Controller MIDI și recorder portabil
Controller MIDI și recorder portabil
Două unelte necesare într-un home studio, însă nu neapărat strict necesare.
Se poate face muzică și fără ele, dar dacă le ai, îți ușurează viața considerabil.
Totuși, faptul că ai 47 de milioane de opțiuni nu e întotdeauna un lucru ușor.
Uneori, să te auto-limitezi te ajută să rămâi concentrat pe ceea ce e cu adevărat important, dar despre asta voi scrie într-un alt articol.
Azi vreau să vorbim despre cele două scule, câte ceva despre controller-ul MIDI în general, și apoi…
…vreau să îți spun câteva secrete la ce ți-ar putea folosi un recorder portabil.
Pentru mine, unul, este o sculă foarte versatilă cu care faci mai multe lucruri în și pentru home studio, respectiv muzică.
Dar să le luăm pe rând.
Controller MIDI
Ce vreau să menționez de la început, este că vorbim despre controller cu claviatură sau/și pad, nu controller MIDI pentru DJ sau alte aplicații.
Nu ai nevoie neapărat de o “clapă” care să aibă integrată o mulțime de sunete în ea, eventual și difuzoare.
Aceasta de obicei este mai scumpă, pentru că softurile DAW din ziua de azi vin cu o grămadă de instrumente virtuale.
Dacă vrei să le folosești și să cânți cu ele, evident că ai nevoie să folosești un controller MIDI.
Ce este MIDI?
Este un acronim de la Musical Instrument Digital Interface
Reprezintă un standard tehnologic ce descrie un protocol de comunicare, interfață digitală și conectorii aferenți.
Permite interconectarea și comunicarea unei varietăți mari de instrumente muzicale electronice, computere și alte aparate similare.
Dar chiar am nevoie de controller MIDI în studio-ul meu?
Nu.
Dar te-ar ajuta în multe situații.
Poți crea muzică cu 47.000 de alte instrumente muzicale acustice, electronice, virtuale, etc.
Un chitarist dintr-o trupă de rock, dacă are un home studio, nu e neapărat să aibă și controller MIDI în studio;
Ori trupa nu folosește așa ceva (caz mai rar), ori colegul ce cântă la clape are el claviatura lui cu care vine când e cazul de înregistrări.
Poate că, câteodată, în piesele tale ai nevoie de sunete pentru care un controller MIDI își merită investiția, ca să lucrezi mai ușor.
Nici dacă faci muzică electronică nu ai neapărat nevoie de controller MIDI, dar acesta ți-ar ușura munca atât la compus, cât și la cântat.
Da, asta presupune să știi să cânți la o claviatură, dar poate fi și un moment bun să înveți acest lucru.
Să cânți la pian, orgă sau orice altă claviatură te-ar ajuta cu siguranță în tot ce faci în studio.
Controller MIDI și recorder portabil
Conexiune la PC
Ai trei variante de a conecta un controller MIDI la PC:
– cablul MIDI de la controller la o interfață USB MIDI, care transmite semnalul la PC prin USB
– cablul MIDI la intrarea MIDI din interfața audio (care duce apoi semnalul la PC împreună cu celelalte semnale audio)
– cablul USB direct de la controller la PC
Ultima variantă din acestea se utilizează cel mai des.
Controller-ele moderne, accesibile ca preț, sunt create pentru utilizarea în studio, fără sunete integrate.
Odată ce știi să cânți sau înveți să cânți pe un controller cu claviatură, ca la pian, poți face o mulțime de lucruri faine:
- poți compune mai ușor
- poți interpreta și înregistra orice instrument virtual ce îl ai la dispoziție la tine în DAW
- poți da drumul creativității să facă ce vrea cu toate posibilitățile ce derivă de aici.
Poți asigna diverse sunete pe tastele controller-ului, sau poți folosi orice instrument virtual împreună cu un DAW.
Și poți înregistra chiar tu sunete prin microfon sau nu numai, și poți folosi acele sunete în propriile compoziții.
Poți face totul și doar cu mouse și tastatură, dar un controller îți oferă mai multă libertate.
Cu un controller, poți cânta și face repetiții alături de trupă, auzind în timp real orice combinație de note.
În schimb, dacă folosești mouse-ul, trebuie să aranjezi notele în „piano roll” din DAW.
Apoi, trebuie să asculți ce ai făcut și să ajustezi până obții rezultatul dorit, mai ales dacă testezi diverse combinații de note.
Un mare avantaj folosind MIDI este că ai control foarte mare asupra înregistrării.
Poți înregistra o interpretare pe “clapă” a oricărui instrument virtual.
Dar partea faină este că poți schimba orice din acea înregistrare, după ce ai cântat și înregistrat.
Dacă ai greșit o notă, dai un click pe ea și o ștergi, sau o modifici.
Dacă vrei să ștergi note sau să adaugi, e la fel de simplu.
Poți testa cum sună aceeași interpretare la un alt tempo sau cu un alt instrument virtual, fără să reinterpretezi acea bucată.
De exemplu, poți asigna un canal audio unui alt instrument virtual și asculta cum sună cu un alt sunet din biblioteca ta.
Controller MIDI și recorder portabil
Ca alegere nu te pot îndruma spre ce să cumperi exact.
Eu am ales un controller cu 88 de clape.
Da, e mai mare, ocupă mai mult spațiu dar am ținut să am la îndemână tastele unui pian întreg.
Poate pentru tine e mai important să fie mai mic pentru ca poate îți ajung 5 octave pentru ce o să îl folosești tu.
Ca punct de plecare, am făcut un review la controller-ul Alesis Q88.
Aici ai articolul în care poți citi pe lângă review, și câteva criterii de alegere a unui controller MIDI.
Unele au pad-uri integrate și butoane asignabile, fiecare putând fi setat cu un sunet diferit.
Acestea sunt utile pentru crearea de seturi de sunete, mai ales în cazul unui instrument virtual de percuție.
Aceste pad-uri le găsești de cumpărat și separat de claviatură.
Recorder portabil
Când eram eu copil era ceva deosebit să înregistrezi prin microfon vocea cuiva pe bandă de magnetofon sau casetofon.
Și tatăl meu m-a înregistrat de când aveam câteva luni, până la câțiva ani, pe magnetofon.
Și acum mă pot și eu auzi cum eram atunci, cum vorbeam. 😄
Apoi, cam toate casetofoanele, fie stereo sau mono, aveau microfoane incorporate, însă prea puțini le foloseau.
Eu am înregistrat cu așa ceva:
- zgomotul din tren, între vagoane
- și pe bunica mea cum vorbea cu o vecină în vizită, când eram în clasa a VIII-a, și încă mai am caseta (fizic și copiată pe PC).
Apoi am avut acces la MiniDisc portabil cu intrare de microfon, în timp ce erau destul de comune reportofoanele cu casetă mică.
Însă alea erau pentru interviuri, iar eu cu MiniDisc-ul deja puteam obține o calitate de care la vremea aceea eram mândru.
Controller MIDI și recorder portabil
Ca să pot folosi MiniDisc-ul, deși nu aveam microfoane speciale cumpărate cu el am cumpărat două microfoane condensator-electret
(Erau foarte ieftine, câțiva lei… cu banii unei pâini puteai cumpăra două microfoane…
…sau, invers, cu banii de un microfon luai două pâini, cam pe acolo.).
Am luat o mufă jack de 3.5mm și un metru de cablu stereo destul de gros, bine ecranat, și mi-am lipit singur setul de microfoane.
Calitatea înregistrării era uimitoare, cu foarte multe detalii, iar MiniDisc-ul avea și un compresor automat de dinamică.
Între timp, standardul calității înregistrărilor a crescut, iar acum îmi doresc ceva și mai bun, evident.
Îmi plăcea să înregistrez oameni și diverse sunete din natură.
– de la sunetul bolovanilor aruncați în apă, la păsări, câini, trenuri, tunete, mașini, greieri, și multe multe altele.
Și mi-a venit ideea să folosesc aceste sunete în melodiile mele;
Nu știam mai nimic despre teoria muzicală, nu aveam controller MDI, nu știam să cânt la nici un instrument…
… dar cu câteva noțiuni despre măsuri și ritm, și cu multă pasiune…
M-am apucat să lucrez la prima mea melodie în care am băgat o grămadă de sunete înregistrate cu MiniDisc-ul.
A început să îmi placă ideea tot mai mult, iar acum tehnologia a evoluat.
Avem acces la niște scule portabile ce pot înregistra și mp3 32-320 kbps și format wav la calitate mare 16/24 biti, 44.1/48/96 KHz.
Și la care bateria ține multe ore pentru că nu are motoare sau alți consumatori importanți de curent…
…înregistrarea făcându-se pe card SD, SDHC, SDXC sau CF.
Deci și uzura este mai mică.
Și multe alte avantaje despre care poți citi în articolul Review recorder portabil Tascam DR-40.
Observ o tendință tot mai mare de folosire a recorderelor portabile.
Acestea sunt utilizate în special de cei care doresc să se înregistreze cântând la un instrument.
De asemenea, muzicienii și compozitorii le folosesc pentru a-și nota inspirațiile de moment.
Recorderele sunt folosite și de cei care filmează cu aparate foto DSLR pentru a înregistra coloana sonoră la o calitate superioară.
Dar eu văd pe lângă asta o utilizare mult mai largă a unui recorder portabil.
Am să descriu mai multe variante la utilizarea unui recorder portabil, dar menționez că nu toate știu să facă exact aceleași lucruri.
Și am să menționez și despre mai multe tipuri constructive.
Un lucru important pentru un home studio ieftin este să prioritizezi achizițiile.
La început, când îți cumperi treptat echipamentele necesare, probabil te întrebi care aparat să fie primul pe listă.
Aceasta este o întrebare esențială pentru a-ți construi un studio eficient, pas cu pas.
Aici am scris la începutul seriei de articole “12 necesitati pentru un home studio” că…
… doar primele 4 din listă dacă le ai deja te poți apuca de produs muzică, compune sau înregistra.
Doar că pentru a înregistra și voce, mai ai nevoie de o piesă foarte importantă: microfonul.
Un microfon condensator sau dinamic potrivit pentru voce este o piesă din home studio care nu poate lipsi dacă înregistrezi voci;
Controller MIDI și recorder portabil
Asta dacă nu cumva ai… un recorder portabil!
Probabil că printre priorități ai pus deja cel puțin un microfon.
Dacă ai pe listă și un recorder portabil, mai bine îl achiziționezi primul.
Recorderul are deja microfoane integrate care sună foarte bine și include și alte funcții utile.
Astfel, rezolvi și problema microfonului din start.
În timp, poți considera achiziționarea microfoanelor de pe listă și le poți folosi fie în placa de sunet, fie în recorder, chiar pe teren.
Ce vreau să zic este că un recorder are mai multe funcții utile:
Una este de microfon.
Cu siguranță nu este cel mai bun microfon, și nu se pretează la înregistrat orice, dar cu siguranță acoperă o bună parte din necesități.
Dacă am recorderul dar nu am microfon (bine, să zicem că am vreo două dinamice dar mi-e rușine să le scot din sertar că sună groaznic)..
Și vine cineva și zice “am de tras o voce”, sau 5 voci, nu contează.
Scot frumos recorderul, îl pun pe trepiedul de la aparatul foto, îl îndrept după cum sună mai bine în urma testelor…
…spre gura celui care se înregistrează, și înregistrăm.
La fel faci și dacă ai microfon dar nu ai recorder.
Dar după ce terminăm, eu pot merge cu chitara într-o pădure unde nu bate vântul și e liniște.
.. (câteva păsărele fac și mai plăcută experiența), scot recorderul, și înregistrez.
Acasă copiez rapid fișierele pe PC, deschid Cubase (orice DAW e ok) și mă pun pe treabă.
Pe când cu microfonul nu poți decât să îl folosești ca microfon.
Adică ce vreau să zic e că versatilitatea lui îți ușurează mult munca și investițiile de la început pentru scule de studio.
Pe lângă toate astea, și mici trucuri ce se pot face, ce le-am scris în Review recorder portabil Tascam DR-40, mai sunt câteva configurații.
Aș scrie setup-uri, dar poate se leagă cineva de mine.😃
Acestea sunt setup-uri care mie personal îmi folosesc și m-aș bucura ca tu, citindu-le aici pe blog, să te ajute și pe tine să găsești altele.
Sau să le aplici chiar pe astea și să obții rezultate deosebite pe înregistrări cu un recorder portabil (sau mai multe… nu știu ce planuri ai tu…).
Iată încă un cadru unde recorderul e prietenul meu cel mai bun.
Folosesc ca exemplu Tascam DR-40 pentru că eu mi l-am ales pentru că știe ce vreau eu să știe și are funcțiile pe care știu că le folosesc.
Dar sunt și alte recordere care acoperă o bună parte, dacă nu toate, din funcțiile și posibilitățile de mai jos.
În modul dual recording, înregistrează două fișiere identice, dar unul din ele mai slab cu câțiva decibeli, valoare reglabilă între -6dB și -12dB, din 1 în 1.
Asta m-a ajutat când am vrut să înregistrez o motocicletă, care sună relativ puternic.
Setat la -12dB, primul fișier poate distorsiona ușor, intrând pe roșu din cauza volumului ridicat.
În schimb, al doilea fișier se apropie de limită fără să atingă zero, sunând ne-distorsionat, dar la un volum mai redus.
Dacă sunetul devine puternic, detaliile pasajului liniștit se aud mai bine pe fișierul cu volum ridicat.
Pe fișierul cu volum mai scăzut, detaliile sunt mai slabe, dar sunetul puternic rămâne nedistorsionat.
În DAW, pot mixa pasajele pentru a păstra finețea din primul fișier și claritatea sunetelor puternice din al doilea.
Astfel, obțin o înregistrare echilibrată, cu detalii excelente în toate momentele.
Similar, în modul 4 canale, poți face același lucru, dar ai posibilitatea să pui două microfoane externe pentru al doilea fișier…
… pentru care reglezi independent de primul nivelul de înregistrare.
Controller MIDI și recorder portabil
Microfoanele dinamice sunt ideale pentru presiuni sonore mari, oferind durabilitate și fiabilitate.
În astfel de cazuri, utilizează microfoanele recorderului pentru detalii fine.
Conectează microfoane externe, fie dinamice, fie cu condensator, în funcție de necesități.
Reglează nivelul de înregistrare astfel încât semnalul să nu ajungă la distorsiuni.
Plus că ai și un limitator pe recorder, care, odată activat, până într-o anumită limită îți protejează semnalul de distorsiuni.
Apoi le mixezi în DAW și ai o înregistrare ca la carte.
În același mod 4 canale, ai posibilitatea portabilă de a înregistra.
De exemplu, dar poți alege tu ce vrei – două chitare electro-acustice, într-un mod care pe mine m-ar încânta.
Dar te invit să încerci și să îmi spui cum e rezultatul. Și anume:
Pui recorderul pe stativul aparatului foto (pe trepied) și cei doi care cântă la cele două chitare stau la o distanță de 2-3 metri între ei.
Așază recorderul astfel încât microfoanele sale să fie orientate simetric spre cei doi chitariști.
Înregistrează atât sunetul captat direct de microfoane, cu o panoramare naturală, cât și semnalul chitarelor prin cablu.
Vei obține două fișiere: unul cu sunet ambiental și unul cu semnalul direct al chitarelor.
Apoi, în DAW, dacă e cazul, le poți mixa până sună cum vrei să sune.
Sau poți pune pe cele două intrări încă două microfoane:
- unul captând ansamblul dintr-un punct comun unde sună cam la fel ambele chitare
- al doilea microfon extern poate fi amplasat mai departe, pentru a capta ambientul camerei, urmând să îl mixezi în DAW după preferințe.
Controller MIDI și recorder portabil
Chiar te poți gândi și la o înregistrare quadrofonică dacă tot poți înregistra 4 canale simultan..
Însă apoi trebuie să ai grijă și la redare să ai tot 4 canale.
Poate merită încercat, important e să dai drumul la imaginație.
Asta mi-aduce aminte de un citat fain:
“Inspirația vine des, dar trebuie să te găsească muncind” :).
Dacă recorderul nu are metronom integrat, poți crea un fișier audio cu un „beat” care să funcționeze ca metronom.
Alege un tempo potrivit pentru înregistrare și folosește-l ca referință.
Când mergi într-un loc unde nu ai acces la DAW sau un metronom, acest fișier îți va fi de ajutor.
Poți înregistra instrumentele pentru piesa ta în sistem de overdubbing, urmând acest tempo.
Fișierul servește doar ca ghid ritmic, fără a fi inclus în mixul final.
Cu alte cuvinte, redai un fișier în timp ce înregistrezi un alt fișier.
Poți înregistra la alegere, între microfoanele integrate sau intrările externe de microfon/linie/instrument.
Recorderul portabil îți permite să creezi teatru radiofonic oriunde, având acces la sunete și ambianțe naturale.
Cu două microfoane și două intrări, ai multe opțiuni pentru diverse combinații audio.
Chiar și fără microfoane externe, poți realiza înregistrări excelente cu microfoanele integrate.
Pentru teatru radiofonic, ai nevoie de actori, replici și sunete ambientale potrivite.
Poți adăuga ulterior efecte sonore și overdubbing pentru un rezultat complet în DAW.
Recorderul portabil face posibilă înregistrarea replicilor în locații autentice, ca un tramvai.
Ambianțe precum copii jucându-se sau păsări cântând dau un farmec aparte piesei.
Folosind recorderul, poți captura sunete ambientale realiste direct în mediul natural.
Este suficient să-l porți în buzunar și să înregistrezi oriunde, fără bătăi de cap.
Adică ai nevoie în cadrul piesei, să zicem, să înregistrezi:
- niște replici pe tramvai, sau în parc
- să se audă în fundal copii cum se joacă sau păsările cum cântă
- sau orice alte sunete ambientale, îl bagi în buzunar și mergi să înregistrezi, simplu.
Dacă ești cu o trupă la înregistrări în studio, lasă recorderul să înregistreze discuțiile din camera respectivă, despre ce înregistrați.
E foarte posibil ca mai târziu să asculți ce vorbeau cei prezenți și să îți faci o idee mai bună despre ce vor să scoată dintr-o piesă.
Plus, că în mod creativ poți folosi unele replici sau sunete, voci, chiar în cadrul pieselor sau albumului la care lucrați.
În aceeași formulă, îl poți folosi dacă mergi la vreun curs, conferință, ședință, etc…
…să înregistrezi ce se întâmplă ca ulterior să poți reveni la acel material.
Încearcă să înregistrezi astfel încât ceilalți din sală să nu știe că faci asta.
Altfel vor deveni mai puțin naturali și vor ține cont și ei că “se înregistrează”.
Este similar cu sentimentul când ai o cameră video și vrei să te comporți perfect pentru înregistrare, să “dea bine”.
Mai este util și pentru cei care nu au un home studio și nu se ocupă neapărat cu muzica sau producția audio.
Cei care vor să înregistreze un audiobook pot folosi un recorder portabil pentru înregistrare.
Dar poate că ai un home studio și ai un client care vrea să înregistreze un audiobook chiar la el acasă – iei recorderul și mergi la el.
Atenție la tratamentul acustic al camerei în care înregistrezi.
Ar fi ideal ca recorderul să fie însoțit de un panou absorbant special, amplasat în jurul microfonului.
Acesta ajută la absorbirea sunetelor și izolează microfonul de restul încăperii, îmbunătățind calitatea sunetului.io.
Poți înregistra cu un recorder asemănător sunete la calitate excelentă pentru a fi ulterior utilizate în piese de teatru, ca și coloană sonoră.
Doar la asta dacă mă gândesc, văd niște idei și posibilități enorme.
Eu personal nu am prea fost cu totul mulțumit de coloanele sonore de la piesele de teatru.
Îmi place să merg la teatru, dar adesea calitatea înregistrării coloanei sonore nu este satisfăcătoare.
Fie sunetistul nu este prea dedicat, fie stereofonia ar îmbunătăți semnificativ nivelul piesei, dacă ar fi realizată corect.
Una peste alta, cât o fi el de recorder, îl poți folosi liniștit și ca player :).
Pune pe el fișierele WAV cu piesele la care ai lucrat și vrei să le verifici cum sună pe alte sisteme, și mergi cu player-ul unde vrei, la orice sistem, și ascultă-ți piesele.
Astea sunt câteva secrete pentru utilizarea unui recorder portabil, sper să îți fie de folos.
Scriem într-un comentariu mai jos:
- ce controller MIDI folosești
- cât de mult lucrezi cu MIDI
- și dacă ai sau ai pe lista de cumpărături un recorder portabil și cum îl vei folosi.
5 Comments
Caut un specialist in midi controllere, trilian si stylus rmx care sa ma ajute sa programez ceva.
Salut,
Nu cred ca te pot ajuta, poate iti vede cineva mesajul si o sa raspunda.
Mai poti vedea pe forumurile de specialitate, poate chiar cele in engleza.
am un korg music worstation m50 cu intrari midi si usb
pot sa o folosesc pe asta?
Salut,
Sigur ca il poti folosi, fie cu sunetele lui, fie ca si controler MIDI, dupa cum ai nevoie.
Super bun articolul, Armin, e prima oara cand citesc si invat si eu despre recoredere mobile, nu intentionez sa-mi iau unul, pt ca nu as avea o utilizare frecventa pt asa ceva, dar e bine sa cunosti cat mai multe lucruri in domeniul asta, iar articolul tau m-a ajutat mult.
Pe partea de MIDI controllere, piata e foarte mare, insa vasta majoritate vin cu niste claviaturi de o calitate mai mult decat indoielnica (normal, producatorii cauta sa le tina cat mai ieftine), iar cine doreste o claviatura mai buna trebuie sa bage mana mai adanc in buzunar, insa consider ca merita din plin, mai ales daca acea clapa urmeaza sa fie folosita extensiv.
Daca se doreste un MIDI controller cu claviatura completa de 88 de clape, stil pian, din experienta mea cele mai bune mi s-au parut Akai MPK88 si respectiv, Arturia Keylab 88. Arturia este firma franceza, dar din cate cunosc o mare parte din componente (inclusiv claviatura in sine) sunt fabricate in Germania, iar lucrul asta se vede inca de la primele atingeri.
Daca se doreste un MIDI controller standard, cu 61 de clape (5 octave), aici exista mai multe de calitate, desi vin la niste preturi un pic mai mari. Cine crede ca isi va face un software workstation bazat pe seria de instrumente de la Native Instruments, spre exemplu, exista un Native Instruments Komplete Kontrol S61, e scump, e adevarat, dar se muleaza perfect pt acest scop.
Arturia Keylab 61 (asta folosesc eu in prezent) e mai ieftin, usor de configurat, de foarte buna calitate si se preteaza perfect la cam toate DAW-urile. Akai MPK261 ar fi o alternativa destul de buna aici, de asemenea, desi e mai complex si un pic mai complicat la setari.
Akai Advance 61 e o aparitie relativ noua, un urmas al lui MPK261, este extrem de flexibil si de configurabil, dar si mai scump. Cunosc pe cineva care si-a cumparat recent un Advance 61 impreuna cu seria completa de la Spectrasonics (Omnisphere, Trilian bass module, Stylus RMX) si realmente nu mai are nevoie de absolut nimic pt a produce muzica pt multi ani de aici inainte. Sigur, este o alegere mai piparata ca pret, dar a meritat. Cam acelasi lucru s-ar putea spune si despre o combinatie intre Native Instruments Komplete Kontrol S61 + NI Ultimate.
Eu mai folosesc si un Akai MPX16 pt sunetele de percutie din interiorul DAW-urilor si se preteaza perfect la orice stil. Cred ca pana la urma, depinde foarte mult de cati bani se doreste a se investi si cat de mult vor fi folosite instrumentele in cauza.