Etapele producției audio
Dintre etapele producției audio, care e partea cea mai faină în procesul de creație a muzicii?
Eu cred că toate părțile sunt faine. Partea de înregistrare pentru mine parcă e mai atractivă cumva.
Iar părțile de mixaj și masterizare, unde muzica prinde contur, consistență și începe să sune tot mai fain, sunt cele preferate de mulți.
Din păcate uneori ne dorim atât de mult să ajungem la părțile alea încât ignorăm celelalte părți din procesul de producție.
Sau le facem pe repede-înainte, doar ca să constatăm ulterior că “mixul nu sună”.
Hai să vorbim puțin despre etapele producției audio.
Este super important să cunoaștem aceste etape, și să nu sărim peste ele în procesul de creație și producție audio.
Dacă ai un home studio și lucrezi singur(ă) sau faci producția pentru o trupă, sau chiar trupa în care cânți, ești producătorul respectivului proiect.
Dacă creezi propria ta muzică, singur(ă) la tine în home studio, vei avea mai multe roluri, sau cum se mai zice, “vei purta mai multe pălării” :).
Ce este un producător de muzică?
În esență, producătorul unui proiect muzical este persoana care se ocupă de toate aspectele necesare realizării acelui proiect – o melodie, un EP sau un album.
Nu în sensul că el face direct toate etapele producției în sine, ci se ocupă ca toate etapele să fie realizate bine, și conform viziunii sale.
Pot fi mai mulți producători la același proiect, desigur.
Va lua decizii legate de alegerea piesei, instrumentelor, instrumentiștilor, vocaliștilor, locul unde se înregistrează.
Inclusiv cum cântă fiecare muzician astfel încât să sune conform viziunii sale, și toate detaliile necesare pentru ca proiectul să fie dus la bun sfârșit.
Etapele producției audio
- Compoziție
- Preproducție
- Înregistrare
- Editare
- Mixaj
- Masterizare
În linii mari, astea sunt etapele. Observi în această listă unde se află mixajul și masterizarea?? 🙂
Etapele sunt interdependente.
Nu poți face o masterizare bună, fără un mixaj bun.
Nu poți face un mixaj bun dacă ai neglijat înregistrarea calitativă și editarea.
Nu poți avea înregistrări de calitate, dacă nu te-ai îngrijit de toate detaliile în etapa de preproducție.
Iar dacă compoziția este slabă… ce sens mai au toate celelalte?!
Bine… aici intervin preferințele personale, și fiecare cu inspirația sa.
Dar cred că e important este că cel care compune piesa, și eventual urmează să o producă, să considere că are o compoziție bună.
Desigur, după ce piesa este produsă și publicată, vei putea observa și părerea publicului, în caz că acesta este un aspect important pentru tine.
Am vorbit într-un video, mult mai detaliat, despre fiecare etapă din cele de mai sus. Îți recomand să îl vizionezi.
Îți vei contura mult mai bine fiecare dintre etapele producției audio, și fie vei observa dacă ceva nu ai făcut bine până acum la proiectele tale în Cubase.
Sau poate vei ține cont de aceste detalii la următorul tău proiect în Cubase. Îți las mai jos link-ul către video.
Cum procedez eu, și ce greșeam mai demult
Unii dintre voi deja poate știu, eu contribui cu chitara acustică și producția, la un proiect de muzica pop-rock, numit The Other You.
Și separat, am proiectele mele de muzică electronică, cu care am început în 2004.
Le poți găsi aici: https://www.youtube.com/@arminfatol/videos
Muzică electronică
Când creez muzică electronică, încep de la zero și adun câteva sunete pentru ritm.
Apoi fac câteva teste și experimentez diverse sunete de bass și armonie, și aștept să mă găsească inspirația muncind :).
Practic, nu am o compoziție făcută, înainte de preproducție, ci unele dintre etapele de mai sus se îmbină, se întâmplă în același timp.
Cum fac o înregistrare audio, de voce, instrument sau sample, imediat îi fac și editarea.
Odată chiar când piesa era aproape gata, am decis să înregistrez o scurtă voce și să adaug câteva efecte pentru a umple un gol din structura piesei.
Dar asta se întâmplă în special pentru muzica electronică, unde am posibilitatea de a îmbina, nu toate, dar multe dintre etapele producției.
Asta nu înseamnă că le neglijez, ci le fac pe toate deodată, în timp ce evoluează producția piesei.
Dar mă asigur că am găsit sunetele faine, că am făcut editările (audio sau MIDI), că am o compoziție care îmi place, etc.
Ce greșeam mai demult, era că mă obișnuiam cu felul cum suna un anume instrument virtual, sau cu tema muzicală.
Și în loc să dezvolt melodia, și să acord atenție mai mare temei și felului cum sună, eram nerăbdător să trec la crearea structurii și imediat la mixaj și masterizare.
Așa, unele piese ale mele mai vechi, deși le văd ca având un potențial mare, ele nu prea excelează din cauza sound-ului și a temei muzicale nedezvoltate suficient.
Acum dacă le-aș relua, aș face altfel.
Dar asta ar însemna să amân pentru prea mult timp noile proiecte pe care le fac acum mai bine, datorită experienței din cele trecute.
Muzică pop-rock, cu instrumente reale
Când înregistrez instrumente reale plus voce, se schimbă cu totul modul de lucru.
De exemplu, pentru a face apoi producția pentru o piesă nouă din cadrul proiectului The Other You.
Avem o temă muzicală, avem versurile, găsim un tempo potrivit, pe care ne dăm voie să îl mai și modificăm dacă piesa o cere.
Apoi încercăm să le legăm între ele.
Ne jucăm cu ele în diverse combinații și teste, până ne place cum sună.
Creăm un ritm de bază, fără prea multe “floricele”, și după ce legăm tema sau temele, de versuri, trecem la crearea structurii piesei.
Apoi vedem cam ce instrumente sau sunete extra mai cere piesa, sau ne-ar plăcea să conțină.
Facem o înregistrare vocală provizorie, care doar ne ajută să îmbunătățim interpretarea și sa înregistrăm restul instrumentelor.
Așa ne și facem o idee cam cum ar suna piesa.
Având structura, se conturează și partea ritmică, tobele și bass-ul.
Asta ne ajută la repetiții să cântăm peste ele, le folosim ca backing track, o perioadă.
După multe repetiții, când fiecare dintre noi își știe partea sa, avem structura clară, putem să începem înregistrările definitive, pentru producție.
Iar asta se întâmplă de obicei după mult timp de când a venit ideea piesei, adică versurile sau temele muzicale.
Înregistrăm din nou vocea, de data asta cât de bine se poate ca interpretare și din punct de vedere tehnic.
Înregistrăm din nou, ca la carte, restul instrumentelor, și se definitivează tobele și bass-ul, ca ton și interpretare.
Până acum am făcut tobele si bass-ul în Cubase, MIDI, cu instrumente virtuale, pentru că nu avem bassist.
Iar pentru tobe nu avem încă condiții suficient de bune pentru a le înregistra calitativ.
Editarea audio
După ce este totul înregistrat, vine partea de editare atentă a tuturor înregistrărilor audio.
Tot ce e MIDI deja în proiect nu mai necesită editare.
A fost editat deja imediat după înregistrare sau în timpul creării datelor MIDI – da, cu mouse-ul :).
..Nu știu să fac o linie de bass pe care să o interpretez la clape… merge super fain cu mouse-ul :).
După aceea vine faza de mixaj și masterizare, cumva la pachet.
Acord mult timp pentru teste și verificări pe alte sisteme audio, plus feedback de la colegii de trupă.
Dar nu fac export ca să fac masterizarea separat, ci totul se întâmplă în Cubase.
Fiecare etapă din producția audio are sensul ei, și chiar dacă uneori le amesteci, adică faci mai multe simultan.
Dar este important să nu sari peste ele, să nu le neglijezi, și să ai grijă la detalii.
În final toate se vor aduna, cu bune și cu rele, în exportul final al piesei tale.
Dacă te-a ajutat cumva acest material, sau dacă ai întrebări, lasă-mi un comentariu mai jos, și vorbim :).
Vezi aici video-ul despre etapele producției audio: