7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
Cum nu există o rețetă unică pentru egalizarea unui anume instrument sau a unei voci…
…La fel și aceste ponturi pot să nu fie valabile la tine.
Aceste idei nu sunt unicele de care trebuie să ții cont când faci egalizare, dar te ajută să te canalizezi pe ceea ce este important.
Nu le lua direct “de bune”, te invit să le testezi în practică, la tine în mix.
Testează și păstrează doar ce ți se potriveste și te ajută.
1. Motivul pentru care faci EQ
Cunoaște întotdeauna motivul pentru care faci egalizare.
Egalizarea nu trebuie făcută pentru că “dă bine” sau că “așa trebuie”, și nu trebuie să îți pui problema că mixul tău sună bine, dar nu prea are egalizare.
Ideea e să sune bine! Lasă egalizarea! 🙂
Așadar, motivele pentru egalizare pot fi diverse:
- când ceva nu sună bine în mix
- când vrei să faci loc unui instrument anume
- sau când anumite frecvențe sunt inutile.
De exemplu, unele instrumente sau voci pot conține frecvențe care doar umplu spectrul sonor, dar nu adaugă valoare.
În cazul vocilor care sunt destul de înalte pentru a nu coboara sub 100 Hz..
..înregistrarea poate conține zgomot de fond sau „gunoaie” în acea zonă de frecvență, care pot afecta mixul.
Acelui canal, fie îi tai ce este sub 100 Hz printr-un filtru trece-sus, fie nu îi tai acea bandă de frecvențe, se aude la fel.
Dar dacă ai lăsa înregistrarea nefiltrată, acele “gunoaie” mici din înregistrare, ce sunt sub 100 Hz, adaugă volum, energie, la mixul întreg.
Și poate deranja alte instrumente a căror timbru sonor coboară sub 100 Hz.
Dacă tai acea bandă de frecvențe pe canalul de voce, rămâne în mix mai mult loc pentru instrumentele care folosesc acea bandă.
Dacă ai 8 canale de voce plus alte instrumente care nu coboară așa de jos în spectrul audio..
Toate acele canale se însumează și vor genera și mai multă energie inutilă pe partea de frecvențe de sub 100 Hz.
Kick-bass-ul și chitara bass sigur coboară sub 100Hz și ele se vor mixa cu sunetele inutile de pe celelalte canale.
Dacă tai pe celelalte canale sub acea frecvență, probabil că kick-ul și bass-ul vor suna mai curat.
2. Cunoaște-ți frecvențele
E bine să știi cum sună fiecare frecvență. Ok, nu chiar toate frecvențele, dar sunt unele foarte importante.
Dacă știi cum sună fiecare frecvență importantă, te ajută enorm în mix.
Dacă nu știi, le poți învăța, destul de simplu.
7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
Generezi semnale sinusoidale în Audacity (sau orice alt soft DAW), le asculți și încerci să ții minte ce e important.
Știi cum sună 100 Hz? Dar 2000 Hz?
Petrece ceva timp pentru a învăța cum sună diverse frecvențe, te va ajuta să depistezi ce nu sună bine în mix.
Nu trebuie să le știi pe toate între 20 Hz și 20KHz, nici nu cred că ai cum :).
Încearcă să ții minte cel puțin frecvențele de pe un egalizor grafic cu 31 benzi, adică:
20 Hz, 25 Hz, 31.5 Hz, 40 Hz, 50 Hz, 63 Hz, 80 Hz, 100 Hz, 125 Hz, 160 Hz,
200 Hz, 250 Hz, 315 Hz, 400 Hz, 500 Hz, 630 Hz, 800 Hz, 1K Hz, 1K25 Hz, 1K6 Hz,
2K Hz, 2K5 Hz, 3K15 Hz, 4K Hz, 5K Hz, 6K3 Hz, 8K Hz, 10K Hz, 12K5 Hz, 16K Hz, 20K Hz.
Atenție la volum când faci teste cu generatorul de sunete/frecvențe.
Fiecare frecvență se comportă diferit la același volum al sistemului tău de redare/audiție..
…Chiar dacă tu când generezi, păstrezi nivelul semnalului generat constant.
Frecvențele prea joase la volum mare pot distruge difuzorul în care asculți.
3. Caută frecvența deranjantă, nu tăia prima frecvență găsită, care deranjează
Se întâmplă să auzi pe un canal că ceva deranjează, și vrei să aplici EQ pentru a înlătura problema.
De multe ori ridici o bandă de frecvențe, apoi cauți mai în sus sau mai în jos banda care deranjează..
..Iar pe măsură ce cauți, ajungi la ceva ce nu sună bine, și acolo tai frecvențele.
Caută mai mult și nu te opri la prima frecvență care deranjează, deoarece o altă bandă ar putea fi problema principală.
Caută în continuare, ridică benzile de frecvențe pe rând și treci de prima care deranjează.
Vei auzi frecvența care deranjează cel mai mult, apoi revino la ea și acolo trebuie să tai.
Deci nu tăia la prima bandă care ți se pare că nu sună bine, ci caută a doua sau a treia.
De exemplu, dacă ridici volumul la 100 Hz și ajungi la 200 Hz, nu tăia încă, mai caută.
Vei ajunge la 400 Hz, și îți vei da seama că acolo sună și mai rău și că acolo trebuie să tai;
Apoi căutând în continuare ajungi la 800 Hz… dar efectul este ca și la 200 Hz, adică nu rezolvi problema;
Ok, te întorci la 400 care sună cel mai rău, și acolo tai.
Acest lucru se întâmplă și din cauza armonicelor, care, dacă ai o problemă la 400 Hz, e posibil să ai un pic de problemă și la 200 și la 800 Hz.
Însă trebuie să cauți zona optimă pentru a tăia.
7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
4. Taie înainte să adaugi
Este mai bine să tai din frecvențe decât să le ridici. Adică să scazi volumul acelor frecvențe în loc să îl mărești.
Important este rezultatul final, nu o să te întrebe nimeni când ascultă o piesă mixată de tine dacă ai tăiat la egalizare sau ai adăugat.
Dar, hai să vedem de ce e mai bine să tai frecvențe și când e bine să adaugi.
Să zicem că pe un canal al unui instrument ai nevoie de mai multe joase și înalte și mai puține medii.
Asta poți face ridicând efectiv înaltele și joasele cât consideri, și ai terminat. Simplu.
Poți obține același efect lăsând joasele și înaltele nemodificate, dar tăind din medii.
Curba egalizării va fi identică, deci și efectul va fi același.
Adăugând joase și înalte, practic crești volumul întregului canal/instrument.
Când ai 20 de astfel de canale/instrumente și ridici câte puțin volumul la fiecare, prin faptul că ridici din egalizare diverse frecvențe…
…toate acestea se însumează, mixul va avea un nivel total mai ridicat.
7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
Dacă ai setat deja volumele celor 20 de canale, va trebui să le reglezi din nou, deoarece este posibil ca indicatorul de nivel să bată pe roșu.
Acest lucru poate duce la distorsiuni în mix, mai ales dacă încerci să lucrezi la limita de sus a volumului.
Așadar, ridicarea volumelor câte puțin aici, câte puțin dincolo, duce la o creștere a mixului, ceea ce îți poate crea alte probleme.
Poți să crești o bandă de frecvențe, doar ca să auzi mai precis unde este problema egalizării pentru canalul în cauză.
Însă odată depistată problema, e bine ca acolo să tai din frecvențele care deranjează…
…Deci folosești creșterea doar pentru depistarea problemei.
Repet, din punct de vedere al egalizării, efectul este același, însă scapi de alte probleme ce îți pot apărea în mix dacă crești în loc să tai frecvențe.
Mai bine tai din chestiile naspa ca să faci loc chestilor faine ;).
Poți folosi și creștere în loc de tăiere dacă vrei să faci o voce mai evidentă pe un canal.
În acest caz, ai nevoie să crești o bandă îngustă de frecvențe (Q-factor mare) cu câțiva dB în zona frecvențelor medii-înalte.
Dacă e să mergi pe principiul tăierii, ar trebui să tai tot restul spectrului.
Adică 90% din toată plaja de frecvențe, ca să lași doar partea care te interesează.
În acest caz, e mai ușor și mai eficient să crești doar partea unde te interesează.
7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
5. Egalizează în context, și nu pe “solo”
Un lucru nu tocmai ușor de făcut, dar extrem de util.
Ce sens are să egalizezi un singur canal, când mixul va fi ascultat cu toate canalele simultan?
Poți egaliza pe “solo” vocea și să o faci să sune extraordinar..
Însă apoi când o asculți în context cu mixul, observi că ți-ai cam pierdut vremea.
Important este ca vocea, sau orice alt instrument, să sune bine în mix, și nu de unul(una) singur(ă).
Poate că în “solo” sună chiar rău! Nu contează! Contează în mix să sune foarte bine!
Este mai greu de făcut astfel egalizarea, dar rezultatul obținut te va răsplăti!
Nu zic acum să nu mai atingi niciodată butonul de “solo”, în nici un caz!
Poți căuta anumite frecvențe, poate vrei să depistezi o problemă, acel buton de “solo” este foarte util în aceste cazuri, și altele.
Dar când egalizezi, ascultă în context, cum sună canalul acela în mix.
Sau poți face o egalizare grosieră în solo, dar imediat ascultă și în mix.
De exemplu dacă egalizezi o chitară bass, știi că de la frecvențele medii în sus de obicei nu ai semnal.
Pe solo, poți asculta și modela sunetul, mai ales atacul ciupirii corzilor, care acoperă frecvențele medii-înalte.
În funcție de tonul ales, s-ar putea să vrei să se audă, deoarece de multe ori sună bine.
Poți tăia frecvențele care sunt peste ceea ce este util sau poți reduce puțin din acel atac dacă este prea strident.
După aceea, ascultă chitara bass în mix și verifică dacă este bine ajustată, făcând corecții dacă este necesar, în funcție de restul instrumentelor.
7 ponturi pentru egalizare eficientă (EQ)
6. Nu te baza pe egalizor, când înregistrezi
Nu te gândi că ce nu sună bine la înregistrare, va putea fi reparat în mix.
În engleză expresia cunoscută este “fix it in the mix”, probabil ai auzit-o. Deci nu.
Dacă ai o înregistrare proastă, du-te și înregistrează din nou, nu te gândi că repari din egalizare.
În primul rând egalizarea nu este pentru asta.
În al doilea rând ai să pierzi mult timp egalizând iar rezultatul nu va fi grozav
În al treilea rând, de multe ori durează mai puțin să reinregistrezi corect acea voce/instrument/sunet, decât să egalizezi.
Iar pentru că vei reinregistra bucata corect de această dată, pe lângă faptul că câștigi timp, câștigi și calitate, pentru că semnalul-sursă este curat.
Mai e și varianta că încerci să îl reglezi din EQ 20 de minute, iar apoi reinregistrezi, pentru că nu sună bine…
…ai pierdut timpul, dar bine că măcar sună bine în final :).
Mai poți face înregistrarea direct cu un mic EQ aplicat.
Unii zic că e bine așa alții zic că nu. Eu zic să încerci și să îți dai tu seama dacă e bine așa sau așa.
Ideea este că odată aplicat un EQ pe semnalul înregistrat, înainte de înregistrare, se înregistrează așa, și nu îl mai poți face înapoi cum era.
În schimb dacă îl înregistrezi direct cum este el, și faci EQ ulterior, îl poți modela cum vrei.
Și te poți răzgândi după un timp dacă folosești egalizare non-destructivă.
(Majoritatea DAW-urilor moderne sunt non-destructive, adică nu modifică fișierul direct, ci aplică setările doar în DAW.
Dacă asculti fișierul într-un alt player sau îl imporți într-o altă sesiune, vei auzi varianta originală, neegalizată.).
Dacă ai opțiunea pe microfon sau pe mixer să tai frecvențele sub 80 Hz..
De exemplu, când înregistrezi o voce feminină ce nu coboară prea jos oricum, atunci da, poți folosi acest mic EQ..
Pentru că vei avea un semnal mai curat direct din înregistrare.
Dar, din nou: testează și vezi cum iese.
7. Ascultă mai multă muzică
Ascultă multă muzică, multe feluri de muzică.
Asta te ajută să știi cum suna diverse sunete, diverse kituri de tobe, diverse instrumente în mixaje la fel de diverse.
Nu trebuie să faci ca alții, doar să știi cum fac alții și să ai un punct de reper.
E greu să mixezi bine un kit de tobe dacă nu știi cum trebuie să sune un kit de tobe.
Plus că există o varietate foarte mare de feluri de muzică, de feluri cum suna un kit de tobe, de efecte aplicate, etc.
Poți învăța multe lucruri de la alții, ascultând altă muzică. Multă muzică. Și multe genuri muzicale.
Indiferent ce fel de muzică asculți sau mixezi, ascultatul de muzică foarte diversificată te poate ajuta foarte mult.
Ascultă cum au fost egalizate diverse instrumente, vei vedea că uneori se folosește egalizorul doar pentru un efect interesant.
De exemplu pasaje în piese egalizate să sune „ca în telefon”, adică pe o bandă îngustă de frecvențe, de obicei medii.
Efectul ăsta se folosește, din ce am auzit, pe multe posturi de radio, pe vocile din spoturi. E un fel de modă, „se ia”… ce să-i faci.
Dar am auzit și în melodii, strofele cu efect pe voce, refrenul fără efectul acesta.
Interesant.
Tema de casa studio
La asta nu te așteptai, nu?
Ia-ți un calendar și consideră că ai un client care te plătește 100 de euro pentru o sesiune de o oră în studio.
Mă gândesc că ai accepta oferta, nu? :).
Ia calendarul, notează o dată anume când ești liber și poți face asta cât mai curând posibil, și programează-te pe tine ca și client și ca și inginer de studio.
Vreau să alegi cel puțin unul din punctele de mai sus, care te atrage pe tine cel mai mult, și încearcă să-l aplici în practică.
Încearcă niște canale audio în DAW, și „joacă-te” cu egalizarea, așa cum am scris aici..
Să vezi dacă acel punct se aplică și îți este util în practică, să vezi dacă merge.
Nu pot verifica dacă ți-ai programat în calendar sau dacă o să îți faci tema…
Dar îmi doresc să o faci pentru că doar punând în practică ce citești, te ajută și într-adevăr înveți.
E fain să citești, mă bucur că citești acest site și că ai citit acest articol, dar totul este fără sens dacă nu pui și în practică.
Nu te alegi cu suta de euro, dar ai învățat ceva în plus, nu?
Revino cu un comentariu mai jos și scrie-mi ce ai reușit să faci.
Armin
6 Comments
Cu cât citesc mai mult despre producție audio cu atât totul devine confuz. Cred că degeaba mă obosesc să înțeleg ceva, de fapt şi trecerea mea prin şcoală a fost inutilă, nu am înțeles 97 % din ce mi s-a predat. Acolo era obligatoriu. Acum vreau eu. Dar tot degeaba. Pot doar să mă enervez şi să RELEASE un ATTACK la toți cei care au aroganța să creadă că îi pot învăța pe alții …
Faptul ca tu crezi despre tine ca nu poti, nu te ajuta pe tine cu nimic.
Faptul ca tu crezi ca e o aroganta sa crezi ca ii poti invata pe altii ceva, nu ma incurca pe mine cu nimic.
Rezultatele vorbesc mai mult decat „ce crede cineva”, iar in timp ce unii spun ca nu se poate, altii chiar fac.
Ramane sa alegi daca vrei sa ramai in continuare cu aceste convingeri limitative despre tine, sau este, totusi, mai important pentru tine sa inveti ceva.
Daca crezi ca te pot ajuta cu ceva, te rog sa imi scrii.
Salut, Armin!
Am primit de la tine emailul cu informația de a achiziționa instrumentul virtual, Xpand!2! Sincer, nu am incredere in site-ul respectiv, dar, dacă ai bunăvința să mă ajuți să-mi procur acest instrument la prețul ofertei promoționale, iti propun un târg: trimite tu comanda pe numele tău, iar după ce primești coletul mi-l expediezi pe adresa mea, iar eu fac plata ramburs la primirea coletului de 2, 3, 4 sau chiar 5 ori valoarea produsului (1,19 euro)! Ce spui?
Salut Vali,
Cativa cititori ai site-ului au cumparat si ei, si este ok, si un prieten de al meu pe care il cunsoc personal a cumparat si este in regula, nu trebuie sa iti faci griji de site.
Plata se face online si vei descarca software-ul si licenta direct de pe site, nu primesti colet cu acel soft.
multumim frumos pentru sfaturi si pentru rabdarea de care dai dovada in explicatiile oferite!
Multumesc pentru aprecieri!