Latența interfețelor audio și efecte în timp real
Cum înregistrăm cu efecte în timp real pe monitorizare?
Destul de simplu: pui efecte pe canalul pe care înregistrezi, și activezi monitorizarea din Cubase.
Butonul cu simbol de difuzor, de pe canalul respectiv.
Sau, dacă ai o interfață audio cu DSP, atunci poți folosi efectele cu care vine interfața – ba chiar poți opta între să și înregistrezi cu efectele respective sau doar să le auzi pe monitorizare.
DSP înseamnă Digital Signal Processor – procesare digitală a semnalului.
OK, din punct de vedere tehnic se rezolvă. Dar…
Oare bine să înregistrăm sau să ne monitorizăm cu efecte, în general?
Dacă ai o interfață audio fără drivere ASIO, monitorizarea cu efecte o sa fie foarte problematică.
Aproape imposibil de aplicat practic, la un nivel decent.
Latența interfeței audio va fi imensă, cel mai probabil.
Însă dacă ai o interfață audio externă, special făcută pentru înregistrări audio în home studio, atunci probabil ai la ea drivere ASIO și monitorizare directă.
Am observat că foarte mulți folosesc interfața audio în acest mod.
Pentru a se monitoriza cu efecte, în timp ce înregistrează vocea sau un instrument pentru o melodie.
Eu, sincer, nu recomand așa ceva!
Această metodă de a te înregistra vine cu câteva dezavantaje, care nu au sens.
Primul dezavantaj al înregistrării cu efecte: Latența
Latența este întârzierea semnalului monitorizat, față de cel captat de microfon.
Se poate seta interfața audio astfel încât acea latență să fie cât mai mică, până la aproape imperceptibilă (vezi în video cum să faci asta).
Asta vine la pachet cu un consum mai mare din resurse de procesare ale computerului.
NU UITA:
Computerul tău lucrează cu atât mai greu, cu cât:
- Setezi latență mai mică
- Folosești monitorizare directă pe mai multe canale simultan
- Pui mai multe efecte
- Efectele folosite sunt mai sofisticate
Al doilea dezavantaj al înregistrării cu efecte: Interpretare deficitară
Nu poți cânta corect, dacă te monitorizezi cu efecte.
Mă refer aici în mod special la reverb, și delay, în mod special.
Nu la compresie dinamică sau altele care nu influențează atât interpretarea.
Când cânți cu vocea sau la un instrument, fără efecte, auzi imediat dacă falsezi sau nu cânți bine ceva.
Dar dacă te monitorizezi cu efecte, greșelile sunt într-o oarecare măsură mascate de efect.
Ai crede că ăsta e un lucru bun.
Dar dacă nu auzi greșelile, nu le poți corecta!
Ele rămân pe înregistrare.
E acea senzație că vocea sună foarte bine, când de fapt falsează – efectul de duș :).
La duș, cu toții avem cea mai faină voce.
Al treilea dezavantaj, pentru cazul că și înregistrezi cu efecte:
Dacă înregistrezi vocea cu tot cu efecte, efectele odată puse pe înregistrare, nu le mai poți da jos.
Nu mai poți schimba efectele, nu mai poți ajusta parametrii efectelor deja puse, pentru a face mixajul corect.
Dacă nu ai acest control în mix, poți chiar strica un mix care altfel ar fi putut ieși fain.
Cum punem efectele în timp real
Am arătat în acest video cum sună acea latență, cum punem efectele în timp real, folosind o interfață fără DSP.
Nu uita că poți folosi monitorizarea directă de la interfețele audio, fără efecte, pentru a te monitoriza corect în timp ce înregistrezi.
Prin metoda overdubbing putem înregistra câte canale ne duce computerul și Cubase-ul, toate sincronizate cu proiectul.
Putem astfel asculta în cască fie metronomul, fie negativul, fie celelalte instrumente, și în același timp să înregistrăm pe unul sau mai multe canale în Cubase.
Click aici pentru a vedea video-ul despre altența interfețelor audio și monitorizare cu efecte în timp real:
Tu ai folosit până acum efecte în timp real? Scrie-mi mai jos, în comentarii.