Cum setezi corect nivelul de înregistrare
Cum setezi corect nivelul de înregistrare
Setarea nivelului de înregistrare pare ceva simplu, însă mulți o folosesc greșit.
…..Și apoi nu înțeleg de ce mixurile lor nu sună pe atât de bine pe cât și-ar dori.
Cel mai probabil, este că și tu folosești pentru a înregistra un computer, o interfață audio și un soft de tip DAW.
Există tendința de a înregistra semnale la un volum cât se poate de ridicat, până aproape de distorsiuni (clipping)…
Și stai cu ochii pe indicatorul de nivel, sperând că nu trece de limită.
O metodă simplă de a scăpa de stres și de a avea semnale optime pentru a face un mixaj reușit este să setezi un semnal de înregistrare mai mic.
Mult mai mic. Am să explic în continuare.
Suntem obișnuiți, de la folosirea sculelor analogice de înregistrare, să setăm un nivel cât mai aproape de maxim, de înregistrare.
Pentru că așa știm noi că sună mai bine. Însă nu se aplică și în lumea digitală.
Înregistrarea pe scule analogice cu nivele mari rezolvă două probleme:
- una a zgomotului de fond, când acesta trebuia acoperit cu orice preț, deci dai mai tare semnalul înregistrat, pentru o gamă dinamică sporită
- și a doua problemă era că sculele analogice au fost gândite să lucreze lejer până în +24 dBu (VU-metrele măsoară nivelul mediu al semnalului, deci nu cel maxim).
Asta îți permitea să împingi puțin limita semnalului cu câțiva decibeli, uneori pentru efectul de compresie pe bandă sau pentru acea saturație „caldă” a semnalului analogic.
Acum, în lumea digitală, trecerea peste 0 dBFS înseamnă distorsiune, sunet metalic, sunet prost, neplăcut.
Înregistrarea digitală nu îți oferă acea saturație și „căldură”, ci dacă treci de indicatorul 0 dBFS, semnalul este distrus iremediabil.
Cum setezi corect nivelul de înregistrare.
În urmă cu câțiva ani, când am început să mixez sunete în DAW și să creez propriile mele piese…
…aveam aceeași tendință, ca doar veneam și eu din era analogică.
Apoi am avut o surpriză, dar am crezut că „așa trebuie”: la mixarea track-urilor, aveam nevoie să le dau pe toate mai încet.
Mult mai încet.
Undeva între 6 și 20 dB mai încet. De ce?
Pentru că la mixaj, semnalele se însumează, or, eu aveam semnale până în -3 chiar -1 dBFS!
Păi normal că volumul general era în roșu și distorsionat.
Ba chiar făceam și alta greșeală mare:
– înregistram sunete pe teren cu un MiniDisc portabil,
– și apoi înainte să le introduc în sesiunea multitrack, le normalizam până la -0.1 dBFS :D.
Asta doar ca apoi la mixaj să le dau pe toate iarăși mai încet. M-am gândit la un moment dat, după ani de zile: ce sens are?
Cum setezi corect nivelul de înregistrare
Nu mai bine le las cum le-am înregistrat și apoi la mixaj le diminuez mai puțin?
Oricum le diminuez (ceea ce scădea per total nivelul zgomotului de fond), de ce să le mai și normalizez, nu?
Și gândește-te că pe atunci lucram pe 44.1 KHz/16 bit!
Acum, cei mai mulți, lucrăm cu formate audio pe 24 bit, ceea ce ne oferă o dinamică și mai mare, și loc mult până la 0 dBFS (headroom).
Zgomotul de fond este la un nivel mult mai jos pe sistemele digitale față de cele analogice, deci nu are sens să înregistrezi prea tare.
Iar pe sistemul analogic, VU-metrul îți indica doar câțiva dB peste 0VU.
Dar asta nu înseamnă că restul de 20 dB nu sunt acolo, ci doar că nu îi vedeam afișați pe VU-metru.
Cu alte cuvinte, există un headroom (plaja de dinamică, disponibilă) de 20 dB, doar că nu îl vedeai afișat.
Sistemele digitale afișează inclusiv acel spațiu, însă mulți nu înțeleg la ce folosește acel headroom.
Înregistrarea semnalelor la volum mare ridică probleme la înregistrarea unei interpretări live.
Apoi face anevoioasă mixarea instrumentelor între ele, toate fiind la volume mari care se însumează rezultând probabil distorsiuni…
….sau un mix aglomerat.
Iar dacă apoi vrei să adaugi și efecte pe diverse canale audio, cu atât mai greu va deveni mixajul.
Cum setezi corect nivelul de înregistrare
Ideea e să înregistrezi undeva la -18 dBFS, adică echivalentul în mediul digital al indicatorului de 0VU din mediul analogic.
Desigur, asta e o medie a semnalului, vei avea vârfuri poate până în -10 dBFS, asta nu va fi o problemă.
Dar dacă setezi media să zicem la -3 dBFS în loc de -18 dBFS, îți dai seama că acele vârfuri ți-ar ajunge la +5 dBFS adică trece de 0 dBFS, adică distorsiuni.
După ce faci mixajul înregistrărilor în DAW, cu siguranță vei avea la final o gamă dinamică mai mică.
Adică semnalul va crește de la media de -18 dBFS la ceva mai mult, însă rămâne tot sub 0 dBFS.
Eliminarea acelui headroom face parte din etapa masterizării piesei finale, și nu din etapa mixajului.
După masterizare probabil că vei avea o piesă cu sound uniform, ce se ridică până foarte aproape de 0 dBFS.
Dar va suna mai curat pentru că ai făcut un mixaj bun.
Daca faci mixajul bun, și masterizarea poate fi excelentă, însă invers nu.
ATENȚIE! Este foarte important de unde dai semnalul mai încet.
Nu se dă mai încet din fader-ul din DAW…
Pentru că acel fader al canalului pe care înregistrezi controlează cât semnal iese din mixerul din DAW, nu cât intră…
…..or, tu vrei să reduci semnalul care intră în sistemul digital.
Potentiometrul de pe interfata audio controlează nivelul de înregistrare al semnalului în sistemul digital.
De acolo reglezi nivelul de înregistrare, faci o probă de înregistrare, asculți ce ai înregistrat, și dacă e totul în regulă, dai drumul la înregistrarea efectivă.
La următoarea sesiune de înregistrare, încearcă să setezi o medie a semnalului pe la -18 dBFS.
După ce mixezi în DAW, observă dacă există vreo diferență față de cum înregistrai anterior și lasă-mi un comentariu cu observațiile tale.
Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-mi un Like pe Facebook la pagina InregistrariAudio.
Iar dacă nu ți-a plăcut invită 10 prieteni să dea Like la pagină!
P.S.: Iți mulțumesc că urmărești mesajele mele!
Știi pe cineva căruia munca mea ar putea să-i fie utilă? Recomandă-i acest site!
Vezi şi alte articole interesante…
5 Comments
Salut. am o intrebare: vreau sa inregistrez sunet continuu pe aceeasi nota prin microfonul de voce, dar dupa 3-4 secunde, scade volumul inregistrarii si se si vede ca e mai mic. De ce?
Multumesc
Salut,
Nu cred ca am destule informatii ca sa iti raspund. Ce anume inregistrezi, chiar voce sau altceva? Intensitatea acelei voci sau a ceea ce inregistrezi e constanta de-a lungul notei si doar nivelul scade singur? Ai ceva compresoare sau limitatoare setate pe intrare sau canalul de intrare pe care inregostrezi?
Daca se canta note diferite, problema ramane sau ea apare doar cand e aceeasi nota?
Orice placa de sunet mai serioasa va afisa, cumva, faptul ca distorsiunea e aproape sau chiar prezenta. Folosesc (alternativ) un Avid Mbox 3 si un Cakewalk V-Studio 100, si pe ambele se observa. Cred ca pe orice placa de sunet mai serioasa (Focusrite, Motu, RME, Apogee, etc.) exista macar un led care sa afiseze prezenta distorsiunii, insa nu trebuie sa se ajunga pana la aprinderea led-ului pt ca distorsiunea la finalul mixului sa existe. In cazul unei clape cea mai sigura varianta (si mai buna, ca sunet) este sa se micsoreze volumul direct din clapa, inainte de a intra in placa de sunet, cel putin din experienta mea.
La inregistrari cel putin pentru voce tinzi sa dai mai tare si pentru ca asa cere cel care inregistreaza! In rest, good point!
Da, eu i-as da mai tare LUI/EI in casca, nu insa din nivelul de inregistrare :).