De ce să foloseşti MIDI în proiectele din Cubase?
De ce să foloseşti MIDI în proiectele din Cubase?
Lucram zilele astea la un proiect în Cubase, început la final de iunie, cu o vagă idee de temă muzicală, însă nu s-a concretizat nimic…
Până acum câteva zile când m-a “lovit” inspiraţia :).
Am şters tema începută, am păstrat doar câteva sunete de ritm, ce erau puse în Groove Agent.
Am creat multe canale MIDI, canale de instrumente virtuale diverse, şi canale audio, pe care am pus înregistrări făcute mai demult..
Cu recorderul meu Tascam.
Sau înregistrări făcute de pe sintetizatorul Novation Summit, despre care probabil ai văzut pe canalul meu de YouTube câteva video-uri.
Nu am interpretat la sintetizator temele muzicale, pentru că ar fi ieşit departe de perfecţiunea la care visez eu :).
Am schiţat (parţial interpretat, parţial desenat cu mouse-ul) notele pe un canal MIDI din Cubase, și am trimis acele date MIDI la sintetizator.
Am înregistrat în timp real ulterior, pe un canal audio din Cubase, ceea ce se redă de pe canalul MIDI, prin sintetizator.
Am avut posibilitatea ca în timpul înregistrării, să modific parametri sintetizatorului, imprimând modificările direct pe înregistrarea audio.
În timp ce lucram la proiect, mi-am amintit că mi-a zis cineva că nu a folosit MIDI până acum.
Ci foloseşte Cubase doar pentru a înregistra audio – diverse instrumente şi voci, pe care ulterior le mixează.
Şi mai ştiu trupe care folosesc Cubase doar la înregistrarea instrumentelor muzicale reale.
Da, este super OK şi aşa, desigur!
Dar…nu e păcat să nu te foloseşti de puterea canalelor MIDI, dacă tot o ai la-ndemână?
Groove Agent este instrumentul virtual pentru creat ritmuri, în care:
- poţi folosi şi kiturile de sample-uri (pachetele de sunete) cu care vine el
- poţi folosi ritmurile cu care vine fiecare dintre kituri
- poţi pune în el sunetele / sample-urile tale, pe care fie le-ai descărcat gratuit, le-ai cumpărat, sau le-ai înregistrat chiar tu
- poţi crea ritmuri de la zero, cu sunetele tale sau cu sunete diverse luate din diverse pachete de sunete – nu doar unul singur.
Eu nu prea folosesc pachetele şi presetările standard.
Pentru că asta m-ar duce la un sound comun, pe care îl poate face oricine, or, eu vreau să creez ceva unic :).
Eu îmi aleg diverse sample-uri din diverse pachete de sunete, le pun în GA şi apoi creez ritmurile de la zero.
Sigur…e o muncă în plus, dar pentru mine e esenţial să lucrez aşa.
Adică e mult mai important ca rezultatul să fie fain de tot, decât să fac rapid o melodie.
Dacă vrei să faci rapid… tragi nişte loop-uri pe canale audio, le aranjezi şi e gata piesa.
Nu o să sune fain, dar e făcută rapid! 🙂
Halion Sonic este un instrument virtual ce emulează instrumente muzicale reale.
De la sintetizatoare, la orgă, trompetă, pian, bass electric, bass acustic și multe, multe altele.
Poți suprapune mai multe instrumente pentru a le declanșa sunetele simultan din clapă.
Poți aloca fiecărui instrument, o parte anume din claviatură, pentru a avea tonuri diferite la mâna stângă față de mâna dreaptă.
Sau pentru a cânta pe rând la ele, fără să mai apeși vreun buton.
Prologue este un sintetizator cu 3 oscilatoare și o grămadă de setări.
Sincer să fiu l-am cam neglijat pentru că nu arată așa de fain.
Și pachetele de sunete din prestările sale parcă cu greu le potrivesc într-o melodie.
Dar am să îl folosesc mai des pentru că chiar e fain!
La piesa la care lucrez acum, însă, i-am dat mai multă atenție și chiar am făcut un sunet fain de tot.
Plus automatizarea unor parametri, și sună super fain!
Practic, chiar şi doar cu astea trei poţi realiza muzică :).
Şi zic cu astea trei, pentru că astea se găsesc şi în versiunile mai vechi de Cubase, şi în varianta de Cubase Elements.
De ce îmi place mie să folosesc MIDI şi instrumente virtuale
- poţi corecta interpretarea ulterior, editând notele MDI
- poţi schimba gama, după ce ai cântat
- poţi modifica tempo-ul
- poţi înlocui un sunet care se dovedeşte a nu fi cel mai potrivit pentru piesa în cauză
- editarea MIDI cu mouse-ul e o joacă foarte creativă
- înveţi un pic mai multă teorie muzicală
- dispui de facilitatea snaping to grid (“lipirea” notelor de grilajul indicator al tempoului)
- poţi quantiza notele la perfecţie, sau poţi alege o quantizare mai lejeră, ce dă senzaţia unei interpretări umane
Toate astea, fără să strici sunetul sau să pierzi ceva din calitatea înregistrării!
Desigur, uneori nu putem lucra doar în MIDI, şi avem nevoie să înregistrăm instrumente, voci, sunete, etc., şi este în regulă.
Doar că, să nu uităm de avantajele MIDI!
Acum când scriu rândurile astea pentru tine, mi-amintesc cum lucram eu în Audition 1.5.
Nici o treabă cu MIDI şi instrumente virtuale :)).
Şi desigur, nu se compară felul cum sună acum piesele ce le creez, faţă de cele vechi din Audition, apoi uşurinţa cu care lucrez e …spectacol!
…Automatizări de parametri, rutarea semnalului printr-un mixer puternic, super efecte la-ndemână… pff..
Nici nu visam la toate astea pe vremea aceea!
De fapt, în mare măsură pentru că nu ştiam de existenţa lor :).
Apoi, mai poţi extinde studioul virtual oricând – adaugi alte efecte VST sau instrumente virtuale VSTi, gen Kontakt.
Foloseşti bucăţi din loop-uri?
Dacă îţi place să tai bucăţi din diverse loop-uri pe care să le foloseşti în creaţiile tale..
Îţi recomand să nu le pui doar să se repete quantizate (sau nu) pe grid.
Ci să le încarci în Groove Agent sau orice alt sampler, şi să le declanşezi de acolo, lucrând cu MIDI.
Asta îţi va permite ca oricând vei dori să schimbi un sunet, să nu schimbi manual la toată melodia.
Ci îl înlocuieşti pe cel din GA şi gata, se schimbă apoi peste tot în melodie.
Plus că poţi folosi editarea MIDI, efectele din GA, şi proiectul va arăta mai îngrijit, ceea ce face şi munca mult mai uşoară.
Cine vrea temă de casă? 🙂
Mă gândeam să nu te las să pleci din acest e-mail aşa, cu mâna goală, şi să îţi dau o temă de casă
Beneficiile şi experienţa rămân ale tale ;).
Te invit să faci un proiect nou în Cubase, cu scop didactic, şi să creezi o temă muzicală simplă.
…Gen 4 măsuri, în care să foloseşti doar MIDI, cu minim două instrumente virtuale ce le ai deja în Cubase.
De exemplu un ritm în Groove Agent, plus o armonie sau o linie melodică în Halion Sonic sau Prologue.
O să poţi face asta indiferent ce versiune de Cubase ai, şi indiferent dacă ai sau nu o clapă/controler MIDI.
Trimite-mi apoi pe e-mail, dacă vrei să aud şi eu tema făcută.
Dacă nu ai mai făcut asta, îţi garantez că te vei alege cu câteva cunoştinţe noi ce îţi vor folosi mai târziu.
Dacă ai întrebări şi nu te descurci cumva, scrie-mi şi încerc să te ajut cumva.
Creativitatea fie cu tine! 🙂
PS: Dacă nu eşti înscris(ă) la minicursul gratuit de Cubase, te poţi înscrie cu adresa de e-mail, în partea de jos a acestei pagini.
Iar dacă vrei să începi să înregistrezi, dar încă nu prea ştii lucrurile esenţiale despre un home studio şi cum să începi înregistrările…
Îţi recomand cursul online:
„Cum să îți faci un Home Studio și să începi înregistrările” – click aici pentru detalii!