Metode de lucru pentru mixajul tobelor în Cubase
Metode de lucru pentru mixajul tobelor în Cubase
…mai ții minte cum se mănâncă un tort de 14 KG? 🙂
Exact, cu lingurița! :).
Bucățică cu bucățică.
Cubase este un super software de producție audio
Este dotat cu unelte pentru înregistrare, compoziție, editare audio, MIDI, mixer, efecte, și super unelte pentru a crea, mixa și masteriza muzică.
Este foarte stufos, și în cadrul său se pot realiza rutări de semnal audio foarte complexe, dacă situația o cere.*
Dar ca să folosești cu succes în producțiile tale audio o asemenea “mașinărie” la potențial maxim, este nevoie să îl înveți, să înțelegi cum funcționează.
Astazi am să îți dau o bucățică – un material video despre câteva modalități de a mixa tobele în Cubase, ca mod de lucru.
În 2004 am făcut cursul de DJ și am început să fac muzică, în 2005 mi se părea că nu voi avea niciodată un studio “profi”.
Pentru că mi se părea aberant de scump, și credeam că am să rămân la un computer vechi cu software tot vechi.
Acum avem acces la un minim de echipament de studio foarte performant, cu care, dacă știm să lucrăm, putem obține rezultate excelente din punct de vedere calitativ.
Un computer cu Cubase, o pereche de căști și gata, poți începe să faci muzică.
Iar dacă ai de înregistrat prin microfon, adaugi o interfață audio externă și un microfon condensator, și aia e. Poți înregistra și voce sau alte instrumente muzicale.
Sigur că poți adăuga controlere MIDI, clape aranjor, etc… dar ideea e că poți face muzică la calitate mare, având un minim necesar care acum este accesibil.
Mai departe, conteaza ce faci cu ele, cu studioul tău virtual!
Ai acasă un studio performant, dar nu produci muzică.
Cum e asta? Ori nu finalizezi proiectele, mixul nu e niciodată gata, pentru că nu știi ce să îi faci ca să sune “profi”, ori nu reușești să îl faci să sune așa cum ai vrea.
Câte proiecte ai deja începute?
Nu ai 8 ore pe zi să dedici tutorialelor pe net, știu…. Dar dacă nu faci ceva, nici progresul nu vine.
Până la urmă ca să faci să sune bine piesele, va trebui să înveți Cubase-ul mai serios.
O dată îl înveți, și rămâne învățat (dacă continui să lucrezi).
Eu îți ofer ceea ce am de oferit dar rămâne ca tu să îți dorești să faci asta și să muncești și tu la partea ta. Să pui în practică.
Și eu am învățat Cubase-ul la fel, bucățică cu bucățică, și așa poți și tu să îl înveți, iar cel mai rapid am avansat atunci când am folosit o structură clară de învățare.
Dacă ți se pare complicat, este pentru că ai vrut să știi totul deodată, sau pur și simplu nu înțelegi cum funcționează.
Știu că eu în 2014 am făcut acest salt mai mare în învățarea Cubase-ului, dar am găsit, spre surprinderea mea, postări de care uitasem.
Chiar pe profilul meu de Facebook, din 2013, cum lucram la o melodie în Cubase 🙂 .
Bine, aia nu era în totalitate în Cubase, că mă ajutam și de FL Studio, și nu înțelegeam eu destul de bine Cubase-ul pe atunci, dar asta avea să se schimbe în 2014.
Cum faci asta, deci? Cu lingurița! Bucățică cu bucățică. Ideal ar fi pe baza unei strucuri și nu în mod haotic.
Pentru că dacă începi cu chestiile complexe
Ex. mixajul.
Înainte să le înțelegi pe cele simple (nivelul de înregistrare corect, funcționarea egalizatorului, al compresorului de dinamică și scopul acestora, etc.) ori te blochezi.
Apoi zici că Cubase e prea sofisticat pentru tine, ori pierzi foarte mult timp până să ajungi la rezultate vizibile. Pentru că încerci să înțelegi lucrurile într-un mod haotic.
De câteva “lingurițe” ai avut parte în MiniCursul de Cubase prin care ai trecut. Sper ca acestea să te fi adus cu un pas mai aproape de ceea ce îți dorești să realizezi în Cubase.
Am mai creat tutoriale pe site sau canalul de YouTube, despre Cubase și înregistrări audio, în special despre home studio – precum știi.
Din 2014 de cand am trecut complet pe Cubase, lucrez toate proiectele mele de muzică electronică exclusiv în Cubase și asta imi place foarte mult.
Apoi mai am proiectul cu trupa pop-rock The Other You, în care eu particip cu chitara acustică, producție audio, compoziție. Toate acestea doar în Cubase.
Am să îți mai ofer în următoarele e-mail-uri încă câteva bucățele, “lingurițe” – dacă e să păstrăm analogia cu tortul :).
Multă informație deodată, și fără o structură și ghidaj mai mult o să te încurce.
Așa că hai să le luăm pe rând.
Câteva posibilități de a face lucrurile; și te voi invita să îți alegi modul cel mai potrivit pentru tine.
E bine doar să știi că există și alte moduri decât cele pe care le-ai folosit. Și asta cu siguranță îți va ușura munca alegând un mod de lucru sau altul, în funcție de proiect și cum vrei să faci mixajul.
Îți recomand să înveți Cubase pas cu pas, și să nu te sperii că e atăt de “mare”, pentru că vei folosi din el doar părțile ce te interesează, iar asta se va extinde treptat pe măsură ce avansezi.
Nu este nevoie să îl înveți pe dea-ntregul înainte să faci un proiect muzical!
Apoi vom vorbi despre un subiect la care mă gândesc de ceva timp.
Și care, cred eu, va face pe oricine să înțeleagă foarte multe lucruri deodată despre funcționarea Cubase-ului. Vei vedea analogia cu studiourile de înregistrări mari, cu echipamente analogice. O să îți placă.
Presimt că explicând acele lucruri îți vei da seama de foarte multe chestii legate de modul de lucru în Cubase. Sunt curios să îmi zici dacă va fi așa, după ce vei vedea materialul video despre asta.
Apoi vom vorbi despre Chord Track (canal de acorduri) și editare MIDI.
Eu nu folosesc tot potențialul oferit de Cubase…
Eu nici nu folosesc tot potențialul oferit de Cubase relativ la editarea MIDI, și totuși, atât cât folosesc mi se pare “spectacol” ca utilizare.
Și asta vine la pachet cu canalul pentru acorduri, și cu instrumentele virtuale. Și duce la o modalitate simplă de a compune și de a înregistra instrumente virtuale. Abia aștept să ajungem acolo.
Și în acest mic plan mai am un video fain pentru tine.
Este despre cum să înregistrezi voce la calitate mare și reglarea corectă a nivelului de înregistrare. Util mai ales atunci când înregistrezi prin microfon sau de la un instrument extern.
Iar înregistrările de calitate vor duce inevitabil la mixaje mai bune.
Ceea ce îți voi arăta în această serie de materiale video, vei putea pune imediat în practică, iar ulterior, ca de obicei, daca mai e ceva neclar, mă poți întreba.
Astăzi avem doar bucățica cu mixajul tobelor, facem ca lucrurile să fie simple.
Video-ul este aici:
Scrie-mi te rog, tu cum preferi să înregistrezi / mixezi tobele în Cubase, te-a ajutat cumva video-ul acesta?
Ne vedem în curând la următorul video, despre analogia cu studiourile de înregistrări analogice. Vei vedea Cubase-ul cu alți ochi! ;).
*Da… cuvântul “rutare” nu există în dicționarul limbii române, știu… dar ar trebui să existe! :). Aș putea înlocui cu “trimiteri” sau “conduceri”, dar pe lângă faptul că acestea nu acoperă sensul complet, mai și sună ca șlapu’ :)))