Compresia dinamică side-chain pentru kick şi bass în trei paşi simpli
Compresia dinamică side-chain pentru kick şi bass în trei paşi simpli
În timpul mixajului, când vrei ca instrumentele ce le mixezi să sune mai legat, ca un tot unitar, aplici ceva EQ și compresie dinamică, nu?
Uneori pe canalul de instrument direct, alteori pe un grup sau canal de efecte la care trimiți o parte din semnalul instrumentului, sau chiar pe tot mixul.
Sau chiar combinații din aceste variante.
Dar ce te faci când ai două instrumente care acoperă cam aceeași plajă de frecvențe, mai cu precădere în zona frecvențelor joase?
E clar că ele nu se prea înțeleg între ele, dar noi vrem să le auzim clar pe ambele.
Fiind frecvențe joase, au foarte multă energie și se bat între ele pentru plaja dinamică.
Noi le vrem împreună, dar ele se ceartă între ele.
Și parcă văd că nici difuzorul de joase nu se descurcă prea bine când trebuie să împace pe toată lumea :).
Ca exemplu concret, un kick și un bass s-ar înțelege bine dacă prin compoziția piesei, ele nu se suprapun.
Ai o măsură de patru pătrimi, și ai kick (pătrime) pe fiecare din cei patru timpi…
…iar bass-ul intră cu note de optime de fiecare dată între timpii măsurii, între kick-uri.
Atunci, auzi kick-ul, care poate ocupa lejer toată plaja dinamică din frecvențele joase.
Și când nu se aude kick-ul, ai notele de bass care iarăși, pot ocupa lejer toata plaja dinamică;
kick-ul și bass-ul alternând, ele nu “se ceartă”, ci se aud clar ambele.
Dar când vrem să le suprapunem…
Adică notele de bass să înceapă fix pe timp, când începe și kick-ul..
Sau….
Poți aplica compresie dinamică pe ambele.
Deși ambele vor suna mai tare și pierzi ceva din mult dorita dinamică, ele tot nu se vor îmbina armonios.
Hai să folosim compresia dinamică side-chain pentru a rezolva în mod elegant această problemă!
Îți arăt un exemplu care sper să te insipre, și să îl folosești pentru a-ți modela singur(ă) felul în care vrei să folosești compresia dinamică side-chain.
Pasul 1:
Ai kick-ul pe un canal, ai bass-ul pe alt canal.
Setezi ieșirile celor două canale să trimită semnalul.
Pe un insert al canalului de bass setezi un compresor de dinamică la alegere dar care să aibă funcția de side-chain.
Poți începe cu niște setări mai agresive, gen Ratio 5:1, Threshold -25 dB, Make-up gain 6 dB, Attack 30 ms, release 20 ms.
Oricum acestea le vei modifica ulterior în funcție de cum vrei să sune în piesă.
Pasul 2:
Setează compresorul ca side-chain compressor – trebuie să ai undeva pe el un buton/comutator special pentru asta.
Pasul 3:
De pe canalul kick-ului trimite semnal din unul din send-uri către compresorul setat ca și side-chian.
Cantitatea de semnal pe care o trimiți de aici va influența cantitatea de compresie aplicată canalului de bass, în funcție de semnalul de la kick.
Începe cu 0 dB (adică semnal maxim, fără distorsiuni) iar ulterior la nevoie poți modifica această setare.
Pasul 4:
Atât, că am zis că sunt doar 3 pași. Deci asta e tot!
Știu că e mult mai ușor când vezi și auzi în mod practic ce se întâmplă.
Teoria o stim cu toții, dar practica ne omoară, nu?
Păi hai să vedem și practic ce am explicat aici.
Click AICI, pentru video!
Lasă-mi un comentariu și spune-mi dacă folosești această tehnică sau plănuiești să o testezi în următorul proiect audio.
Cursul de Egalizare
2 Comments
Felicitari pentru tutoriale!foarte explicite si la obiect!mi-as dori totusi sa vad expuneri de-ale tale pe mai multe teme!si cred ca nu sunt singurul care doreste asta!
Salut, multumesc pentru aprecieri!