Înregistrezi mono sau stereo?
Cum e cel mai bine?
Probabil te gândești că este evident că stereo, de ce să înregistrezi mono dacă poți face totul stereo, nu?
Dar răspunsul la întrebarea asta nu este chiar așa simplu.
Cea mai mare majoritate dintre noi, cei care facem mixuri și piese sau diverse materiale audio…
….în general, rezultatul final este stereo pe două canale.
Poate chiar 5.1, pentru a putea fi ascultate pe computer, smartphone, sisteme de înaltă fidelitate (Hi-Fi), în căști, în mașină, etc.
Cam toate aceste sisteme fiind stereo, normal că vrem ca mixul final să fie stereo.
Dar întrebarea era cum e cel mai bine să înregistrezi, nu să asculți.🙂
Mă refer aici la modul în care înregistrezi fiecare dintre instrumentele pe care urmează să le mixezi.
Adică chitara acustică, chitara electrică, tobe (percuție, în general), bass, pian, etc, toate acestea putând fi înregistrate stereo sau mono.
Plecăm de la ideea că, dacă înregistrăm stereo, sună mai natural, mai plin, mai consistent, drept pentru care este o soluție mai bună în stereo.
Hai să vedem de ce nu e chiar așa…
Înregistrezi mono sau stereo?
Problemele de fază
Sunt convins că mulți dintre inginerii de sunet, înregistrează chitara acustică stereo, sau orice alt instrument, cu rezultate excelente;
Adică înregistrezi cu două microfoane o singură interpretare a acelui instrument…
….la care poți panorama canalele stânga-dreapta și mai mult decât erau ele în înregistrare..
Sau dacă sună bine le poți lăsa panoramarea naturală, așa cum ai înregistrat, și poate suna excelent.
O problemă ce poate interveni la astfel de înregistrări este anularea de fază, adică sunete care având faza opusă se anulează reciproc.
Această anulare de faze îți poate distruge sunetul, mai ales în mix.
Cu cât folosești mai multe microfoane pentru înregistrarea unei surse de semnal..
Cu atât ai șanse mai mari să ai de-a face cu anularea de fază, rezultând un sunet “spart”, ciuntit.
În special pentru cei care sunt la început cu înregistrările în studioul de acasă (home studio), se recomandă:
- evitarea captării sunetelor instrumentelor cu mai multe microfoane
- și captarea acestora mono, cu un singur microfon.
Înregistrezi mono sau stereo?
Cum se manifestă înregistrările stereofonice în mix
O altă problemă ce apare când mixezi instrumente înregistrate stereo, este că:
….pierzi focusul în mix și nu se aud clar instrumentele, nu se separă unul de altul suficient.
Ai percuție stereo, pian stereo, chitară stereo, sintetizator stereo, totul este stereo.
Dar nu poți spune precis unde în spațiul stereo este fiecare instrument.
Ajungi la un mix murdar pe care cu greu sau deloc îl poți repara.
Fiecare instrument sună, separat, excelent! Însă în mix se pierd toate.
Ai și câteva soluții la problemele acestea, de care poți ține cont când faci un mix.
Una dintre ele este, de exemplu, să înregistrezi chitara din două interpretări (double tracking) mono.
Le așezi în sesiunea de lucru pe câte un canal fiecare și panoramezi acele canale unul maxim stânga, altul maxim dreapta.
Apoi pianul, să zicem, sau alt instrument ce îl vrei stereo în mix, îl înregistrezi stereo, dar îl panoramezi 70-80% stânga-dreapta.
Și dacă ai încă un instrument îl panoramezi mai spre centru, să zicem 20-30% stânga-dreapta, sau doar într-o singură parte…
…lăsând loc pe partea opusă încă unui instrument – ai putea pune astfel două instrumente de suflat diferite, ce cântă în tandem, de exemplu.
E doar o idee.
Astea sunt doar câteva exemple ca să prinzi ideea, nu te limita la astea.
Încearcă mai multe astfel de setări – poate nici nu ai pian în piesa la care tocmai lucrezi și tu citești aici cum să îl panoramezi 🙂
Deci nu e vorba de pian în sine neapărat, ci de orice instrument ai în piesa la care lucrezi.
O altă soluție pentru a rezolva problema: alege un singur instrument stereo.
Gândește-te care dintre instrumentele piesei este cel mai important în piesă, care trebuie să iasă neapărat în evidență.
Acela lasă-l stereo, să se desfășoare larg pe tot câmpul stereofonic.
Iar celelalte înregistrează-le mono, chiar dacă le panoramezi cu ceva procente stânga sau dreapta.
În final, vrei ca mixul să sune clar, plin, închegat și să scoată în evidență ce e mai bun la instrumentele folosite.
Înregistrările stereo pentru toată paleta de instrumente nu prea te ajută să faci asta.
Adică, dacă toate instrumentele din mixul tău sunt stereo, apar probleme la mixaj.
O altă idee care te poate ajuta este să lași piesa cât mai aerisită, să nu o aglomerezi cu instrumente…
Astfel focusul cade pe fiecare instrument pe rând sau pe cel mai important, în funcție de compoziție.
Citisem pe undeva că, la final, e bine să scoți un instrument, pentru a nu aglomera piesa.
Asta merge în cazul că nu ai o formație cu un număr clar de componenți, instrumentiști, de înregistrat, caz în care trebuie să îi înregistrezi pe toți.
Și apoi să îi mixezi! Dacă tragi totul stereo… o să vezi ce iese 🙂.
Însă ce poți să faci cu o pereche de microfoane este să înregistrezi ambianța camerei în care înregistrezi, dacă aceasta este una plăcută.
Înregistrezi mono sau stereo?
Poți înregistra instrumentul mono cu alt microfon și apoi mixa, dacă și când e cazul, acea înregistrare a ambianței cu instrumentul în cauză.
Chiar mai mult, dacă înregistrezi pe rând instrumentele în aceeași încăpere….
….lasă cele două microfoane să înregistreze ambianța din același loc pentru fiecare instrument.
În acest fel, vei obține în final o ambianță comună, iar mixul va suna uniform și plăcut, toate instrumentele având aceeași ambianță.
Cu puțin efort, poți ajusta chiar și panoramarea instrumentelor în funcție de poziționarea celor două microfoane în mix.
Aș recomanda spre audiție niște Pink Floyd și Dire Straits pentru a observa cum sunt mixate și cum comunică instrumentele între ele…
…chiar dacă poate tu mixezi altfel de muzică;
Și dacă acesta este cazul, cel puțin observi ideea aplicată, și apoi o poți aplica la tine, indiferent ce fel de muzică faci/inregistrezi.
Pentru că vorbim aici inclusiv de instrumente virtuale.
Nu uita că orice regulă sau idee citești sau înveți de oriunde, poate fi încălcată fără nici o problemă, dacă mixul sună bine.
Nici o regulă nu e mai importantă decât cum sună mixul tău, deci rămâi concentrat pe cum sună mixul, nu pe reguli;
E bine să cunoști regulile, să experimentezi și să asculți…
Apoi iei decizii în funcție de cum sună, dar aceste idei sau reguli te ajută să te ghidezi după ele mai ușor, să ai un punct de plecare.
Înregistrezi mono sau stereo?
Experiment practic:
În final, îți propun un mic experiment pentru observarea anulării semnalelor identice cu faze diferite la 180 de grade:
– Deschide o melodie în DAW, orice DAW modern multitrack, și pune melodia pe track-ul 1.
Copiaz-o pe track-ul al doilea, imediat sub ea, la începutul sesiunii, ca cele două să fie perfect sincronizate.
– dacă sunt aliniate la stânga la începutul sesiunii, ar trebui să fie sincronizate.
Apoi, pe unul din cele două canale stereo pe care e piesa, să zicem pe al doilea, aplică funcția “invert”
– fie o găsești din meniu, fie o găsești pe mixer, direct pe canalul stereo.
În caz că nu ai așa ceva…
Fă invert în fișier și salvează-l cu alt nume, și apoi deschide și fișierul original și cel cu “invert” aplicat, pe track-uri diferite, dar sincronizate.
Ai să observi că, deși indicatoarele de nivel merg pentru ambele canale, pe canalul master, principal, nu se aude nimic…
…Și nu iese nimic din placa de sunet.
Dacă setezi să se audă doar unul din cele două canale, oricare, se va auzi acel canal.
Dacă le setezi pe ambele să se audă, deși indicatoarele de nivel de la ele indică semnal, pe canalul master nu se aude nimic…
…. și nici indicatorul de semnal nu indică nimic grafic.
Înregistrezi mono sau stereo?
– Într-un mixer de DJ, să zicem, intri cu același semnal pe două canale de intrare, dar pe unul inversezi faza cu 180 de grade.
Practic, poți obține asta din inversarea firului de masă cu firul de semnal, printr-o lipire incorectă a cablurilor pe mufe, de exemplu.
Eu chiar am pățit asta în mod practic dintr-o eroare, un cablu lipit aiurea, și efectiv vedeam semnal pe ambele intrări, însă pe ieșire nu auzeam nimic.
Dacă lăsam doar unul din cele două canale, se auzea semnal pe ieșire, dacă ridicam amândouă căi, nu se mai auzea nimic…
…deși indicatoarele de nivel indicau semnal aproape maxim.
Deci, fiind în antifază, se anulau.
Dacă ai întrebări și crezi că te pot ajuta sau ai o experiență legată de acest subiect, ce crezi că merită povestită, lasă-mi mai jos un mesaj.
Îți mulțumesc că mă citești, îmi doresc să îți fie de folos materialele pe care le citești pe acest site.
P.S.: Știi pe cineva căruia munca mea ar putea să-i fie utilă? Recomandă-i acest site!
5 Comments
Salut Armin. Eu vreau sa inregistrez o voce, si o clapa. Am setul de microfoane behringer c2 si as vrea sa le folosesc pe ambele la voce, deoarece clapa o inregistrez prin cablu direct in daw cubase9.5. Am inregistrat ceva melodii si as vrea sa te intreb:
1. nu e bine ca am inregistrat stereo?
2. Care e ordinea aplicarii efectelor de mixaj si masterizare. Am vazut in tutorialele tale, dar acolo sunt multe instrumente iar eu nu am atatea, si nu prea inteleg. Sau poate eu prind greu si uit repede:))
Mersi, o zi faina.
Salut Sebastian,
Nu exista bine sau rau la inregistrarea stereo; suna bine ceea ce ai inregistrat? daca da… restul e can-can :).
Daca nu, poate fi din cauza ca e stereo si ceva nu ai facut bine, sau poate fi din alte cauze. La inregistrarea stereo, cu doua microfoane trebuie sa ai grija in primul rand la asezarea microfoanelor fata de sursa, sa nu ai anulari de faze si frecvente. Rezultatul final conteaza cum suna.
Nu exista o ordine standard a aplicarii efectelor; si aici, depinde de creativitatea ta sa le asezi astfel incat rezultatul sa sune bine. Exista unele reguli pentru anumite rezultate – de exemplu, daca vrei sa sune „asa”, trebuie sa faci „asa”. Dar nu exista e corect sau gresit, bine sau rau, ci conteaza daca reusesti sa faci sa sune o piesa in boxe/monitoare asa cum e la tine in minte. Indiferent in ce ordine asezi efectele; aranjarea in alta ordine a efectelor duce la alte rezultate, nu neaparat gresite, ci trebuie evaluate in functie de ce vrei tu sa faci.
Este firesc sa aplici efectul de gate inainte de compresor, reverb, si limiter; insa pe de alta parte, daca tu vrei sa accentuezi alte sunete, poate vrei sa pui Gate dupa tot lantul, pentru un efect unic, adica dupa reverb, compresor, eventual inainte de limiter. Desigur, obtii alt sunet, alt efect final, depinde ce vrei sa faci. Dar nu e nimic „gresit” sau „corect”.
Acum am inteles mai multe. Mersi pt raspuns.
Problema asta o patesc eu cand vreau sa inregistrez ceva de pe Moog Little Phatty, synth-ul fiind, evident, mono, ca aproape toate Moog-urile (Polymoog oricum nu mai exista si nu se mai fabrica de f mult timp). Pur si simplu trag pe un track, inserez un al doilea track si il copiez pe primul fix sub, in al doilea. Panoramare 180 de grade pe L pt primul track, la fel si la al doilea, doar ca spre dreapta, R. Problem solved 🙂
Multi trag si vocea stereo. Eu prefer mono cam tot si daca vreau aditional mai trag un canal si panoramez (cum ai spus si tu). Un articol excelent. Insista mult pe erorile astea de cablaj. Si eu le patesc mai mereu.