Controller MIDI si recorder portabil

Tascam alesis recorder midi controller inregistrari home studio audio

Doua unelte necesare intr-un home studio, insa nu neaparat strict necesare; se poate face muzica si fara ele, dar daca le ai iti usureaza viata pe de-o parte, pe de alta parte si faptul ca ai 47 de milioane de optiuni nu e un lucru usor si uneori sa te auto-limitezi e un lucru bun ce te ajuta sa ramai concentrat pe ceea ce e important sa faci, dar despre  asta voi scrie intr-un alt articol.

Azi vreau sa vorbim despre cele doua scule, cate ceva despre controller-ul MIDI in general, si apoi vreau sa iti spun cateva secrete la ce ti-ar putea folosi un recorder portabil – pentru mine, unul, este o scula foarte versatila cu care faci mai multe lucruri in si pentru home studio, respectiv muzica.

Dar sa le luam pe rand.

Controller MIDI

controller midi m-audio axiom air 49 inregistrari audioCe vreau sa mentionez de la inceput, este ca vorbim despre controller cu claviatura sau/si pad, nu controller MIDI pentru DJ sau alte aplicatii. Nu ai nevoie neaparat de o “clapa” care sa aiba integrata o multime de sunete in ea, eventual si difuzoare, si care de obicei este mai scumpa, pentru ca softurile DAW din ziua de azi vin cu o gramada de instrumente virtuale, care daca vrei sa le folosesti si sa canti cu ele, evident ca ai nevoie sa folosesti un controller MIDI.

Ce este MIDI?

Este un acronim de la Musical Instrument Digital Interface – reprezinta un standard tehnologic ce descrie un protocol de comunicare, interfata digitala si conectorii aferenti, ce permite interconectarea si comunicarea unei varietati mari de instrumente muzicale electronice, computere, si alte aparate similare.

Dar chiar am nevoie de controller MIDI in studio-ul meu?

Nu.

Dar te-ar ajuta in multe situatii. Poti crea muzica cu 47.000 de alte instrumente muzicale acustice, electronice, virtuale, etc. Un chitarist dintr-o trupa de rock daca are un home studio nu e neaparat sa aiba si controller MIDI in studio; ori trupa nu foloseste asa ceva (caz mai rar), ori colegul ce canta la clape are el claviatura lui cu care vine cand e cazul de inregistrari. Insa cel mai probabil ca din cand in cand in piesele tale ai nevoie de sunete pentru care un controller MIDI isi merita investitia.

midi-controllerNici daca faci muzica electronica nu ai neaparat nevoie de controller MIDI, dar acesta ti-ar usura munca atat la compus, cat si la cantat – da, asta necesita sa stii sa canti pe o claviatura, sau poate ca e un moment bun sa inveti sa canti la pian/orga/orice claviatura, ceea ce cu siguranta te-ar ajuta in general in tot ce faci in studio.

Odata ce stii sa canti sau inveti sa canti pe un clontroller cu claviatura, ca la pian, poti face o multime de lucruri faine: poti compune mai usor, poti interpreta si inregistra orice instrument virtual ce il ai la dispozitie la tine in DAW, poti da drumul creativitatii sa faca ce vrea cu toate posibilitatile ce deriva de aici.

Poti asigna diverse sunete pe tastele controller-ului, sau poti folosi orice instrument virtual impreuna cu un DAW. Si poti inregistra chiar tu sunete prin microfon sau nu numai, si poti folosi acele sunete in propriile compozitii. Poti face totul si numai din mouse si tastatura, dar daca ai un controller, poti canta si face repetitii impreuna cu trupa, si auzi in timp real orice combinatie de note, fata de, daca faci cu mouse-ul aranjarea notelor in asa-numitul “piano roll” din DAW, trebuie sa asezi notele, apoi sa asculti ce ai facut, si tot asa pana suna cum vrei tu, asta in cazul ca faci teste de diverse combinatii de note.

Un mare avantaj folosind MIDI, este ca ai control foarte mare asupra inregistrarii. Poti inregistra o interpretare pe “clapa” a oricarui instrument virtual. Dar partea faina este ca poti schimba orice din acea inregistrare, dupa ce ai cantat si inregistrat. Daca ai gresit o nota, dai un click pe ea si o stergi, sau o modifici. Daca vrei sa stergi note sau sa adaugi, e la fel de simplu.

Poti testa cum suna aceeasi interpretare la un alt tempo, sau cu un alt instrument virtual, fara sa reinterpretezi acea bucata. De exemplu daca ai inregistrat un sunet de pian virtual, poti asigna acel canal audio unui alt instrument virtual, si sa vezi cum suna (sau sa auzi cum suna 🙂 ) cu alt sunet din biblioteca ce o ai la dispozitie).

Conexiune la PC

Ai trei variante de a conecta un controller MIDI la PC:

– cablul MIDI de la controller la o interfata USB MIDI, care transmite semnalul la PC prin USB
– cablul MIDI la intrarea MIDI din interfata audio (care duce apoi semnalul la PC impreuna cu celalalte semnale audio)
– cablul USB direct de la controller la PC

Ultima varianta din acestea se utilizeaza cel mai des, controller-ele moderne sunt tot mai accesibile ca pret, nu au sunete integrate, si sunt facute cu precadere pentru folosirea lor in studio.

inregistrari audio samson graphite 49 controller midiCa alegere nu te pot indruma spre ce sa cumperi exact. Eu am ales un controller cu 88 de clape – da, e mai mare, ocupa mai mult spatiu dar am tinut sa am la indemana tastele unui pian intreg. Poate pentru tine e mai important sa fie mai mic pentru ca poate iti ajung 5 octave pentru ce o sa il folosesti tu.

Ca punct de plecare, am facut un review la controller-ul Alesis Q88. Aici ai articolul in care poti citi pe langa review, si cateva criterii de alegere a unui controller MIDI.

Unele au integrata o parte de pad-uri, un set de butoane asignabile – poti asigna fiecarui buton cate un sunet si forma seturi de diverse sunete, care sunt mai usor de utilizat in cazul unui instrument virtual de percutie, de exemplu, dar nu numai! Aceste pad-uri le gasesti de cumparat si separat de claviatura.

Recorder portabil

Tascam-DR 40 fata inregistrari audioCand eram eu copil era ceva deosebit sa inregistrezi prin microfon vocea cuiva pe banda de magnetofon sau casetofon. Si tatal meu m-a inregistrat de cand aveam cateva luni, pana la cativa ani, pe magnetofon, si acum ma pot si eu auzim cum eram atunci, cum vorbeam. Apoi cam toate casetofoanele fie stereo sau mono aveau microfoane incorporate, insa prea putini le foloseau – eu am inregistrat si zgomotul din tren, intre vagoane, si pe bunica mea cum vorbea cu o vecina in vizita, cu asa ceva cand eram eu in clasa a VIII-a, si inca mai am caseta si fizic, dar si copiata pe PC. Apoi am avut acces la MiniDisc portabil cu intrare de microfon, in timp ce erau destul de comune reportofoanele cu caseta mica, insa alea erau pentru interviuri, iar eu cu MiniDisc-ul deja puteam obtine o calitate de care la vremea aceea eram mandru.

Ca sa pot folosi MiniDisc-ul, desi nu aveam microfoane speciale cumparate cu el, am cumparat doua microfoane condensator-electret (erau chiar ieftine, cativa lei… de banii unei paini luai doua microfoane, sau de banii de un microfon luai doua paini, pe acolo pe undeva :). Am luat o mufa jack de 3.5mm, si 1 metru de cablu stereo destul de gros, bine ecranat, si mi-am lipit singur setul de microfoane; calitatea inregistrarii era uimitoare, foarte multe detalii, si MiniDisc-ul avea si un compresor automat de dinamica – intre timp a crescut si standardul calitatii inregistrarilor, acum vreau ceva si mai bun, evident.

Imi placea sa inregistrez oameni si diverse sunete din natura – de la sunetul bolovanilor aruncati in apa, la pasari, caini, trenuri, tunete, masini, greieri, si multe multe altele. Si mi-a venit ideea sa folosesc aceste sunete in melodiile mele; nu stiam mai nimic despre teoria muzicala, nu aveam controller MDI, nu stiam sa cant la nici un instrument, dar cu cateva notiuni despre masuri si ritm, si cu multa pasiune, m-am apucat sa lucrez la prima mea melodie in care am bagat o gramada de sunete inregistrate cu MiniDisc-ul.

Zoom H4n recorder audio portabil digital inregistrari audioA inceput sa imi placa ideea tot mai mult, iar acum tehnologia a evoluat, si avem acces la niste scule portabile ce pot inregistra si mp3 32-320 kbps si format wav la calitate mare 16/24 biti, 44.1/48/96 KHz, si la care bateria tine multe ore pentru ca nu are motoare sau alti consumatori importanti de curent, inregistrarea facandu-se pe card SD, SDHC, SDXC sau CF. Deci si uzura este mai mica. Si multe alte avantaje despre care poti citi in articolul Review recorder portabil Tascam DR-40.

Observ o tendinta a folosirii recorderelor portabile in special de catre oamenii care vor sa se inregistreze cantand la un instrument, sau muzicienilor, compozitorilor ce vor sa isi noteze inspirtatiile de moment, si de catre cei care filmeaza cu aparate foto DSLR, pentru a inregistra mult mai calitativ coloana sonora a materialului filmat.

Dar eu vad pe langa asta o utilizare mult mail arga a unui recorder portabil.

Am sa descriu mai multe variante la utilizarea unui recorder portabil, dar mentionez ca nu toate stiu sa faca exact aceleasi lucruri, si am sa mentionez si despre mai multe tipuri constructive.

Un lucru mare pentru un home studio ieftin, sau cand esti la inceput si incet-incet iti cumperi scule din lista de necesitati pentru home-studio, probabil ca una un intrebari este “care aparat/scula este mai important si are prioritate de achizitionare?”. Aici am scris la inceputul seriei de articole “12 necesitati pentru un home studio” ca doar primele 4 din lista daca le ai deja te poti apuca de produs muzica, compune sau inregistra.

Doar ca pentru a inregistra si voce, mai ai nevoie de o piesa foarte importanta: microfonul.

Un microfon condensator sau dinamic potrivit pentru voce este o piesa din home studio care nu poate lipsi daca inregistrezi voci; asta daca nu cumva ai… un recorder portabil! 😀 .

Probabil ca printre prioritati ai pus deja cel putin un microfon. Dar daca ai pe lista si un recorder portabil, mai bine ai lua intai recorderul, care are deja microfoane integrate, si suna chiar bine, avand si mai multe functii pe el, si rezolvand si problema microfonului, iar apoi, in timp, considera si acel microfon, sau acele microfoane care erau pe lista, sa le iei si sa le folosesti fie direct in placa de sunet, fie in recorder, chiar pe teren unde inregistrezi.

Ce vreau sa zic este ca un recorder are mai multe functii utile: una este de microfon. Cu siguranta nu este cel mai bun microfon, si nu se preteaza la inregistrat orice, dar cu siguranta acopera o buna parte din necesitati.

Daca am recorderul dar nu am microfon (bine, sa zicem ca am vreo doua dinamice dar mi-e rusine sa le scot din sertar ca suna groaznic), si vine cineva si zice “am de tras o voce”, sau 5 voci, nu conteaza. Scot frumos recorderul, il pun pe trepiedul de la aparatul foto, il indrept dupa cum suna mai bine in urma testelor, spre gura celui care se inregistreaza, si inregistram.

La fel faci si daca ai microfon dar nu ai recorder. Dar dupa ce terminam, eu pot merge cu chitara intr-o padure unde nu bate vantul si e liniste (cateva pasarele fac si mai placuta experienta), scot recorderul, si inregistrez. Acasa copiez rapid fisierele pe PC, deschid Cubase (orice DAW e ok) si ma pun pe treaba.  pe cand cu microfonul nu poti decat sa il folosesti ca microfon. Adica ce vreau sa zic e ca versatilitatea lui iti usureaza mult munca si investitiile de la inceput pentru scule de studio.

Pe langa toate astea, si pe langa mici trucuri ce se pot face, ce le-am scris in Review recorder portabil Tascam DR-40, mai sunt cateva configuratii (as scrie setup-uri, dar poate se leaga cineva de mine 🙂 ) care mie personal imi folosesc, si m-as bucura ca tu, citindu-le aici pe blog sa te ajute si pe tine sa gasesti altele sau sa le aplici chiar pe astea si sa obtii rezultate deosebite pe inregistrari cu un recorder portabil (sau mai multe… nu stiu ce planuri ai tu…).

Iata inca un cadru unde recorderul e prietenul meu cel mai bun. O sa folosesc ca exemplu Tascam DR-40 pentru ca eu mi l-am ales pentru ca stie ce vreau eu sa stie si are functiile pe care eu stiu ca le folosesc. Dar sunt si alte recordere care acopera o buna parte daca nu toate, din functiile si posibilitatile de mai jos.

In modul dual recording, inregistreaza doua fisiere identice, dar unul din ele mai slab cu cativa decibeli, valoare reglabila intre -6dB si -12dB, din 1 in 1. Asta m-a ajutat cand am vrut sa inregistrez o motocicleta, care suna relativ puternic. Fiind setat la -12dB, chiar daca primul fisier, ce se inregistreaza la un nivel mai mare, bate putin pe rosu, adica intra putin in distorsiuni datorita sonorului prea puternic, al doilea fisier se apropie de limita, si nu bate in zero, deci suna ne-distorsionat, dar mai incet. Daca inainte ca sunetul sa devina puternic, am inregistrat un pasaj mai linistit, in care vreau sa aud multe detalii, acelea suna mai bine pe fisierul care suna mai tare si mai slab pe celalalt, dar in DAW le pot mixa astfel incat sa pastrez de la primul partea pasajelor mai fine, si de la al doilea partea mai zgomotoasa, rezultand in final o inregistrare excelenta atat pe detalii fine cat si in locurile cu sunet puternic inregistrat.

Similar, in modul 4 canale, poti face acelasi lucru, dar ai posibilitatea sa pui doua microfoane externe pentru al doilea fisier, pentru care reglezi independent de primul, nivelul de inregistrare. Cum microfoanele dinamice rezista la presiuni sonore mai mari, daca ai de inregistrat o sursa ca in descrierea de mai sus, folosesti microfoanele recorderului pentru detalii fine, si pui pe intrari microfoane externe dinamice sau condensator, in functie de necesitati,  regland nivelul lor de inregistrare astfel incat sub nici o forma sa nu ajunga semnalul la distorsiuni. Plus ca ai si un limitator pe recorder, care odata activat, pana intr-o anumita limita iti protejeaza semnalul de distorsiuni. Apoi le mixezi in DAW si ai o inregistrare ca la carte.

In acelasi mod 4 canale, ai posibilitatea portabila de a inregistra – de exemplu, dar poti alege tu ce vrei! – doua chitare electro-acustice, intr-un mod care pe mine m-ar incanta, dar te invit sa incerci si sa imi spui cum e rezultatul. Si anume:

stativ recorder audioPui recorderul pe stativul aparatului foto, (pe trepied) si cei doi care canta la cele doua chitare, stau la o distanta de 2-3 metri intre ei, plasezi recorderul astfel incat sa aiba microfoanele sale indreptate simetric spre amandoi, si poti lua si un semnal direct din chitara, sa il inregistrezi in recorder – vei avea inregistrarea prin microfoane direct, cu o panoramare frumoasa, naturala, si in al doilea fisier vei avea inregistrarea chitarelor prin cablul fiecareia, apoi in DAW daca e cazul, le poti mixa pana suna cum vrei sa sune. Sau poti pune pe cele doua intrari inca doua microfoane, unul captand ansamblul dintr-un punct comun unde suna cam la fel ambele chitare, iar al doilea microfon extern il poti amplasa in aceeasi incapere la distanta ceva mai mare de chitare, captand ambientul camerei, care apoi inDAW il mixezi dupa cum consideri.

Chair te poti gandi si la o inregistrare quadrofonica daca tot poti inregistra 4 canale simultan, insa apoi trebuie sa ai grija si la redare sa ai tot 4 canale. Poate merita incercat, important e sa dai drumul la imaginatie. Asta mi-aduce aminte de un citat fain: “Inspiratia vine des, dar trebuie sa te gaseasca muncind” :).

Daca recorderul asta in particular nu are metronom, iti poti inregistra un fisier ce contine doar “beat“-ul, ca un fel de metronom, sau chiar metronomul, la un tempo la care vrei sa inregistrezi, apoi daca mergi in alt loc unde nu ai acces la DAW sau metronom, dar vrei sa inregistrezi un instrument pentru piesa ta, faci overdubbing (nu mix, ci separat) dupa acel fisier ce iti dicteaza tempo-ul, dar il folosesti doar la asta, ca metronom. Cu alte cuvinte redai un fisier in timp ce inregistrezi un alt fisier – poti inregistra la alegere, intre microfoanele integrate sau intrarile externe de microfon/linie/instrument.

Inca ceva la care poti folosi un recorder, dar asta ai putea sa faci si cu microfoanele in studio, insa recorderul iti permite sa faci asta portabil, afara, unde ai sunete sau ambianta necesare: teatru radiofonic, sau in fine, asta e ideea, indiferent cum se cheama. Avand doua microfoane, si doua intrari ai la dispozitie un milion jumate de combinatii care te ajuta in cazul asta. Si doar cu microfoanele lui poti face asta, ai nevoie de actori, piesa de teatru ce urmeaza a fi interpretata, si poti adauga sunete si ulterior prin overdubbing sau chiar in DAW daca faci mixajul – diferentierea si plusul daca vrei, al recorderului portabil este ca… este portabil :). Adica ai nevoie in cadrul piesei sa zicem, sa inregistrezi niste replici pe tramvai, sau in parc, sa se auda in fundal copii cum se joaca sau pasarile cum canta, sau orice alte sunete ambientale, il bagi in buzunar si mergi sa inregistrezi, simplu.

Daca esti cu o trupa la inregistrari in studio, lasa recorderul sa inregistreze continuu ambientul, discutiile din camera respectiva, despre ce inregistrati. E foarte posibil ca mai tarziu sa asculti ce vorbeau cei prezenti si sa iti faci o idee mai buna despre ce vor sa scoata dintr-o piesa. Plus, ca in mod creativ poti folosi unele replici sau sunete, voci, chiar in cadrul pieselor sau albumului la care lucrati.

Zoom H2n recorder audio portabil digital inregistrari audioIn aceeasi formula il poti folosi daca mergi la vreun curs, conferinta, sedinta, etc, sa inregistrezi ce se intampla ca ulterior sa poti reveni la acel material. Incearca sa inregistrezi astfel incat ceilalti din sala sa nu stie ca faci asta, altfel vor deveni mai putin naturali si vor tine cont si ei ca “se inregistreaza”, e acelasi sentiment ca si cand ai o camera video atintita spre tine si cauti sa te comporti astfel incat sa “dea bine” pe inregistrare.

Mai este util si pentru cei care nu au un home studio si nu se ocupa neaparat cu muzica sau productia audio. Cei care vor sa inregistreze un audiobook, pot folosi un recorder portabil pentru inregistrare. Dar poate ca ai un home studio si ai un client care vrea sa inregistreze un audiobook chiar la el acasa – iei recorderul si mergi la el. Atentie la tratamentul acustic al camerei in care inregistrezi, aici ar fi de dorit ca recorderul sa fie acompaniat de un panou absorbant special construit, ce se pune in jurul microfonului (in cazul nostru, recorderului) pentru a absorbi sunetele si a deconecta, sonor, intr-o oarecare masura, microfonul de restul incaperii, sporind calitatea audio.

Poti inregistra cu un recorder asemanator, foarte multe sunete la calitate excelenta pentru a fi ulterior utilizate in piese de teatru, ca si coloana sonora. Doar la asta daca ma gandesc vad niste idei si posibilitati enorme. Eu personal nu am prea fost cu totul multumit de coloanele sonore de la piesele de teatru. Imi place sa merg la teatru dar de multe ori calitatea inregistrarii coloanei sonore lasa de dorit, ori sunetistul nu pare prea pasionat si nu prea se pricepe, ori stereofonia ar ridica mult nivelul piese sau al coloanei sonore daca ar fi realizata bine, etc.

Una peste alta, cat o fie el de recorder, il poti folosi linistit si ca player :). Pune pe el fisierele wav cu piesele la care ai lucrat si vrei sa le verifici cum suna pe alte sisteme, si mergi cu player-ul unde vrei, la orice sistem, si asculta-ti piesele.

Astea sunt cateva secrete pentru utilizarea unui recorder portabil, sper sa iti fie de folos. Si te astept sa imi scrii intr-un comentariu mai jos ce controller MIDI folosesti, cat de mult lucrezi cu MIDI, si daca ai sau ai pe lista de cumparaturi un recorder portabil si cum il vei folosi.

Si cu acest articol sper ca inregistrarile tale …Suna bine! Suna tot mai bine!

Iti multumesc ca ma citesti,

Armin Fatol

PS:

  • Nu arunca electronice la gunoi, acestea se pot recicla.
  • Cumpara discurile originale, vei avea o satisfactie mai mare ascultand muzica!

Iti place ce citesti?
Aboneaza-te GRATUIT la noutatile de pe acest site! Vei primi e-mail de la mine cand apar noutati, si te poti dezabona oricand. Daca stii pe cineva care ar fi interesat sa citeasca aceste articole, ii poti recomanda acest site.
Nu trimit spam, datele tale sunt in siguranta.

This entry was posted in studio and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Controller MIDI si recorder portabil

  1. Iulian says:

    Caut un specialist in midi controllere, trilian si stylus rmx care sa ma ajute sa programez ceva.

    • armin armin says:

      Salut,
      Nu cred ca te pot ajuta, poate iti vede cineva mesajul si o sa raspunda.
      Mai poti vedea pe forumurile de specialitate, poate chiar cele in engleza.

  2. Cip says:

    Super bun articolul, Armin, e prima oara cand citesc si invat si eu despre recoredere mobile, nu intentionez sa-mi iau unul, pt ca nu as avea o utilizare frecventa pt asa ceva, dar e bine sa cunosti cat mai multe lucruri in domeniul asta, iar articolul tau m-a ajutat mult.

    Pe partea de MIDI controllere, piata e foarte mare, insa vasta majoritate vin cu niste claviaturi de o calitate mai mult decat indoielnica (normal, producatorii cauta sa le tina cat mai ieftine), iar cine doreste o claviatura mai buna trebuie sa bage mana mai adanc in buzunar, insa consider ca merita din plin, mai ales daca acea clapa urmeaza sa fie folosita extensiv.

    Daca se doreste un MIDI controller cu claviatura completa de 88 de clape, stil pian, din experienta mea cele mai bune mi s-au parut Akai MPK88 si respectiv, Arturia Keylab 88. Arturia este firma franceza, dar din cate cunosc o mare parte din componente (inclusiv claviatura in sine) sunt fabricate in Germania, iar lucrul asta se vede inca de la primele atingeri.

    Daca se doreste un MIDI controller standard, cu 61 de clape (5 octave), aici exista mai multe de calitate, desi vin la niste preturi un pic mai mari. Cine crede ca isi va face un software workstation bazat pe seria de instrumente de la Native Instruments, spre exemplu, exista un Native Instruments Komplete Kontrol S61, e scump, e adevarat, dar se muleaza perfect pt acest scop.

    Arturia Keylab 61 (asta folosesc eu in prezent) e mai ieftin, usor de configurat, de foarte buna calitate si se preteaza perfect la cam toate DAW-urile. Akai MPK261 ar fi o alternativa destul de buna aici, de asemenea, desi e mai complex si un pic mai complicat la setari.

    Akai Advance 61 e o aparitie relativ noua, un urmas al lui MPK261, este extrem de flexibil si de configurabil, dar si mai scump. Cunosc pe cineva care si-a cumparat recent un Advance 61 impreuna cu seria completa de la Spectrasonics (Omnisphere, Trilian bass module, Stylus RMX) si realmente nu mai are nevoie de absolut nimic pt a produce muzica pt multi ani de aici inainte. Sigur, este o alegere mai piparata ca pret, dar a meritat. Cam acelasi lucru s-ar putea spune si despre o combinatie intre Native Instruments Komplete Kontrol S61 + NI Ultimate.

    Eu mai folosesc si un Akai MPX16 pt sunetele de percutie din interiorul DAW-urilor si se preteaza perfect la orice stil. Cred ca pana la urma, depinde foarte mult de cati bani se doreste a se investi si cat de mult vor fi folosite instrumentele in cauza.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

What Do You See?