, sa incepi de pe zero. Astfel ai sanse mari sa imbunatatesti greselile din proiectele trecute, sau sa optimizezi acolo unde este posibil. Chiar daca la inceput ti se pare ca muncesti aiurea ca deja ai un sablon de la care ai putea sa pleci, incearca sa nu te gadesti la el si sa pleci chiar de pe zero cu toate setarile, o sa vezi pe parcurs ca daca ai face un nou sablon, ar fi diferit de cel vechi, pentru ca ai idei noi, alta experienta, si cu siguranta il optimizezi, ceea ce e bine. Deci tot vei folosi sablon, dar unul nou!

Daca folosesti sabloane, lasa-mi un comentariu mai jos si scrie-mi despre experienta ta cu asa ceva, s-ar putea sa invatam cu totii din experientele altora. Daca nu folosesti, te provoc la urmatorul proiect mai mare, de exemplu un album, sa incerci sa folosesti un sablon, sa vezi cum este.

Atat pentru acum, spor la facut (si folosit!) sabloane! 😉

Armin

2 replies
  1. Avatar
    Novac Costin says:

    Super tare. Nu folosesc sablon, pentru ca… nu mi-a venit aceasta idee, nu sunt la nivelul acela de lucru/invatat cubase, nu am suficienta inspiratie ca sa produc un intreg album etc. Dar ideea este tare si am de gand sa o preiau. Exemplul tau il consider cel putin descumpanitor, dar ma rog… la tine merge ca esti as in cubase; eu cred ca m-as uita ca curca’n lemne la atatea canale, asta presupunand ca PC-ul mai “traieste” cand vede ce are de mestecat. Personal ma lovesc de o problema mai ciudata in lucrul zilnic si anume: sa zicem ca am o idee (un riff de chitara), si inregistrez ideea cat e fresh sub forma unui draft. OK pana aici. In zilele/saptamanile/lunile urmatoare lucrez la proiect dezvoltandu-l, dar asta presupune sa conectez de fiecare data chitara (obviously) si “sa-i dau bataie”. DAR, sa zicem ca intre timp mi-a venit o alta idee, fac un alt draft pentru mai apoi, dar aceasta idee foloseste alta valoare de gain din interfata audio. Apoi vreau sa revin sa continui cu proiectul original si trebuie sa setez valoarea de gain la cum era, adica cat? Pai e ceva “din ochi”. Iar cand vreau sa ma ocup de noua idee trebuie iar sa setez valoarea de gain pe care trebuie sa “mi-o aduc aminte”. E un pic ridicol si cam anihileaza avantajele oferite de sablon. Actualmente ma incropesc cu poza pe telefon. Adica daca sunt multumit de cum suna la o anumita valoare de gain, fac poza la buton. Lool.
    Off topic: interfata de Cubase arata usor diferit fata de ce am eu. Ce versiune folosesti?

    Reply
    • armin
      armin says:

      Salutare!

      Pentru ca acel sablon din imagine era prea stufos, nu l-am mai folosit, mi-am facut altele intre timp, functie de cum aveam nevoie. O sa fac un video pe canalul de YouTube si voi arata cum fac eu.
      Cand vezi multe canale deodata, da, te poti pierde usor, insa cand lucrezi de la zero la un proiect, chiar daca nuamrul de canale creste mult, veii stii ce e acolo :).

      Reglarea acelui gain pentru ideea a doua salvata ca draft apoi revenirea la ideea intai este… felul firesc de a face lucrurile :). Nu mi-am pus niciodata problema asta ca o … problema. Nu e ceva ce mi-as dori sa optimizez, si sa nu mai fie nevoie sa fac asta. Da, fiecare proiect cu nivelul sau de gain. Ideea este ca de fiecare data cand inregistrezi ceva trebuie sa verifici si sa reglezi nivelul de inregistrare – daca iti pasa cum iese inregistrarea :). Oricum, si chitara paote suna mai tare sau mai incet, de la o sesiune de inregistrat la alta, deci nu e doar acel buton ca nu isi tine minte pozitia de la un proiect la altul.

      O idee, ce cred ca ai putea incerca, insa e posibil sa vina si cu niste dezavantaje, ar fi ca intre chitara si interfata audio sa ai un limitator/compresor de dinamica. Daca nu te incurca faptul ca vei avea o compresie dinamica pe acel canal, si daca suna bine, acel limitator iti va tine nivelul maxim al semnalului audio sub limita de distorsiuni a interfetei audio.

      Totusi, de notat este faptul ca semnalul audio odata comprimat dinamic, nu il mai poti face cum era, asadar… a se folosi cu atentie! Cel mai bine este sa testezi, pune limitatorul, testeaza cu diverse setari, si in functie de ce iese, alegi sa procedezi cum e mai bine.

      Cand am scris acest articol aveam Cubase 5, imaginea este din el, insa initial avea fundalul grid-line-ului alb, eu l-am schimbat in gri; iar versiunile ulterioare au venit pe gri implicit, cel putin de la 8 in sus din cate stiu eu.

      Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?